lørdag 15. desember 2012

Ingrid Espelids gode loff


Dagen startet fredelig under adventsstjerna, med hyggelig lørdagsfrokost: Te og ristet loff. Loffen bakte jeg i går, etter oppskrift fra "Den rutete kokeboken", skrevet av nasjonens felles matmor Ingrid Espelid Hovig.

Den er så enkel å bake og så deilig å spise at jeg viderebringer oppskriften.
Loffen er også god etter frysing.


Formloff - 4 stk.
100 g smør
1 liter melk
75 g gjær
2 ts salt
4 ts sukker
1,5 kg hvetemel (ikke bland inn alt før heving)

Smelt smøret, tilsett melken og varm opp til væsken holder ca. 37 grader. Løs opp gjær i væsken, tilsett sukker og salt. Bland inn mesteparten av melet. Elt til du har en seig og blank deig som slipper bakebollen/samler seg rundt eltekroken.
Dekk til og la heve i ca. en halv time.

Ta deigen ut på melet bakebord. Tilsett mer av melet om behøvelig. Del deigen i fire. Trill emnene til slette, sprekkfrie brød, som du legger i smurte, halvannenliters brødformer.
Dekk til brødene, la heve på et lunt sted ca. 20-30 minutter.

Pensle brødene raust med varmt vann.
Settes inn på nederste rille i varm ovn, 225 grader.
Stekes i ca. 30 minutter.

Hvelv brødene på rist. Bank med fingeren på undersiden. En hul lyd betyr at de er ferdig stekt. Virker de tunge og myke, bør de stekes videre i noen minutter uten form.



 

2 kommentarer:

  1. Denne loffen høres god ut, tror jammen jeg skal prøve denne loffen. Det er lite loff vi spiser, men det har blitt en tradisjon å bake loff til jul. :)

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar, BeritS. Jeg oppdaget at jeg hadde glemt en detalj i oppskriften: Brødene skal pensles med vann før steking. Det gir bedre skorpe. Jeg har føyd det til nå, og håper du leser dette før du baker. Lykke til!

    SvarSlett