fredag 6. desember 2013

Knallgode risboller


Nei, hva sier dere - det er vel på tide å tenke på litt snadder til jul? Denne oppskriften har ligget bloggeklar kjempelenge. Bildene er faktisk tatt midtfjords ombord i Shanty en vakker sommerdag. Det kan jo være fint å tenke på sommeren mens vi står ved kjøkkenbenken og steller til jul, eller hur?

Risboller er noe midt mellom kake og konfekt, og er egentlig ikke noe jeg pleier å lage til jul. Men jeg tror mange andre gjør det, så derfor: Her er oppskriften på ualminnelig gode risboller, hvor jeg bruker smør i stedet for delfiafett, og en sjokoladeblanding som passer de fleste, enten de liker mild eller kraftig sjokoladesmak.


Risboller (har glemt å telle - gjetter ca. 40 stk.)
6 ss fløte
125 g kokesjokolade
125 g melkesjokolade
100 g romtemperert smør
3-4 ts vaniljesukker
ca. 1 - 1,5 liter puffet ris (puffs, som det heter i pludrehanneheimen)

Først gjør du klar muffinsformer - jeg setter dem utover stekebrettet. (Bollene kan naturligvis også lages uten papirformer, da setter du dem på bakepapirkledd stekebrett.)

Varm fløten på svak varme. Brekk sjokoladen i biter og smelt den oppi fløten. Del smøret i små terninger og rør smøret inn i sjokoladeblandingen til alt har smeltet. Du bør ikke la blandingen bli for varm - da risikerer du at røren skiller seg og fettet tyter ut.
Tilsett vaniljesukker - smak deg fram til hvor mye du vil ha.
Så blander du inn puffet ris til du får din foretrukne blanding av puffs og sjokolade. Jeg liker at det er ganske mye ris i mine boller, andre vil ha mer sjokolade. Det må uansett ikke bli så tørt at bollene ikke lar seg forme og stivne i fasong.

Bruk to skjeer og sett blandingen i topper i mufinnsformer. Rør i blandingen underveis - sjokoladen har en tendens til å renne til bunns.
Vil du gjøre risbollene ekstra julefine kan du pynte med en geletopp eller en juleseigmann.
Sett bollene kaldt til de er helt stivnet. Siden kan de legges i tett boks. Oppbevares kaldt.
Selv om det er fløte i oppskriften har risboller god holdbarhet, så sant de står kaldt.

Som en variasjon kan fløten byttes ut med 3-4 ss sterk kaffe.

Er du av dem som liker godsakene ekstra søte, kan du blande litt melis i sjokoladeblandingen, før du tilsetter puffet ris.

PS: Den fine femtitalls piknikboksen fikk jeg fra svigerfar, som takk for at jeg hjalp ham med å rydde og vaske rundt matboden.

Snart snur sola og det går mot sommer igjen :-)


3 kommentarer:

  1. Strålende! Dette står på bakeplanen i helgen - ungene mener risboller er snarveien til julelykke!
    Jeg er ikke mer enn måtelig begeistret selv, og har ingen oppskrift. Ofte synes jeg det er bedre, og ikke minst hyggeligere, å bruke en oppskift noen jeg kjenner anbefaler enn å bare slå opp i en kokebok.
    Så, tusen takk - nå skal jeg skrive handleliste.

    SvarSlett
  2. Mmm.. Fristende. Jeg spiser mest hjemmelagde havrekjeks i jula jeg. For en utrolig koselig blogg du har, med alle tingene jeg liker jo! Likte også godt geriljabroderiet ditt i innlegget under. Vips, der fikk du en ny følger. Haha, ønsker deg en herlig førjulshelg :)!

    SvarSlett
  3. Bruker du meierismør eller vanlig margarin? 😊

    SvarSlett