fredag 19. april 2019

Påskere godis skal du lete lenge etter


Flere av dem jeg følger på Instagram har vartet opp med hjemmelagde godis-speilegg. Jeg måtte teste, og det ble både veldig festlig og veldig godt. Dette er ikke gelegodis, som de eggene du finner i smågodtehylla, men små mintpletter med en gul nonstop som "eggeplomme".

Jeg brukte familiens gode, gamle oppskrift på mintgodis. Jeg tilsatte 1/2 ts titanoksid for å gjøre deigen gnistrende hvit. Dette pulveret kjøper du for eksempel på Panduro.

Jeg lagde full porsjon av mintmassen, men trengte bare en liten del av den for å lage egg av de gule dropsene som var i en vanlig Nonstop-pose. Resten lager jeg mintkuler av. De holder seg fint i fryseren og kan tas opp når godtetrangen melder seg.

Del opp emner á ca. 8 gram.
Trill først en sprekkfri kule som du deretter former til et troverdig speilegg. Dvs. ikke for symmetrisk, og ikke likt hver gang. (Fasong litt a la sykkelsete.)
Ikke klem pletten altfor flat; det skal være mulig å dytte en gul nonstop ned i massen.
La stivne på matpapir, og oppbevar deretter i tett boks eller glass.

Fortsatt god påske!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar