lørdag 22. mars 2014

Tolv år som slave


Da vi var i Tromsø for noen uker siden gikk vi på kino for å se "Tolv år som slave". Det endte i tårer for opptil flere av oss...

Filmen bygger på den autentiske biografien som afroamerikanske Solomon Northup skrev om sine tolv år som slave. Northup er, idet filmen og historien starter, en fri mann i slavetidens USA. Han lever et lykkelig familieliv i New York, men blir kidnappet og solgt som slave.

Her kommer vi tett på "den hvite manns heslige ansikt" - et menneskesyn og en grådighet og en ondskap langt bortenfor alt vi vil kjennes ved. Svart/hvitt og satt på spissen, ja vel, men svært gripende. Godt skuespill, godt filmarbeid. Dette er rett og slett en veldig god film.
(Og det er jeg ikke alene om å synes. Den vant tre priser under årets Oscar-utdeling, deriblant for beste film.)

Nå utgis boka på norsk, og den skal jeg skaffe meg. Tolv år komprimert til en to timer lang film gir selvsagt slipp på en rekke nyanser. Det skal bli interessert å lese hele historien.





2 kommentarer:

  1. Den filmen skal vises på filmklubben neste måned, da må jeg ha et strikketøy klart, gleder meg! God helg hos deg!

    SvarSlett
  2. Denne filmen har jeg også sett. Den er en viktig påminning på hvor kontektsavhengig menneskers moralske sans egentlig er.

    SvarSlett