tirsdag 17. desember 2013

Selveste favoritten

Drit i de andre småkakene, så lenge Sarah Bernhard er med! Det er jentene og idErik (nesten) helt enige om.

Disse baker jeg med andre ord hvert år. Desto pussigere at jeg ikke har oppskriften nedskrevet på pålitelig vis... Hvert år er det armer og bein og leting gjennom den ene oppskriftsboka og utklippsbunker - jeg vet at jeg mikser ulike oppskrifter, men hvordan var det nå jeg gjorde det?

Her, altså. Nå havner den i pludrebloggen, til glede for meg selv og kanskje også for andre?

Dette er kaker som det tar litt tid å lage, de tilberedes i flere omganger. Og her opererer vi helt i grenseland mellom småkaker og konfekt. Når de godt og vel er ferdige er de holdbare så sant de blir oppbevart kjølig. De er også supre å fryse. Jeg anbefaler hengelås på kakeboksen/fryseboksen.

Til mandelbunnene bruker jeg samme oppskrift som til kransekake. Halvt om halvt med skåldede og uskåldede mandler, som males én gang på gammeldags, håndsveivet mandelkvern. (Mange maler mandlene i food prosessor, men jeg synes det blir best på gammelmåten.)

Jeg synes lett at Sarah-fyllet blir for smøraktig, eller får for sterk sjokoladesmak, så jeg har min egen vri på trøffelkremen. Den kan smaksettes med konjakk, appelsin eller kaffe, om man vil. Denne tilsmakingen gjør du etter at fløte-/sjokoladeblandingen er blitt litt avkjølt.


Sarah Bernhard - ca. 60 kaker
500 g mandler (halvparten skåldet og tørket)
500 g melis
3 ss hvetemel
ca. 4 eggehviter, lett sammenvispet

Mandelbunnene
Mandlene males, helst på mandelkvern. Bland mandelmelet med hvetemel og melis. Bland det tørre med 3 eggehviter. Dette er ganske tungt arbeid - jeg bruker K-spaden på kjøkkenmaskinen. Den siste eggehviten tilsetter du litt etter litt - det er ikke sikkert du trenger hele. Deigen skal være temmelig fast, seig, myk og god å trille.

Trill ut deigpølser, 4 cm i diameter. Skjær deigpølsen i skiver á 1 cm tykkelse. (Alternativt kan du kjevle ut deigen og stikke ut små rundinger med f.eks. et eggeglass.)

Legg de små plettene på bakepapirkledd stekebrett. De eser lite, så de tåler å ligge ganske tett. (På mine brett er det plass til 5 x 6 kaker på hvert brett.)

Stekes ved 200 grader i 8-12 minutter.

Pass steketiden godt. Kakene skal være lyst gulbrune, nesten fargeløse. La dem hvile litt på stekebrettet før du flytter dem over på rist - de tåler lite med det samme de kommer ut av ovnen. Avkjøl helt på rist.

Trøffelkremen
4,5 dl kremfløte
100 g kokesjokolade
1 ss setersmør
1 liten klype salt (1/5 kryddermål, ikke mer!)
10 romdråper (eller annen smak, se lenger opp)

Varm fløten sakte opp. Brekk/hakk sjokoladen i biter og rør til den har smeltet. Bring blandingen til kokepunktet og ta kjelen av varmen. Rør inn smøret. La blandingen stå til den er fingervarm og smak til med romdråper. Avkjøl helt - gjerne i kjøleskap over natten.


Pisk fløte-/sjokoladeblandingen til en fast krem. Fyll den i sprøytepose og fordel den pent på mandelbunnenes underside. Kakene MÅ være helt kalde før du tar på kremen!
Sett kakene i fryseren til kakene er blitt helt gjennomkalde. Det gjør ingenting om de blir frosne.

Sjokoladeovertrekk
300 g kokesjokolade (jeg bruker Odense mørk 56 %)
1-2 ss kokosfett (for å tynne sjokoladen, samme fett som til delfiakake)

Smelt sjokolade over vannbad. Tilsett delfiafett til "passe konsistens" (her kan du gjerne prøvedyppe en kake for å se at sjokoladetrekket er passe tyktflytende).
Du må ikke få vann eller vanndamp oppi sjokoladeskåla; da blir sjokoladeovertrekket grått og trist og uappetittlig.
Bruk en skål med liten diameter - du trenger litt "sjokoladedybde" for å få dyppet kakene.

Jeg bruker stekepinsetten når jeg skal dyppe kakene. Hold tak i kaken fra undersiden. Sjokoladen bør dekke hele trøffelkremen og bittelitt av mandelbunnen. Dypp raskt (trøffelkremen smelter lett), la overflødig sjokolade renne av og sett dem forsiktig på et brett.

Sånn. Da er de ferdige. Sett på kaffen. Velbekomme!





13 kommentarer:

  1. Disse så både gode og lekre ut:-) Jeg har laget Sarah Bernhard flere ganger, men artig å prøve ny oppskrift.

    Tusen takk for at du deler oppskriften. Gød Jul ønskes:-)

    SvarSlett
  2. Disse så gode ut! Jeg blir liksom ikke fornøyd med de tradisjonelle Sarah Bernhard som jeg har bakt, så nå har jeg prøvd en variant i langpanne som kan anbefales. Du finner oppskriften på Det søte liv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg ble heller ikke fornøyd med diverse oppskrifter jeg testet, før jeg landet på denne her. Men jeg la merke til langpannevarianten på Det søte liv - må jo være ganske mye raskere å lage, og den ser veldig god ut.

      Slett
  3. Åh, de ser kjempegode ut!

    SvarSlett
  4. Namnamnamnamnam!
    Disse er så gode! Aner ikke om det er denne oppskriften svigermor bruker, men disse ser ut til å være kjempegode i de også. :) God jul!

    SvarSlett
  5. Laget disse kaken for første gang i kveld.
    De ble tragiske.
    Litt vel søtt etter min smak,
    (Ikke din oppskrift ).
    - Jeg kopierer saltkringleoppskriften.
    Takk for tips og
    God Jul.

    SvarSlett
  6. Ps. her er min julekakefavoritt:
    Biscotti med hele mandler, lavendel og mørk sjokolade : )

    SvarSlett
  7. Heisann. Disse så så gode ut at jeg har startet å lage de :) Men et spørsmål:
    Blir trøffelkremen bedre av å stå over natten i kjøleskapet, eller er det en annen grunn til å vente til neste dag?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den må i hvert fall stå i så mange timer at den blir skikkelig, skikkelig gjennomkald. Om det er fra morgen til kveld eller fra kveld til morgen spiller jo ingen rolle :-) Lykke til!

      Slett
    2. Ferdig, og de ble skikkelig vellykket :) Tusen takk, og god jul.

      Slett
    3. Åh - det var godt å høre! God jul :-)

      Slett
  8. Sarah Bernard har jeg bakt til hver jul i siden før jeg fikk Kåre.. i over 30 år, men ikke i år...
    Ønsker deg og dine kjære en vakker jul! :)

    SvarSlett