fredag 15. mai 2009

Rakrygga hot dog


I dag skal jeg lære deg hvordan du serverer junkfood med hevet hode, og til og med får skryt for maten. Trikset er hjemmebakte pølsebrød!

Jeg lovte dere en av mine favoritter fra Selveste Oppskriftboka, og dette er vel den jeg baker oftest derfra. Egentlig er det en rundstykkeoppskrift, og det er det jeg baker oftest. Men om du triller deigen til latterlig tynne, lange pølser får du ganske enkelt verdens beste pølsebrød.

Du kan bake opp en anselig mengde en dag du har god tid, og ha på lur i fryseren. Dette er pølsebrød som tåler å fraktes i tursekken uten å gå tilbake til deigstadiet, og de metter godt.
Obs, advarsel: Du kommer til å gremmes neste gang du må ta til takke med kjøpte pølsebrød.

Oppskriften lyder:

Rundstykker/pølsebrød (20-30 stk avhengig av størrelsen)
100 gram smør
1 kg hvetemel
4 ss sukker
1 ts salt
2 pk fersk gjær
6 dl vann
2 egg

Smøret smuldres i melet. Tilsett sukker og salt. Gjær løses opp i fingervarmt vann. Vannet og eggene røres sammen med det tørre. Ikke elt for mye, bare pass på at alt blir godt blandet.

La deigen heve en times tid på lunt sted. Den hever godt, så du bør ha romslig bakebolle.
Ta deigen ut på melet bord, del den i passe emner.

Vil du ha rundstykker, former du lubne, litt avlange boller. Dette er fabelaktig gode rundstykker - den eneste rundstykkeoppskriften jeg bryr meg om ;-)

Vil du ha pølsebrød triller du emnene så lange at det akkurat blir plass til tre pølsebrød i stekebrettets lengderetning. De må trilles tynne!

Jeg liker at bakverket har litt melet overflate når det er ferdig stekt, men det er en smakssak. Uansett: Som ved all gjærdeig gjelder det å ikke putte for mye mel inni bakverket, da blir det tungt, tørt og kjedelig. Bruk heller godt melede hender som du ruller deigemnene i. Lette hender! Fingrene skal aldri inn i en hvetedeig, så sant du bruker kjøkkenmaskin til eltingen - husk det!

Legges på stekebrett med bakepapir. Heves over damp i ca. 20 minutter.

Stekes ved 250 grader til de er friskt brune, ca. 8-10 minutter. Ikke vær redd for den høye temperaturen. Rask steking hindrer at pølsebrødene/rundstykkene blir tørre.

Tar du deg bryet med å hakke løk og spanderer god sennep og ketchup er pølse med brød GOD MAT! For sunnhetens del kan du selvsagt velge magre pølser eller kyllingpølser. Eller du kan velge de pølsene du liker best, og heller spise det litt sjeldnere.



15 kommentarer:

  1. Ikke dumt, de må prøves. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Kjøpepølsebrød er pyton! Jeg skal sannelig prøve disse, selv om jeg ikke kan ha egg i. Jeg går for egge-erstatningspulver og håper det beste ;)
    Takker og bukker, ha en flott 17. mai!

    SvarSlett
  3. Disse skal jeg prøve! Her i huset er pølser populært! HA en god 17. mai.

    SvarSlett
  4. Håh, det der såg veldig godt ut!! kanskje det er DET eg må setje i gong med ein dag?

    Håpar du får ei flott helg!!

    SvarSlett
  5. Mmmm...disse så kjempegode ut! Gratulerer med bloggjubileet. Se at telleren din har passert 10.000. Ønsker deg og dine en god 17.mai.

    SvarSlett
  6. Aiaiaiiiii, det der er mitt neste prosjekt ser jeg. takk for at du deler oppskrifter. Jeg skal virkelig og seriøst prøve :) ønsker deg en super 17.mai helg.

    SvarSlett
  7. Oj, de så gode ut. Gjærbakst er noe jeg liker, så de der må jeg teste:)
    God helg.

    SvarSlett
  8. Så deilig!!! har jammen lyst å prøve slike. Gode saman med kyllingpølser og masse rå løk og ketsjup :)
    Takk for tipset :)
    Klem

    SvarSlett
  9. De så jammen gode ut! Takk for oppskrifta, den må prøves. Ha ei kjempeflott 17.mai feiring...og kos deg Hanne!
    Klem Gry : )

    SvarSlett
  10. Mmmmmmmm! Det så godt ut! Må prøve!
    Ha en fin 17. mai!!

    SvarSlett
  11. Så kjempelurt! Ønsker deg en fin 17. mai i morgen.

    SvarSlett
  12. Oi. så fine pølsebrød! De må jeg prøve. Hege

    SvarSlett
  13. Tar å lagrer den der oppskrifta til gubben, for her i huset er det han som begår sånne ting. Mine ting som lages av matråvarer snakkes ikke høyt om... ;) Og det er ikke fordi de er suspekte, heller at de er unevnelige av smaksårsaker ;D

    SvarSlett
  14. Tusen takk for oppskrift på nydelige hot dogs brød ! Fant ikke denne oppskriften sist jeg bakte og det var en skuffelse. Nå har jeg skrevet din oppskrift ned fordi den var så mye bedre. Tusen takk !
    Hilsen Anne

    SvarSlett
  15. Hei Hanne
    Tusen takk for at du deler oppskrift :) denne skal jeg prøve neste gang... Syns ikke pølsebrød som jeg kjøper i butikken er noe særlig godt! men jeg elsker pølser i brød - lettvindt og godt :) Ha en superfin kveld videre, kelm fra Mette

    SvarSlett