torsdag 26. november 2009

God, riktig jul?

Jeg syns det er trist at stadig flere snakker nedsettende om julegavetradisjonen og den påståtte fråtsingen i desember. Jeg står imot, så godt jeg kan, og prøver å bevare den enkle, gode julegleden. Jul på min måte, med varmt hjerte og god samvittighet.


Like fullt: Ukene framover er høysesong for innkjøp av alle slag, så også for meg/oss. Ikke minst gaver. Dessverre er ikke alle kjøp like nyttige, nødvendige, miljøvennlige eller "vellykkede".
Nøkternhet kan nok være på sin plass. Vil du slå et slag for miljøet i forbindelse med jul trenger du likevel ikke fornekte alt som heter luksus og nytelse, eller kun spise hirsegrøt og økologisk kålrabi.

Det aller viktigste er at vi ikke lar jula ese ut. Hold skikkelig jul i uka mellom julaften og nyttårsaften - da kan du nesten nyte hva det skal være uten å ødelegge kroppen din eller kloden vår.

Et annet miljøtips er faktisk å skrive ønskeliste. La familie og venner vite hva du ønsker deg, så unngår vi bomkjøp som havner i søpla fortere enn vi får pakket vekk girlandere og juletrefot. Avfallsmottakene kan rapportere om mange uåpnede ting i søpla i januar, og det er for galt.



Venn ungene og omgangskretsen til tanken om at spleisegaver er bra. Da kan man få noe "ordentlig", i stedet for masse småsaker av tvilsom kvalitet.

Bevar selvtilliten og kjøp passe dyre gaver for din lommebok. Lukk ørene for tv-reklamen som skråler "Årets julegave - kun 2.999". Det ER omtanken som teller!

Opplevelser krever ikke skapplass og skaper heller ikke avfall. Billetter og måltider er fine gaver til den som ikke vil ha mer av alt han allerede har. Jeg syns forsåvidt bøker, musikk og dvd hører hjemme i denne kategorien, og liker å gi slike gaver.

Et konkret gavetips til slutt: Nettbutikken hippo.no har masse flotte handlenett (selvsagt kan man kjøpe nett i en nettbutikk...!). Det brukes en million plastposer i minuttet verden over, og bare i Norge bruker vi en milliard i året. De fleste av dem brukes kun i minuttene fra butikken og hjem.

Handlenett er et miljøvennlig alternativ, som man fort blir direkte avhengig av. Jeg har etter hvert mange slike nett, strategisk plassert i håndvesker og biler, og har også gitt slike i gave til shoppende medsøstre. Det finnes garantert et som matcher din stil, og de tåler masse vekt.

God juleshopping!
PS: Hva er dine beste tips for julehygge uten å gå på akkord med
miljøet, lommeboka eller egne krefter?


9 kommentarer:

  1. Kjempe bra budskap Hanne. Du satt virkelig spikeren på hodet der. Jeg kan ikke si meg mer enig i enn at det er tanken som teller. Et annet miljøvennelig tips er å pakke gaver inn i gråpapir, da kan det nemmelig kastes i papiravfall og resirkuleres. Jeg synes det er en sjarm med gråpapir også jeg da, en kan da pynte opp med fine bånd feks.

    SvarSlett
  2. Ja, så sant det du skriver. Det er mange som går amok både på matbutikker og andre steder... Vi her hos oss gir julegaver til barn frem til de er komfirmert og ikke til voksne (utenom mamma og pappa`n vår da...). Ellers ikke det store forbruktet her hos oss, når det gjelder mat eller annet... Kjøper inn litt av den tradisjonelle julematen, baker rundstykker og har litt ekstra godt pålegg og baker noen få julekaker. Koser oss sammen med familien og er hjemme, stille og rolig - det er vår jul :o) Ønsker deg en fortsatt fin dag. Klem fra Mette

    SvarSlett
  3. Takk og lov for ditt herlige innlegg:)hadde et lite innlegg i dag jeg også...den handler jo på en måte litt om det samme....Julen er ikke å gi dyrest,spise mest, å få de flotteste gavene og ha den fineste og dyreste julepynten. Jul er og blir en tid som er ment for å være sammen, og ha tid til hverandre. Men fort gjort å glemme. Noen ganger tar jeg meg selv i å glemme det også...takk for et fint innlegg, alltid koselig å komme inn her på bloggen din:)klemmer fra Monja

    SvarSlett
  4. Takk for din herlige påminnelse-dette er akkurat hva julen er for oss også
    Ha ei koselig første adventshelg!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for dette innlegget! Godt å lese at det er flere som tenker slik. Jeg er veldig enig med deg i at vi ikke må la jula ese ut. Mange starter jo jula nå med å pynte hus og spise julemat. Jeg pynter aldri før på lille julaften og julemat og godt pålegg venter vi med til jul. Vi lever heller litt sparsommelig nå i ukene før jul, har litt enklere middager og pålegg. Da blir det desto mer stas med julematen når jula er her.
    Jeg gir ofte bort hjemmelagede julegaver. Du hadde jo også mange fine gavetips her synes jeg.
    Igjen, tusen takk for supert innlegg!

    SvarSlett
  6. Hei:)

    For en flott blogg du har:)
    Takk, dagen var i går ja:)
    At et var en tilfeldighet tviler jeg mere og mere på, så hvem vet?

    Er helt enig med deg i innlegget ditt.
    Det er tanken som teller, ikke prislappen på gavene.
    Det er så altfor mange som i dag bryr seg mere om gavene enn julen, trist å tenke på egentlig...
    I år tar vi å reiser en tur vekk i førjulstiden, og har en langweekend i Berlin som julegave..
    Kanskje ikke så miljøvennlg å fly, men liker den ideen om å få oppelvelser sammen i gave, istedenfor noe som blir slengt inn i skapet:)

    Ønsker deg en flott kommende helg:)

    SvarSlett
  7. Kunne ikke ha sagt det bedre selv! :))

    SvarSlett
  8. Så sant, så sant! Jeg tviholder på gleden med å kjøpe, gi og få gaver - uten å få dårlig samvittighet. Ønskelister er en selvfølge og spleisegaver er genialt. Man trenger ikke å overdrive, hverken på den ene eller andre måten. Kjekt blogginnlegg, Hanne :) Ha en fin førjulstid med god stemning, god mat og fine tradisjoner!

    SvarSlett
  9. Flott innlegg, hanne! Er så enig med deg. Det er viktig å ha tid til hverandre oppi alt kaoset. Det er gøy med gaver - minst like gøy å gi som å få. Og gleden ved dem har ingen sammenheng med prisen.

    Det er trist at det har blitt slik at mange er lei av jula før nyttår - fordi det har vært jul siden oktober.

    SvarSlett