lørdag 19. september 2009

Helgesnadder


Skal vi ha noe i kveld? spør ungene når det er helg. "Ha noe" som i "blir det noe annet enn vanlig middag med potet og grønnsaker i dag - og kan vi spise den seint?"

Skinkepai vekker alltid jubel. Den er enkel å lage, og du trenger ikke paiform. Det holder med vanlig springform.
Denne oppskriften er beregnet til 26 cm form og er passe til fire personer.

Bruker du paiform, smør formen. Bruker du springform, dekk bunnen med bakepapir. Sidene trenger ikke smøres.

Paideig
5 dl hvetemel
1 dl sammalt hvete fin
150 g smør
8 ss kaldt vann

Smuldre smør i melet. Bruk gjerne kjøkkenmaskin. Tilsett vann og elt deigen raskt sammen.
(De fleste paioppskrifter anbefaler at deigen hviler kjølig minst en halv time. Det går også bra å bake ut med det samme.)
Deigen trykkes ut i formen. Jobb systematisk fra midten av bunnen, og pass på at deigen går godt opp langs sidene. Prikk bunn og sider med gaffel.
Forstekes på 225 grader i 10 minutter.


Fyll
1 boks picnicskinke
1/2 løk
3 dl matfløte
3 egg
250 g revet hvitost
salt, pepper

Skinke skjæres i små terninger og brunes i smør. Tilsett løken mot slutten av steketiden og la den surre seg blank.
Skinke og løk fordeles i det forstekte paiskallet. Fløte og egg vispes lett sammen. Tilsett salt og pepper (ca 3/4 ts salt og en dæsj grovmalt pepper). Bland inn revet ost, og hell blandingen over skinke/løk. Pass på at osten blir noenlunde jevnt fordelt.

Med fyll stekes paien videre nederst i ovnen, 200 grader ca. 35 minutter.

Serveres med salat. Ekstra lett rømme og balsamicosirup smaker godt som dressing.


10 kommentarer:

  1. Nesten så jeg blir sulten igjen av å sitte og lese bloggen din - masse god mat og flotte oppskrifter. Må si jeg synes smykkeskapet ditt og reiseskrinene var helt supre.

    SvarSlett
  2. Mmmm... eg trur jammen dette kan vera noko å servera i foreninga mi og ;)
    du er ein liten engel som kjem med slike gode oppskrifter ;)
    Ynskjer deg ei fortsatt fin helg!
    Klem, Siri

    SvarSlett
  3. Har prøvd å lage pai flere ganger, uten at jeg er blitt helt fornøyd. Det er spesielt bunnen jeg blir misfornøyd med. Kanskje jeg skal prøve meg på denne istedet....

    Takk for oppskriften!

    SvarSlett
  4. Uuuum, det så fristende godt ut:) Mulig det blir skinkepai her i dag da... God søndag til deg!

    SvarSlett
  5. Du frister stadig med nye bilder av deilig mat, og den paien så bare mmmmmm ut.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for koselige kommentarer på bloggen min :)

    Den paien så kjempegod ut! Jeg pleier å ha oppi søtpoteter, spekeskinke og litt revet fersk ingefær når jeg lager pai/quiche, det kan virkelig anbefales! ;)

    Fortsatt god søndag!

    SvarSlett
  7. Skinke pai er kjempe godt. Alltid en favoritt. Jeg tenker hver gang jeg lager det at dette må jeg lage oftere, men ser ikke ut til at det blir til det.

    SvarSlett
  8. Oj, det så virkelig lekkert ut. Ble sulten her jeg sitter.
    Ønsker deg en fin søndag.
    Klæm fra Susanne

    SvarSlett
  9. Denne så god ut! Synd gubben ikke er glad i pai... får vente til han er borte, så kan jeg lage til meg og ungene:-)

    SvarSlett
  10. Denne så god ut! Du er jo så flink til å ta fine bilder også da.. :-)
    Ha en super uke!

    SvarSlett