tirsdag 17. november 2009

Stjerner i sikte


Jeg holder på å forberede en litt annerledes kveldstur. idErik er svært opptatt av verdensrommet og alt man kan se på himmelen, og sannelig har det ikke smittet (bittelittegrann) over på meg.

I kveld er det ventet STOR forekomst av stjerneskudd (meteornedfall). Det er den årlige meteorsvermen Leonidene. Vi må selvsagt ut og se!

De plutselige lysstripene på nattehimmelen skyldes små, kosmiske partikler som kommer inn i jordatmosfæren med en fart på opptil 250 000 km/t.
De er, utrolig nok, bare på størrelse med sandkorn og veier typisk et gram eller mindre. Både partiklene og luften varmes opp på grunn av friksjonen, og det er dette vi ser som meteorer.
Det folkelige navnet "stjerneskudd" er strengt tatt veldig misvisende, for dette har ikke noe som helst med stjerner å gjøre. Men-men.


Hadde vi sett nattehimmelen fra Asia, kunne vi kanskje opplevd så mye som 300 stjerneskudd i timen. På våre breddegrader vil det dreie seg om noen titalls pr. time, men det er likevel en opplevelse å få med seg. (Bildet er en langtidseksponering av Leonidene over Spania i 2002)

Meteorsvermer oppleves best fra et mørkt sted. idErik og jeg skal kjøre til veis ende øverst i bygda, hvor ingen elektriske lys forstyrrer nattesynet. Der rigger vi oss til i varme soveposer og vender blikket mot himmelen.
Det er best å ligge og se på himmelen, ellers blir man nemlig veldig fort sliten i nakken. Og jeg tar nok med en termos med noe varmt å drikke også.

Er du så heldig å ha klarvær der du bor, anbefaler jeg at du tar turen ut mellom klokken 22 og 23. Hold øye med himmelen i nordøstlig retning. Ifølge duracell-astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard ventes høydepunktet ca. kl 22:45.

Best av alt: Du trenger ikke kikkert for å se det som skjer.

Bildene er lånt fra astronomi.no og der kan du lese mer om fenomenet.


5 kommentarer:

  1. Stilig! ;-)
    Jeg håper å få meg en tur ut for å se selv også. Takk for god info.
    Og god tur.

    Eirin

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig hilsen!
    Klem fra meg...
    og lykke til med stjernejakten....

    SvarSlett
  3. Hei, ja skal ut å se - er jo et fantastisk syn. Ha en fin tur og kose dere. Klem fra Mette

    SvarSlett
  4. Åh, dette må jeg få med meg!! Hvis det klarner såpass da..
    For en koselig ting å gjøre sammen, skulle ønske jeg hadde min kjære litt nærmere og kunne gjøre det samme:)

    SvarSlett
  5. Så spennende! Himmelen er fascinerende på mange måter. Men jeg kan si deg at jeg kommer ikke til å legge meg ut for å se her - det striregner og er så grått.. :(
    Ha en fin tur, kose dere! Klem..

    SvarSlett