tirsdag 16. juni 2009

Milepæler

I går var det informasjonsmøte i kirka, i forbindelse med konfirmasjon. Det er yngstejenta som skal konfirmeres 6. juni 2010 - for øvrig i samme kull som to kusiner. Litt morsomt sammentreff.


Grønn nordlandsbunad har hun valgt, og i dag har jeg kjøpt "byggesett" til det. Garn i vakre farger og grønt klede. (Det er ikke jeg som skal brodere, altså.)

Nå står strykejernet til varming. Jeg skal stryke bunadskjorte for eldstejenta. Hun skal ha sin nordlandsbunad på seg på tiendeklassens høytidelige avslutning i morgen kveld.

Én er ferdig på ungdomsskolen, den andre starter forberedelser til konfirmasjonen. For en ømskinnet mamma med stooort hjerte er det bare å satse på tårefast mascara og ha lommetørkleet for hånden.


Så store de er blitt. Plutselig.



9 kommentarer:

  1. Å ja tida går så fort.
    Har hatt det sterkt i tankane i dag sidan Anika har fyllt 16 år i dag.
    Syns ikkje det er lenge sidan eg holdt ho i fanget for første gang.
    Rart....
    Man må bare nyte tida saman
    Nydelige fargar på broderigarnet.
    Ha en fin kveld
    klem

    SvarSlett
  2. Flotte farger til broderiet! Kaken du hadde pyntet var skikkelig fin, håper vi får se mer til av det du lager. Ha en kjempeflott uke videre!

    SvarSlett
  3. Først vil jeg takke for koselig kommentar og bloggbesøk hos meg :)
    Barna vokser alt for fort!! Fatter ikke at poden min skal begynne på ungdomskolen til høsten. Før jeg vet ordet av det er han konfirmant han og.
    Bloggen din var kjempefin og koselig :) Nydelige farger på det garnet som skal brukes i bunaden. Nordlandsbunaden er flott !! Heldig hun som får den:) Ønsker deg en flott uke videre ! Bergensklem :)

    SvarSlett
  4. Så kjekt at jentene velger bunad. Husker da jeg selv ble konfirmert, da ville ingen ha bunad. Det var gammeldags, og ikke akseptert blant ungdommen. Bra at tidene har forandret seg, slik at tradisjon og kultur blir ført videre.

    SvarSlett
  5. Heisann..ja årene går fort, å det er jo på ungene man ser det..Koselig med nordlandsbunad...ha en fin fin dag

    SvarSlett
  6. Jeg satt og mimret litt i går selv, eldste begynner på videregående til høsten og yngste begynner på ungdomsskolen neste år. Årene har gått så altfor fort.
    Men de er ikke større enn at begge har lagt inn "bestilling" på hver sin sackboy som du har laget. Har mønsteret lagret, det står på listen over mulig sommerstrikk ;)
    Ønsker deg en fin uke videre!

    SvarSlett
  7. Ja tiden flyr...
    Jeg har ogå en som er ferdig med ungdomsskolen nå,skjønner ikke hvor tiden ble av...
    Og den nordlandsbunaden er flott!
    Ha en fin dag!!

    SvarSlett
  8. Oj, det blir litt av ett prosjekt! Lykke til!!Ja, er det ikke rart,plutselig er de store..Vi skal og ha konfirmant om ikke for lenge,bonus 13-åringen min har ytret ønske om bunad, så vi får se hvem som ender opp med jobben...Ha en flott dag videre.Klem

    SvarSlett
  9. Syntes jeg kjente igjen garnet ja, jeg driver og broderer en stk i blått, men det går uendelig sakte. Ja ikke når jeg syr altså, men det tar langt tid mellom hver gang jeg finenr fram bunadsyinga. Sølvi

    SvarSlett