onsdag 16. juni 2010

Makaroni og ost


En periode hadde jeg dilla på dataspillet Sims. Der måtte jeg blant annet passe på at simmene mine tilegnet seg ferdigheter, slik at de kunne få seg jobb.
Matlaging lærte de ved å lese kokebøker og lage mat. En av de første rettene de lærte å lage, var makaroni og ost, som jeg da aldri hadde smakt, bare sett på amerikansk film. Jeg hadde mistanke om det ville falle i smak.
Da oppskriften kom i Magasinet i Dagbladet, slo jeg til. Andreas Viestads oppskrift er riktig god. Jeg har bare utvidet den med en boks skinke. Får du rester, er det utmerket, ettersom maten smaker minst like godt oppvarmet om kvelden :)

Makaroni og ost til 4-6 personer
1/2 pakke makaroni
1 boks picnic-skinke i terninger
3 dl fløte
150 gram skarp ost, revet (men jeg bruker som regel norvegia...)
1/2 løk - finhakket
1 fedd hvitløk, knust/hakket
1/2 - 1 ts dijonsennep
en dæsj worcestersauce
en dæsj tabasco
salt, pepper

Kok makaroni etter anvisning, skyll den i kaldt vann og la renne godt av.
Skinketerningene brunes lett i smør.
Fløten kokes opp. Bland inn ost, løk, hvitløk og smakstilsetninger. Sausen skal ha litt snert!

Makaroni og skinke legges i ildfast form. Hell ostesausen over.
Toppes med en håndfull revet parmesan og en håndfull strøkavring.
Stekes ved 200 grader, 30-40 minutter (til toppen er gylden og sprø).
Serveres med salat.

12 kommentarer:

  1. Den skal jeg helt klart prøve, og kanskje til og med i dag. Makaroni står høyt på listen her i huset. Både barnet, ungdommen og jada ok da, foreldrene også. ;-)

    Jeg har sett på ord og uttrykk inne hos meg.

    Ha en fin dag med alt som er godt.

    SvarSlett
  2. Makaroni står høyt her i huset også, hos barna vel å merke. Selv spiser jeg ikke dette, men hva gjør man ikke for barna :)

    SvarSlett
  3. åh dette må jeg også prøve. Takk for tips :-)
    Klem fra Blandetloft

    SvarSlett
  4. Makaroni og ost er så nammis :D

    SvarSlett
  5. Mmmmmm,dette skal prøves omgående !!! Du har så mange fristelser på lur,Hanne !!! Ettersom det er innevær idag (også),gjelder det jo å kose seg,ikke sant ?! Klem fra meg.

    SvarSlett
  6. Nå har vi spist det! ;-)

    Dette blir helt klart en slager hos oss. Ungdommen ville til og med vite om jeg trodde han kunne klare å lage dette selv. Vil imponere kjæresten tror jeg. ;-)

    Alt godt fra Eirin

    SvarSlett
  7. Hei.Det så virkelig godt ut.Tusen takk for oppskriften.Ha en riktig fin Onsdagskveld.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  8. Mmm dette ser godt ut:)
    Satt og tenkte å hva vi skal ha til middag i morgen, kanskje jeg skal lage dette. Har hatt fisk,og fiskekaker i to dager nå, har stått å laget fiskemat av 50 kg fisk i 2 dager...så nå vil ungene ha noe annet til middag:))
    Ha en fin kveld, klem Hanne

    SvarSlett
  9. Har prøvd en ligenende oppskrift, men uten tilsetting av kryddersausene. Tror kanskje jeg skal prøve dette jeg også, for min ble litt smakløs.

    SvarSlett
  10. Makaroni og ost er jo bare jammy!
    Tror jammen jeg skal prøve oppskriften din!

    SvarSlett
  11. Slutt å gjør det vanskelig...

    Ha kokt eller kok makaroni.
    Ha revet eller riv ost.

    Ta en stor skål som du vil spise av eller servere ifra.

    Legg i skålen flere lag med følgende:
    - Kokt makaroni
    - Revet ost
    - Annet som du måtte ønske å ha i f.eks. skinke, sopp og krydder.

    Legg skåla i mikroen og slå på mikroen på full effekt i 3 minutter .

    Ta skåla ut av mikroen, rør rundt og spis/server.

    JFK

    SvarSlett
  12. Anonym - dette er sikkert også godt, men har man tid, er den gratinerte toppingen av kavring/parmesan i seg selv verdt ventetiden. Jeg syns også tilsmakingen av sausen er viktig.

    SvarSlett