søndag 24. mai 2015

Vi vil ha... loff!


Nå som det bare er idErik og meg igjen i huset, prøver jeg å lære meg nye mengdeberegninger. Det går framover. Vi har for eksempel klart å komme ned i passe porsjon havregrøt etter x antall forsøk, og klarer stadig oftere å beregne akkurat passe mange poteter til middagen.

Dagens bakehistorie handler om å snu på flisa, nettopp for å tilpasse seg en liten husholdning.


I morges var jeg tidlig oppe, og bestemte meg for å bake loff til pinsefrokosten. Jeg benyttet, som alltid, Ingrid Espelids utmerkede oppskrift fra Den rutete kokeboken. Oppskriften gir to stk. loff av vanlig størrelse. De kan stekes i brødformer eller rett på smurt/bakepapirkledd stekebrett.

Akkurat i dag stod det en nyvasket liten langpanne (20 x 32 cm) på kjøkkenbenken, etter gårdagens middag. Jeg bestemte meg for å bruke den, og smurte den godt. Da deigen var ferdigeltet, tok jeg den direkte på bakebordet for å forme brødene.

Men i stedet for å forme to lange loffer, som jeg først hadde tenkt, delte jeg deigen i fire og la dem på tvers i forma. Dermed ble det fire veldig nusselige loffer, 20 cm lange, som er perfekt "empty nest"-størrelse. Det er litt mer stas å ta opp en hel, liten loff fra fryseren, enn en halv. (eller er jeg bare veldig rar..?)


Ingrid Espelids gode loff
50 g smør
5 dl melk
50 g fersk gjær
1 ts salt
2 ts sukker
750 g hvetemel

Smelt smøret. Tilsett melken og varm opp til drøyt fingertemperatur. Smuldre gjæren i bakebollen, hell melkeblandingen over og rør til gjæren er helt oppløst.
Tilsett det tørre. Elt med kjøkkenmaskin til deigen er smidig og blank.
Nå kan deigen gjerne heve til dobbel størrelse (ca. 30 min.) før utbaking.
Men vil du spare tid - og likevel få et bra bakeresultat - kan deigen formes umiddelbart. Ta den ut på melet bakebord. Del i to eller fire emner. Trill ut brød som er nesten like lange som den formen du vil bruke, og legg brødene side om side med litt plass mellom.
La dem heve i 50-60 minutter.

Steketemp: 225 grader, på nederste rille
Steketid: 25-30 minutter.

Følg med underveis i stekingen. Legg et bakepapir oppå baksten hvis den ser ut til å bli for mørk.

Hjemmebakt loff smaker himmelsk når den er nystekt, for eksempel med smør og nytint jordbærsyltetøy.

God pinse, alle!





1 kommentar:

  1. Det var ett godt tips du, ikke det at jeg ser for meg i uoverskuelig fram tid at vi bare er to til bords her, men dog. Det er mange singel husholdninger. Er så enig med deg i at det er mere stas i en HEL loff enn en sammenklemt halv en.. God pinse til dokker.

    SvarSlett