lørdag 7. desember 2013

Akkurat så vakkert...


... var det å gå til uthuset for å hente ved i kveld. Sprette kaldt er det også, så det var godt å skynde seg inn igjen for å fyre mer.

Bildet er tatt med lang lukkertid (av idErik, må jeg legge til), derfor ser man ikke helt for en tynn, fin sigd månen er akkurat nå. Den vokser fort - fullmåne 17. desember.

Hvordan kan man vite om månen vokser eller minker? Ser månesigden ut som starten på en G, betyr den at den Går - altså minker. Ser den ut som et komma betyr det at den kommer - altså nærmer vi oss fullmåne. Sånne huskeregler man lærer som barn, og som sitter for alltid.

Jeg ønsker alle ei god førjulshelg!


6 kommentarer:

  1. Nydelig og stemningsfullt bilde! Hahaha, lurt med slike huskeregler!

    SvarSlett
  2. Huskeregler er til å glemmes,tror jeg at mange har sagt.
    Hjemme alene,så har jeg tent opp i ovnen,og kost meg med strikking.
    Men glemt å legge innpå ny ved,hente inn ved,ta med opptenningsved,kjøpe tennbrikketter og ny peislighter...
    Sånn straffer seg når det nærmer seg 20 -.
    Varmepumpen yter enda,men merker at den jobber for fullt.
    Så nå må jeg skjerpe meg

    Ha en flott førjulsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe - ja, de fleste går vel i glemmeboken. Men akkurat denne (pluss den som forteller hvilken vei klokka skal stilles ved sommer-/vintertid) har utrolig nok festet seg.

      Slett
  3. Nydelig bilde! Da jeg var liten lærte jeg at avtagende måne hadde starten på en løkkeskrift-a, og en tiltagende måne hadde starten på en løkkeskrift-t.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den huskeregelen har jeg ikke hørt før. Så lurt!

      Slett