søndag 19. januar 2014

Universalbestemor, faktisk


Vidunderbarnebarn Marie rundet året i november. Hun tøyser, skremmer, gjemmer seg, leser bok og blad, stabler tårn, går, spiser med gaffel, triller tur med dokka, peker på alt du ber henne finne i detaljerte tegninger, sier stadig flere ord, og gjør rede for lydene til en masse dyr og andre skikkelser.

Spør henne hva bestemor (altså jeg) sier, og hun svarer med et lurt smil: "Hææææ?"

Og det har hun jo helt rett i. Når jeg kommuniserer med små barn sier jeg veldig ofte (har det gått opp for meg) "hæææ?" - for å spille med på deres forbløffelse, eller vise at jeg selv er forbløffet over alt de kan/får til/vil vise meg.

Sist vi besøkte Marie var det nesten umulig å fotografere henne med mobilen. Fordi hun har oppdaget hvor morsom en mobil kan være, og fordi det holder på å gå opp for henne hvor urettferdig det er at kun de voksne får holde på med den.

I hvert fall. Hun strevde med å få de lubne små føttene sine oppi en trebolle, og jeg syntes det var så ubeskrivelig søtt at jeg bare måtte ha bilde av det. Marie, derimot, var hele tiden på nippet til å avslutte forsøket for å komme bort til meg og hente mobilen i stedet. For å holde hennes oppmerksomhet på tottelottene og trebollen la jeg store anstrengelser i å gjøre akkurat dem veldig, veldig spennende. "Hæææ? Får du plass til begge fotan oppi bollen? Hæææ? Få se!"

Jeg rakk å ta bilde.
Marie rakk å lære seg hva bestemor sier.
Hun stod med begge beina i bollen, smilte stort og gjentok "hæææææ?". Som i "hva syns du om den, bestemor!?"

Dette har det blitt mye show med.
"Marie, ka sir ho bestemor?" "Hææææ?!"

(Det hører med til historien at yngstedatter Julie trodde jeg ble assosiert med "hæ?" fordi jeg hører dårlig. Og ja, kanskje det også.)

Og i dag, mens jeg ryddet i en bladbunke og var på vei til å kaste A-Magasiner som har hopet seg opp uten av vi noensinne får tid til å lese dem... Hva skuer mitt øye ved en rask gjennomblading:


Nettopp!
Universalkunnskapen - den er det bestemor som sitter på.
Åh. Det var bra jeg ikke kastet det bladet ulest, gitt.




2 kommentarer:

  1. Hehe, så søtt. Bestemor skal nok få mange gullkorn derfra fremover

    SvarSlett
  2. Så koselig lesing.Ha en flott søndag

    SvarSlett