tirsdag 1. desember 2009

Vår 18 år gamle kalender


idErik og jeg ble samboere i Tromsø august 1991. Etter to-tre måneder var det naturlig for meg å begynne å ymte frampå om juletradisjoner. Og kanskje vi skulle hatt en adventkalender, selv om det stort sett bare var oss to?

- Å ja! ivret idErik, som sant å si ikke var verdens ivrigste julemann på dette tidspunkt.

Jeg bladde opp i mitt fyldige mønsterarkiv, og foreslo den ene stoffvarianten etter den andre.

- Men... En adventkalender må jo ha luker?! mente mannen. (Skjønte seg jo ikke mye på hobby...) *lett himling med øynene*

- Eh. Det går nok ikke når vi skal lage en kalender selv, innvendte jeg i pedagogisk og blidt toneleie. - Det må nok bli en med lommer eller pakker eller poser. Eller kanskje skuffer av fyrstikkesker?

- Den MÅ ha luker. Og det er klart vi kan lage en lukekalender selv, insisterte han.

idErik er en handlingens mann. Han gjorde veien kort til nærmeste svært assorterte papirhandel, og kom hjem med kartong så tykk og stabil at det er nummeret før kryssfiner.

- Se her. Dette blir bra! sa han, og bevæpnet seg med tapetkniv, skalpell og linjal.

Det tok litt tid før jeg skjønte hva han gikk igang med. Men han hadde rett. Det ble bra! Riktignok ble kalenderen ikke ferdig til 1. desember det året, ettersom den ene idéen tok den andre og prosjektet stadig grep om seg.


Konstruksjonen med hengsler på lukene var ikke så liketil, men til slutt landet vi på en løsning med hengsler av tynt, men stabilt stoff. Jeg tror vi klippet opp min stedatters fravokste, turkise capribukse. Inni hver luke er det et lite bilde - motiver fra pakkelapper, klistremerker, julekort og gavepapir.


Så måtte byggverket (som måler 50x76 cm, med en dybde på 4 cm) grunnes, males, dekoreres og ikke minst befolkes.

Figurene er laget av piperensere, cernit og treperler, og klærne er håndsydd av filt og trikot.


Et bål hører med. Bålet har innlagt "flamme" i form av en transistordrevet lommelyktpære. Glørne i bålet er gule og oransje cernitkuler, og effekten er forsterket ved hjelp av små kuler av sølvfolie. Veden var ikke tung å bære i hus, den heller :-)

Snømannen er laget av cellvattkuler innsmurt med lim og rullet i sukker. (Det er en modig snømann som våger å stå så nær bålet...)

Nissemor (som har omtrent samme ansiktsuttrykk som meg nå i desember) er travel med klesvasken. Hennes vaskebrett og balje, pluss nissestorebrors horn, er av de få tingene som er kjøpt ferdige, fra Panduro.

Nissebaby har hjemmelaget cernitsmokk og "rosemalt" kjelke bestående av ei fyrstikkeske på cernitski.


Og den som har vært i skogen og hentet juletre (legg merke til den litt slitte øksa...) har gått på julerøde Åsnes-ski.

Som nisser flest får også Nissehuset mye julepost, og har mange pakker å sende. Og i fall du lurer: Ja, det ligger bittesmå brev og julekort i postkassen.

Det er en fryd å ta fram denne kalenderen år etter år. Jentene våre er vokst opp med den, og eldstejenta var ivrig på "å luke" da hun feiret sin første jul som ettåring. Da kunne det ligge fem-seks rosiner bak luka, eller kanskje en halv seigmann, som varte leeenge.

Lukene rommer bare en bitteliten godbit, men enkelte dager kan det ligge en rebuslapp som viser vei til en litt større overraskelse.

Er det ikke herlig med advent og disse kjære tingene som kommer fram fra gjemselen?


35 kommentarer:

  1. For en fantastisk julekalender. Dere er virkelig super kreative i hjemmet ditt. Slike minner må en ta vare på. Det er det som er så koselig med den herlige juletid, å ta frem og ta vare på gode minner :) Jeg broderte en julekalender da jeg gikk på ungdomskolen så den synes jeg er koselig å ta frem :)

    SvarSlett
  2. For en utrolig koselig kalender! At dere har lagt så mye sjel i den begge to, gjør den helt spesiell. Må nok gruble litt på hva som skal bli vår kalendertradisjon. Har brodert en julekalender og holder på å brodere en nedtellingskalender, men vet ikke om dette er det ultimate. Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  3. Historien om adventskalenderen er i seg selv en gave i adventstiden. Noe så koselig, også så FLOTT kalender!

    Jeg blir helt vemodig her jeg sitter og ser for meg hjemmelaget julepynt som snart tas frem hjemme hos mor... Mange fine minner om svunne tider. Tradisjoner og minner som gir glede å tenke på.

    Ønsker deg en fin førjulstid!

    SvarSlett
  4. Kjempe koselig kalender og så hyggelig historie takk for at du delte på bloggen. Jeg fant bloggen din via en annen blogg da du skrev om majestetsfornærmelse og jeg må jammen i meg enig. Hva i alledager skal jeg sitte å proppe i meg 1 juledag når jeg ser en elendig film på tv i år mon tro...

    SvarSlett
  5. Det var en utrulig flott kalender !!!
    Blir hele tiden overrasket over hvor hærlig kreative dere er.
    Og ingenting er som tradisjoner og historiene bak

    Ha en nydelig adventstid !!!

    SvarSlett
  6. Utrolig flott kalender! Masse jobb i den... Likte den kjempegodt! Skal lage meg en egen kalender neste år jeg også, når jeg får meg mitt eget sted! =)

    God førjulstid videre! =)

    SvarSlett
  7. For en fantastisk kalender!
    Selv har vi et juletre i papp og filt som min mor laget til meg i sin tid, med 24 juletrepynt i filt som skal henges på treet, én for hver dag. Det er filtlys, filthjerter, filtengler, filtnisser, filtlenker mm. Og filtstjerna skal på til sist. Da er det jul.

    SvarSlett
  8. En av de mest fantastike kalenderene jeg har sett, og SÅ moro i ettertid. Fikk litt sånn assosiasjoner til tysk tegnefilm på 70-tallet med GOD detaljrikdom. Ha en fin 1. desember

    SvarSlett
  9. DET var virkelig en kalender med sjel og historie! Kan tenke meg at dere koste dere da dere lagde den også, med planlegging av fremtidige adventer:-) Klem fra Hanne.

    SvarSlett
  10. Veldig flott adventskalender, Hanne! Merket meg at bålet må med.
    Ha gode dager og legg lista slik at du kan hope over med god margin.
    God klem.
    Eirin

    SvarSlett
  11. Dette var en skikkelig trivelig kalender. Og så rommer den jo sikkert også mange gode minner....

    SvarSlett
  12. Ja, denne var vel flott.
    Den må dere få til å "vare evig"!

    SvarSlett
  13. For en flott kalender og en veldig koselig historie. idErik er som jeg har skjønt, veldig nevenyttig.
    For meg er julen den beste tiden på året og tradisjoner veldig viktig. Jeg skjønner derfor godt gleden dere har av julekalenderen.

    SvarSlett
  14. Nissehuset er utrolig fint. Husker første gang jeg så det - ble ikke lite misunnelig. Det bare spørs om ikke vi må lage noe lignende til Georg... Per dags dato har vi julekalender på speilet på badet... Skal ta bilde til bloggen vår, så får dere se! For Georgs del blir det ikke ordentlig kalender før til neste jul, han er så liten ennå..

    SvarSlett
  15. Nissekalender med spenst, humør og spenning!
    Det var noe til resultat dere kom til! Flott!

    SvarSlett
  16. For en flott kalender, og så masse fine detaljer!:)

    SvarSlett
  17. For en flott kalender! Det er jammen litt av et arbeid som ligger bak den kalenderen. Så gøy at begge to har bidratt, da. Det skaper ordentlig tradisjon.

    SvarSlett
  18. Føyer meg inn i rekken og sier: For en fanttastisk flott julekalender. Synes fortellingen om deg og Erik som lager kalender sammen er superromantisk!!!!

    SvarSlett
  19. Ønsker deg en fin adventstid. Dere har den flotteste adventskalenderen jeg noen gang har sett.

    SvarSlett
  20. Utrolig koselig!! :-)
    ha en fantastisk førjulstid!

    SvarSlett
  21. Den var virkelig flott - har ikke sett noe som overgår den. Så moro å ha laget den selv! Pass godt på den.

    SvarSlett
  22. Rene mesterverket jo!
    Og så koselig at den har fulgt dere så lenge. Tipper den har vært og er til stor glede for barna deres og.

    Nattinatt;)

    SvarSlett
  23. en utfordring til deg i bloggen min

    SvarSlett
  24. Fantastisk flott Hanne! Så bra at den er like hel og fin etter alle de årene!
    Kos deg!
    Advensklem : )

    SvarSlett
  25. Deres adventskalender må være en av di flotteste jeg har sett. Så gjennomført og "julete" Ble helt satt ut her...Nu har jeg noe å vise gubben...igjen ;)
    Ønsker deg ei fortsatt fin adventstid :-)

    SvarSlett
  26. Fantastisk !! Så utrolig herlig å lese ! Og den kalenderen er nok en av de flotteste jeg noen gang har sett. Utrolig at dere klarer å holde den så fin år etter år.
    Det ligger en award til deg i bloggen min :)
    Ha en flott adventstid og kos deg med kalenderen !!

    SvarSlett
  27. For en fin og spesiell adventskalender! Ble skikkelig imponert over alle detaljene! Ha ei koselig adventstid:-)

    SvarSlett
  28. Det ligger forresten en utfordring til deg på bloggen min:-)

    SvarSlett
  29. Det var en utrolig flott kalender! Kjempemoro å ta fram en slik hver advent.
    Ha en skikkelig fin adventstid!

    SvarSlett
  30. Denne var helt fantastisk; for en flott tradisjon!! Bittelittegrann misunnelig på barna dine, kjenner jeg :D

    SvarSlett
  31. Det er en av de mest forseg gjodte kalender jeg har sett. Flott med slike tradisjoner.

    SvarSlett
  32. For en flott kalender. Den rørte meg faktisk til tårer. Åh, det er så godt med tradisjoner. Ønsker dere en fantastisk adventstid.

    SvarSlett
  33. For en fantastisk kalender! Det er en virkelig juleskatt dere har laget :-)

    SvarSlett
  34. Så utrolig kjempefin adventskalender med en koselig historie. Denne har garantert ingen maken til! Tenker den blir tatt godt vare på av kommende generasjoner.

    SvarSlett
  35. For en FANTASTISK kalender - og så hyggelig at dere laget den sammen som den første juletradisjonen. Virkelig koselig :-)

    SvarSlett