torsdag 4. juni 2009

Sommer-skaut


Sommertid satte meg på ideen om å strikke skaut. Håret trenger beskyttelse mot sommersola, og på tur er det dessuten praktisk å slippe at håret blåser alle veier.
Jeg øynet straks en mulighet for å bruke ett av mine nyeste garnkupp: Mandarin Fiesta i diverse farger for ti kroner nøstet.

Jeg strikket med pinne nummer 3,5. Startet med fire masker, og økte på alle rettpinner mens jeg strikket glattstrikk. På starten og slutten av hver pinne strikker jeg to masker rett, for å få en pen kant. Økningen tok jeg innenfor disse to rettmaskene.

Da jeg hadde fått 80 masker på pinnen anså jeg at skautet var passe stort. Da la jeg opp 15 nye masker i hver ende (til knytebånd), strikket tre pinner rillestrikk og felte av. Jeg brukte nøyaktig ett nøste.

Dette blå garnet har presis samme fargen som min tidligere omtalte turjakke. Fornøyd!

Takk for tipset, sommertid :-)



7 kommentarer:

  1. Dette var noe nytt. Men skautet kan jo brukes på andre tider av året også. Sikkert tøft sammen med dongeryjakke.....

    God helg til deg!

    SvarSlett
  2. Kor smart med det skautet. Syns det vart fint eg. lystt il å prøve å lage eit slikt.
    Ha en fin kveld og god helg!!
    Klem

    SvarSlett
  3. Fint skaut,virkelig lurt god beskyttelse for håret i sommersola!! Ha ei fin helg:)

    SvarSlett
  4. Supersmart. Skal definitivt strikkes i sommer ettersom jeg akkurat er ferdig med et strikkesett til en baby...Har ikke mye tid til strikking, men dette ser ideelt ut:)

    SvarSlett
  5. Jøss så flott skaut, og nydelig farge da. Tror jeg må satse på ett slikt etterhvert. Ha en suuuper helg.

    SvarSlett
  6. Kjempeflott skaut. og nydelig farge.
    Takk for tipset.
    Er helt enig med deg i at å reklamere for skolestart nå ikke hører hjemme.
    Ønsker deg en fin helg.

    SvarSlett
  7. Supersmart med skaut i varmen! Jeg har tenkt på å hekle et selv, eller kanskje sy et!

    SvarSlett