torsdag 13. desember 2018

Sjokoladetrio


Liker du kjeksene fra Cafébakeriet som heter Sjokoladetrio? Kjeksprodusenten en hyggelig nok til å dele oppskriften; den står på pakken. Jeg måtte teste, og ganske som jeg trodde: Bedre enn originalen! Og veldig greie kjeks å bake

Oppskriften gir ca. 15 store cookies. Jeg bakte dem litt mindre. Cookies er ikke egnet til å ligge lenge i kakeboks. Sjokoladen har lett for å hvitne og kjeksen mister sprøhet. Men hva gjør det? Såvidt avkjølte sjokoladekjeks servert med iskald melk. Jeg tror ikke jeg trenger jeg å si mer.

Sjokoladetrio
140 g hvetemel
50 g havremel (du kan fint male havregryn med stavmikser eller food prosessor)
100 g romtemperert smør
100 g sukker
30 g brunt sukker (jeg brukte brun farin)
1 egg
1 ts bakepulver
1 ts salt
1 ss mørk sirup
120 grovhakket melkesjokolade
100 g grovhakket mørk kokesjokolade
60 g grovhakket hvit sjokolade

Smør og sukker røres luftig. Pisk inn egget. Bland det tørre og vend det inn i smørblandingen. Rør til slutt inn sirup og sjokolade.
Rull deigen til en pølse - diameter ca. 5 cm. Denne skal nå skjæres i 1-2 cm tykke skiver. Tykkere skiver gir større cookies. Det er lettere å skjære pølsa når den er avkjølt. Deigen kan godt ligge kjølig  til neste dag, men da innpakket i plast.
Jeg vi tror denne deigpølsa også kan oppbevares i fryseren, slik at du lett kan overraske med nystekte cookies.

Legg deigskivene på bakepapirkledd stekebrett. Beregn god plass til at de flyter ut. Etter steking lar du kjeksene ligge et par minutter på stekebrettet før du flytter dem over til rist for avkjøling.

Steketemp: 180 grader, midt i ovnen
Steketid: 12-15 minutter


Tips: På Sætres hjemmeside ligger også oppskrift på skogsbærdrøm-kjeksene.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar