torsdag 17. juni 2010

Breidablikk-sveler


I Narvik ligger et koselig gjestehus som heter Breidablikk. Som navnet tilsier, er det vidt utsyn over byen herfra. Jeg forbinder også stedet med hjemmehygge og de utrolig gode svelene som innehaver Sølvi serverte da jeg intervjuet henne for mange herrens år siden.

Jeg vet ikke om Sølvi fortsatt byr på sveler, men det gjør jeg, etter oppskriften som er skrevet inn i oppskriftboken min under navnet "Herlige Breidablikk-sveler". Jeg håper Sølvi synes det er greit at jeg viderebringer den :)

Stek dem på takke om du har, eller i stekepanne med litt smør. Bruk ganske svak varme.
Svelene smaker godt med brunost, syltetøy eller annet søtt pålegg.

Herlige Breidablikk-sveler
3 egg
1 kopp kulturmelk
1 kopp H-melk
1,5 kopper sukker
3,5 kopper hvetemel
3 ts bakepulver


(1 kopp = ca. 1,5 dl)

Eggene piskes lett. Rør inn melk og kulturmelk, og sikt inn det tørre. La røren svelle litt før steking. Legg røren i pannen i avlange rundinger. Stek sakte til svelene får frisk farge og er luftige og gjennomstekte. Serveres nystekte.





12 kommentarer:

  1. Sveler er så deilig. Jeg skulle virkelig invstert i takke. Panne fungerer jo det også, men er liksom ikke samme sjarmen :P

    SvarSlett
  2. Takk for oppskriften! Jeg må prøve den ut med en gang!

    SvarSlett
  3. Åh, som den sunnmøring jeg er, elsker jeg sveler. Denne oppskriften må selvfølgelig prøves. Takk for at du deler :)

    SvarSlett
  4. *sikla renner*
    DETTE er godt det, nammis. Tusen takk for at du deler, nok en gang.
    Selv spiser jeg litt suksessterte som jeg baka igår og nyter en kopp kaffe. Skal ut i sola igjen nu. Bare å nyte så lenge den er her i skogen hos meg.
    Ha en flott dag videre.

    SvarSlett
  5. Sveler, eller Lapper som jeg er oppvokst med er nyyydelige!Du er virkelig flink til å dele!!

    SvarSlett
  6. Åhh...nam nam. Disse må jeg prøve! Får helt vann i munn her jeg sitter!

    SvarSlett
  7. Tusen takk for oppskrift og lyst til å lage dette igjen! Jeg har selv vokst opp med lapper, men med en litt annen oppskrift (ingen h-melk) og synes det er kjempegodt! Å steke dem i en god, gammel støpejernspanne fungerer utmerket. Er sjarm nok for meg :-)

    SvarSlett
  8. Mmmm, sveler eller lapper er så godt.
    Alltid kjekt å prøve nye oppskrifter, selv om jeg tror det blir heftige protester i familien om jeg bytter ut min gode gamle lappeoppskrift!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  9. Nam, nam dette ser og hørest godt ut!! Desse må prøvast, ha ein fin kveld:))

    SvarSlett
  10. Sveler er kjempegodt! Fikk smak det første gang da vi bodde i Ålesund for 27 år siden.
    Ha ei flott helg!
    Klem : )

    SvarSlett
  11. Mmmmmmm... det fikk jeg skikkelig lyst på. Har aldri laget sveler før, tror jeg. Må ha det i bakhodet til det kommer dager med tid til å lage det. :-)

    SvarSlett
  12. Deeeilig:)
    Sveler er veldig populært her i huset, de går unna som "varme hvetebrød":)
    Ønsker deg en fin helg, klem Hanne

    SvarSlett