søndag 2. desember 2018

Pappakaker


Disse småkakene har jeg bare smakt hos én eneste familie - inntil jeg bakte dem selv. Det var tante Ragnhild som pleide å bake dem til jul, og de var onkel Reiers favoritt. Derfor gikk de under navnet "Pappakaker" der i huset.

Nå er både tante og onkel borte. Oppskriften ble bevart i min mammas håndskrevne oppskriftbok, og nå udødeliggjøres den i pludrebloggen. På kjent vis er det kun ingrediensene som er skrevet ned. Jeg har selv prøvd meg fram til det jeg tror må være riktig framgangsmåte.

Onkel Reier kom fra gården Fossum i Østerdalen. Jeg gjetter at dette var en oppskrift han hadde med seg derfra. Kanskje noen av dere kjenner kakene og vet hva de egentlig heter? (Tilføyelse i ettertid: Jeg har hørt at andre fra samme familie, som fortsatt bor i Østerdalen, kjenner disse kakene under navnet Pappakringler.)

Jeg er ikke så trofast overfor de sju slagene. Det varierer fra år til år hva jeg baker. Pappakaker bakes iblant og gjør lykke som en helt annerledes småkake. Kombinasjonen av syrlig rømme og dryss av sukker og kanel har fått flere til å tenke på rømmegrøt.

Deigen kan være litt tricky. I oppskriften står det opprinnelig "Hvetemel til deigen er passe". Jeg har notert og strøket ut og notert på nytt, alt fra 4 til 7 dl. Siste nedtegnelse sier at 5 dl er passe, så jeg anbefaler at du tar utgangspunkt i det.

Målene i oppskriften er basert på kopper. Jeg syns dette er en sjarmerende påminnelse om at oppskriften har gått i arv, så jeg lar koppemålet stå. 1 kopp = 1,5 dl. 

Bruk kjøkkenmaskin med K-spade når du knar deigen, og godt melet bakebord. Om du opplever at deigen er klissete å kjevle, er det bare å kna inn litt mer mel, men ikke så mye at leiven sprekker. 
Tips: Jeg bruker melsikten fra Tupperware til å drysse mel på bakebordet med.


Jeg oppdager nå at jeg ikke har notert steketid. Ut fra temperaturen antar jeg at vi snakker minst 10-12 minutter, kanskje mer.

Oppskrift
1 kopp smeltet smult
1 kopp sukker
1 kopp seterrømme, lett pisket
1 kopp potetmel
1/4 ts hjortesalt
Ca. 5 dl hvetemel (drøyt 3 kopper)

Smultet deles i terninger og smeltes sakte på lav varme. Det skal bli helt klart og flytende, men ikke varmt. Rør det sammen med seterrømmen. 2 kopper av hvetemelet sammen med resten av de tørre ingrediensene. Bruk kjøkkenmaskin, bland dette sammen med K-spade. Nå kommer tiden for å blande inn hvetemel til passe konsistens. Prøvd deg fram. Det skal bli en deig som lar seg kjevle, så den skal være fast, men ikke så mettet av mel at den sprekker under kjevling.

Jeg pleier å la alle kjevledeiger hvile over natten. Ikke i kjøleskap, men i en kjølig vinduskarm, for eksempel.

Skjær biter av deigen (ca. en halv neve stor, hvis du ikke er en veldig dreven kjevler), bruk godt melet bakebord og kjevle med lett hånd. Er deigen veldig hard etter å ha stått kjølig, må du varme den litt opp med hendene før kjevling. Men ikke overdriv, da blir den vanskelig å jobbe med og fettet "tyter ut".

Start alltid kjevlingen med en godt samlet, sprekkfri deigklump. Bruk mel både over og under, slik at den verken kleber til underlag eller kjevle. Pass på underveis at den ikke begynner å klistre seg fast; da blir det umulig å få jevne, pene kaker.

Kjevles ikke for tynt; ca 3 mm tykkelse. 
Stikk ut runde kjeks. Legg kakene på bakepapirkledd stekebrett. Strø med sukker og kanel.

Stekes ved svak varme - max. 175 grader.
Stekingen må passes godt. De ferdige kakene skal helst være hvite, men tørre.

Avkjøl på rist. Oppbevar kjølig i tett blikk-kakeboks.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar