tirsdag 5. februar 2013

Rydding i januar


Etter oppfordring fra en leser har jeg bestemt meg for å lage månedsinnlegg for Ryddeåret 2013. Jeg blogger såpass ofte at det til slutt blir uhorvelig langt å scrolle.

Jeg starter med å oppsummere januar (altså gammelt nytt for dere som har fulgt ryddeåret siden årsskiftet), og så kommer det nytt innlegg ved inngangen til hver måned. Opptakten til Ryddeåret 2013 kan du lese her.

Jeg blir veldig inspirert av å høre om andres rydding, så det er kjekt med kommentarer!

Tirsdag 1. januar
Rydder i roman-bokhyllene. Gir bort ca. 80 bøker til stedets bruktbokhandel. (Kan man virkelig kvitte seg med bøker? sier du. Les her!)

Onsdag 2. januar
Rydder medisinskap + badskap sammen med yngstedatter. Kaster en bærepose full av alskens, leverer en liten pose med utgåtte medisiner til apoteket.

Torsdag 3. januar
Går gjennom papirstablene på kontoret, og kaster alt jeg ikke trenger = en hel papirkorg full. Rydder også i kolleksjonen av knekkebrød/frokostblanding/rett i koppen og kaster alt som er utgått på dato = en søppelbøtte full. (Gjenstår: å systematisere papirene jeg beholdt.)

Fredag 4. januar
Går gjennom husets lager av stearinlys. Mål: standardisere utvalget til hvite, lilla og røde (i den foretrukne rødfargen), og kun lys som passer i normale lysestaker. Kvitter meg med over 11 kilo! som blir gitt bort til passende formål. (Note to self: flere adventslys tidligst påkrevd i 2020.) Nå får alt plass i én skuff - hurra!

Lørdag 5. januar
Nye 60 bøker åker ut av huset. Denne gang fra en latterlig stor samling hobbybøker. Jeg blir aldri noen patchworker. Jeg kommer ikke til å begynne med rosemaling, lage avanserte smykker eller sy mine egne vesker. Flotte bøker, dog, så dem gir jeg til stedets hobby- og husflidslaug. Så kan jeg heller kjøpe ferdige produkter derfra.

Søndag 6. januar
Dagens innsats: Full gjennomgang av ni proppfulle skuffer i mitt fordums hjemmekontor. Det meste av papirer er makulert, kontorrekvisita er flyttet til mer logisk sted, mye teknisk mikk-makk er kastet. Fem skuffer helt tomme - juhu! Det ble forresten 8 kg avfall + en liten bærepose med EE-avfall (alt som leder/bruker/produserer strøm el. batterier; dette er miljøskadelig og må leveres som spesialavfall)

Mandag 7. januar
Gjennomgang av en halvmeterhøy stabel med gamle ukeblader. Nappet ut noen få mat- og strikkeoppskrifter, interiørtips og artikler jeg vil lese senere - drøye 11 kg ukeblad i papiravfallet. (Dessuten pakket jeg vekk julepynten - det er rydding, det og. Men ikke noe kasting, bortsett fra én julekule knust...)

Tirsdag 7. januar
En ca. 20 kilos klessekk med "krute gode" plagg har blitt stående etter at vi ryddet ut av mammas klesskap i høst. I dag leveres den endelig til gjenbruksbutikken.

Onsdag 8. januar
Dagens innsats er jeg lite stolt av, men veldig fornøyd med likevel: Jeg har gjort en grovrydding i fryseboksen. Den var proppfull, vi hadde forlengst mistet oversikten, og jeg var fullt klar over at det lå historisk materiale nederst... Kastet alt som var åpenbart for gammelt (a la pinnekjøtt fra 2009) og udelikat. Det ble 29 kilo (!) avfall, men nå er det gjennomførbart å få utnyttet resten. Bl.a. ufattelige mengder pommes frites, som vi nesten aldri spiser...

Torsdag 9. januar
Grundig gjennomgang av sju Elfakurver fulle av hobbymaterialer/-utstyr. Mye har hopet seg opp fra tiden med små barn. Kaster en søppelsekk full av ubrukeligheter (8 kg), gir noe til bruktbutikken. Resultat: Nå vet jeg hva vi har, og alt ligger slik at materialene ikke blir forringet. Tre kurver frigjort. Og jeg fikk tent en ny hobbygnist!

Fredag 10. januar
Benytter anledningen mens begge jentene er hjemme og går gjennom alle hyllene med brettspill. Noen har tiden løpt fra, andre var bomkjøp. Men spill er vanskelig å kvitte seg med, altså... Fem spill går til bruktbutikk.

Mandag 14. januar
Har vært bortreist i helga, men i dag har jeg tatt affære med to gjenstander som det satt langt inne å kvitte seg med: Et par svarte vintersko med hull under sålene (!) - de var favoritter og jeg prøvde å bruke dem kun i tørt vær... I dag kastet jeg dem, og fant like etterpå nye, nesten likedanne vintersko på januarsalget. Juhu! Dessuten har jeg endelig kvittet meg med en svart boblejakke med fyll som klumper seg (kunne til nød brukes en dag etter tromling, men... jeg trenger jo ikke gå med så mangelfulle plagg).

Tirsdag 15. januar
Rydder i kjøleskapet etter å ha vært på farten noen dager. Kaster 2 x middagsrester som ikke ble spist i tide. Likevel forsvarer jeg å ta vare på slike rester noen dager, for ofte kommer de til nytte.

Onsdag 16. januar
Tar for meg de fire (!) "operative" håndarbeidskurvene som står i stue og tv-stue. Her finner jeg ett ferdigstrikket skjerf som bare mangler trådfesting (helt glemt!), ett nesten ferdig skjerf og to par påbegynte grytekluter som jeg akter å fullføre. Dessuten halvferdige eggevarmere, en halv pjonet vott og to påbegynte gensere som jeg hardt og brutalt skrinlegger (dvs. trekker ut pinnene, tar vare på urørte nøster og kaster mange timers arbeid). Mange flotte nøster dukker opp, mange av dem i porsjoner på to-tre-fire, som fint kan bli til noe. Ett fullt bærenett kastes, ett fullt bærenett går til to søte nabojenter som skal sette verdensrekord i fingerhekling. Flere mønsterhefter kommer på rett plass. En kurv frigjort, full oversikt og fryd og gammen. (Men det er mye mer garn på kvisten!)

Torsdag 17. januar
Full sjekk av to skuffer med hermetikk og tørrvarer. Kaster alt som er utgått på dato. Resultat: Det ble så god plass i den ene skuffen at cornflakes og havrefras ikke lenger behøver å stå på benken.

Fredag 18. januar
Gjennomgang av et overskap på kjøkkenet, der vi oppbevarer så ulike ting som kaffe, oboy, søtpålegg, presskanner, maskinoppvaskmiddel, fyrstikker, sølvpuss etc. Kaster det som er utgått på dato, standardiserer utvalget av messing- og sølvpuss til KUN de to boksene jeg uansett alltid velger. Vasker hyller og blir såre fornøyd over et luftig og oversiktlig skap der brannteppet er superlett å få tak i.

Lørdag 19. januar
Bærer alt av julepynt og utendørs julebelysning på kvisten, og rydder i samme farta i noen hyller på gjesterommet. I tillegg full gjennomgang av høyskapet på kjøkkenet. Det er både pinlig og fælt, men jeg kaster flere bæreposer proppfulle av tørrvarer med skapsmak (skikkelig utgått på dato!), slanter med gjæret saft, knallharde marshmallows etc.

Søndag 20. januar
Tester hele tusjesamlinga, kaster alle som fusker. Kaster også ubrukelige viskelær og korte stumper av fargeblyanter og blyanter. I samme farta sjekker jeg også innholdet i tre pennekopper. En brødpose full av ubrukeligheter blir kastet.

Mandag 21. januar
Avrundede hjørnehyller var en schläger i kjøkkeninnredningenes verden da vi kjøpte vårt kjøkken i 2000. En virkelig dårlig idé. Nå er vår hylle kastet ut, hurra! (årsak: vi skal endre på kjøkkenet og prøver oss fram med midlertidige løsvegger.) Dessuten har jeg gitt videre to flotte ansiktskremer som var nesten urørt; de er beregnet for sensitiv hud, men ikke så sensitiv som min, tydeligvis.

Tirsdag 22. januar
Rydder radikalt i sminkepungen, slik at jeg sitter igjen med pinsett, vippetang,  maskara, øyebrynsblyant, pudder med solfaktor og tre ganske forskjellige lebestifter (da har jeg kastet mange i nesten samme nyanse). Beholder under tvil et ubrukt skrin med øyebrynspudder; har jeg ikke tatt det i bruk innen påske blir det kastet/gitt bort. Mangler nå rouge, så det kan jeg kjøpe meg. For første gang på lenge (noensinne?) er glidelåsen mulig å lukke! Kaster også et arsenal av gammel solkrem som har ligget varmt, pluss gamle myggmidler med prislapper fra ca. nittitallet. Vi snakker ca. en bærepose full.

Onsdag 23. januar
I dag tok jeg for meg skuffen på badet. Den var helt full, men det eneste som var i regelmessig bruk herfra var tanntråd/tannpirkere, hårbørster og et hårbånd. Alt det andre var et sammensurium av hårstrikk, armbånd, kliper, lipgloss, lypsyler og ikke minst en drøss små lynlåsposer med reserveknapper (fra nye klesplagg). Kastet mye, la knapper i knappeboksen, vasket grundig og ble svært fornøyd med den oversiktlige og appetittlige skuffen. Ryddet også i et "godterskap" på soverommet, med div. snop, snacks, kjeks og kakepynt. Her fant jeg også flotte, økologiske geleer - opprinnelig kjøpt som gaver, men helt avglemt... Kastet alt som var altfor gammelt. Fikk yngstejenta til å smakssjekke kakepynt, som også var over "best før"-dato, men som er helt fin i både smak og utseende, viser det seg.

Torsdag 24. januar
Ai-ai-ai. Stor uttelling for rask innsats i dag! Ut av huset går: Tre boblejakker, tre ullkåper, fem sommerjakker, en fleecevest og fem par vintersko. Alt unntatt én jakke og noen av skoene er fortsatt fullt brukbart og går til bruktbutikk. Noe har vært mitt, noe har vært jentenes, og alt har blitt lagret i et hengeskap på kvisten, kanskje i fall vi plutselig skulle skifte smak? Hele prosessen tok under en halvtime, inkludert rådslagning med berørte parter. Note to selv: Det skal være SVÆRT høy terskel for å bære annet enn "sesongvarer" på loftet!

Fredag 25. januar
Jeg kom så godt igang med yttertøyet i går. I dag har jeg sett nærmere på hva som egentlig befinner seg i "regntøyskapet". Fem hele regnsett pluss en regnjakke viser seg å være ute av bruk (men på langt nær utslitt), og går videre til bruktbutikk. Nå må vi huske å kjøpe nytt regntøy til 17-åringen - det gamle var skikkelig fravokst. Tynningen medfører at regntøyet nå får plass sammen med det øvrige yttertøyet = skapplass frigjort!

Lørdag 26. januar
I dag tok det helt av! I boden har vi et skap som vi kaller "sesongskapet". Poenget med dette skapet er å kunne tillate seg å ha litt å variere med uti lysestaker, blomstervaser, langstilkaglass, skåler etc., pluss å gi plass til vårt flotte juleservise. En god tanke, i og for seg. Nå var det dog variasjonsmuligheter langt utover ethvert behov. Mye hadde stått urørt i flere år. Både sesongskapet og et annet skap i boden fikk falkeblikket på seg, pluss noen andre hyller sånn i forbifarten. Ut går (hold deg fast!): to manuelle knivslipere, fem eggeglass, sju kopper, 13 krus, to sildekrukker, en eggehøne, en morter, to pokaler, fire middagsfat, 10 plastfat, fem plastglass, tre påleggsbokser, ett serveringsfat, en trekrukke, ett brett, ett stettefat, to poser med perler, en potteskjuler, fire håndvesker, en plasmugge med fire glass, fem lysfat, 15 telysestaker, en lysestake, en blomstervase, fem dekketallerkener, ti dype skåler, to suffleformer, en salatskål, seks små skåler, seks rødvingslass, 13 hvitvinsglass, ett ølglass, ett drammeglass, ni resirkulerte glass med blåkant, fem tilsvarende resirkulerte skåler, to fløtemugger, to sukkerskåler, tre marmeladekrukker, en karaffel, tø buffer, en tannbørsteholder, en mangoskreller, en jordbærdeler og ei glasskrukke. Yeeey me, liksom!

Søndag 27. januar
Mye tid gikk med til å pakke ned alt jeg sorterte i går. Nesten alt havner i bruktbutikk. I dag har jeg gått gjennom stabelen med "puslespill-med-mange-brikker". Fem motiv sorteres ut fordi jeg og eldstedatter ikke ønsker å pusle dem igjen. De går til bruktbutikk. Ett legges på vent fordi vi vil gi det bort til noen som bor på stedet der bildet er tatt (faktisk!). Og nå fikk jeg dessuten lyst til å pusle :-)

Mandag 28. januar
Raskt raid i undertøyskuffa, hvor jeg kastet alle "sistevalgene". Skulle det vise seg at jeg nå har for lite undertøy får jeg speede opp omløpshastigheten i klesvasken, eller anskaffe litt nytt.Nappet også ut 16 bøker fra faktabokhylla og ti kokebøker, pluss ytterligere fire romaner. Hei hvor det suser!

Tirsdag 29. januar
Før helga var jeg uheldig og ødela bestikkinnsatsen til oppvaskmaskinen på jobb. Jeg mistet den i golvet og hanken knakk av. Upraktisk. Da idErik gjorde rent i vårt eget søppelskap forleden fikk jeg øye på bestikk-korga fra vår gamle oppvaskmaskin - "berget" da jeg tvilte på at jeg/vi kom til å venne oss til bestikkskuffa på den nye maskinen. Vi har selvsagt forlengst lært oss å like bestikkskuffa. Nå har oppvaskmaskinen på jobb fått ny bestikkinnsats. Det var nå én gang det lønte seg å ta vare på noe. Note to self: Det skjer nesten aldri, så bare la det være!

Onsdag 30. januar
Alt til sin tid. Nå er tiden for Donald over hos oss. Jentene hadde abonnement i noen år,og det hopet seg sannelig opp med store stabler. Store - og tunge. I dag bar vi 25 kilo (!) tegneserier over til nabohuset, der to små gutter er glade for å arve. Fem Donald-pocket er gitt videre til en annen gutt. Mengder med speiderblader, Wendy, GoGirl, Julia m.m. gikk i søpla. Ah - lettelse! Lettet ble jeg også da jeg fikk bekreftet at en tidligere oppdragsgiver hadde kastet den halvfulle matboksen min som jeg glemte igjen i kontorlokalene i... skal vi se, kanskje midten av november? *rødme* (Jeg ba henne innstendig om å kaste den uten å åpne lokket.)

Torsdag 31. januar
Oi. Vi har straks brukt opp januar. Jeg går til jobb med blytunge bæreposer; ti kilo ukeblader og helsemagasiner som skal videre til en venninne som underviser flyktninger. De bruker blader som bl.a. lesetrening. Har også gått løs på ringpermer og tidsskriftbokser med hard hånd, og kvittet meg med innholdet fra åtte-ti slike. I tillegg skjer det mye udokumentert smårydding i forbifarten. Jeg føler meg langt mindre knyttet til tingene mine enn da året startet, og slenger i søpla eller gibor-teskene ting som "bare står der".


1 kommentar:

  1. Veldig inspirerende! særlig at du tar en overkommelig ting hver dag, gjør man mange nok av det i løpet av uka/måneden, så er det store fjellet ikke så uoverstigbart allikevel. Gjentar; veldig inspirerende!

    SvarSlett