onsdag 12. desember 2018

Gode hvite kakemenn. Eller engler, da.


Spekulasi eller tykke, hvite kakemenn er ikke kaker jeg er oppvokst med som julekaker. Men som ung student i Trondheim på åttitallet lærte jeg å like dem, da ett av byens bakerier solgte kakemenn og -damer med sjokoladepynt.

Det hender jeg (som den eneste i huset) får uimotståelig lyst på slike kaker. Da lager jeg en bitteliten porsjon og koser meg med dem mens de er temmelig ferske. Da lager jeg en kvart porsjon av oppskriften nedenfor.

Trikset med disse kakene er å ha i nok mel, men ikke for mye.

Jeg har i min håndskrevne kokebok notert at jeg skal "kna inn mel til deigen er en homogen masse og nesten litt gummiaktig å kjevle ut". Dette er tilføyd etter diverse andre kommentarer til selve ingredienslisten, som for eksempel "for lite mel - kakene blir krakelerte hvis det er for lite mel i deigen, og faller sammen etter steking". Ta deg gjerne tid til å steke en prøvekake. Det er så ergerlig hvis hele porsjonen blir sprukken og ulekker.
Jeg har også notert at alminnelig vaniljesukker passer best, fordi kakene blir mindre delikate av det "ekte", som gir svarte prikker.

Hvite kakemenn
500 gram hvetemel (det er dette jeg har notert som "for lite", men du kan jo begynne der)
375 gram sukker
1 ss hornsalt
3-4 ts vaniljesukker
50 gram margarin - smuldres i det tørre
2 1/2 dl melk

Deigen behøver altså mer mel før kjevling enn det som er nevnt her. Se beskrivelse ovenfor.
Kjevle 4 mm tykk leiv, stikk ut figurer.

Steketemp: 175-200 grader, midt i ovnen
10-15 minutter

Kakene skal være nokså hvite/lyse, men jeg liker å steke dem til de får bittelitt farge i kanten. Da blir det mer smak.

Avkjøl på rist.
Oppbevar i gammeldags kakeboks.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar