torsdag 17. desember 2009

Supergode mintkuler

Jeg lovte flere slag julekonfekt på rappen - her kommer enda en oppskrift:

Mintkuler er julesnop som idErik har "vokst opp med", og som han og jeg har laget i alle år siden vi begynte å feire jul sammen. De er lette å lage, og egner seg også godt for de aller minste kokkene, siden kulene trilles av en kald og medgjørlig deig. Mintkonfekt inneholder som regel eggehvite - det gjør ikke disse, så de kan spises av eggallergikere.

Porsjonen gir ca. 50 mintkuler. De er godt egnet for frysing, og tiner på null-komma-svisj. Men de er også holdbare i tett boks som står kaldt.

Mintkuler
1,5 dl kremfløte
3 ss hvetemel
350-500 g melis
Peppermynteolje

Fløte og mel kokes til en fast grøt. La blandingen koke under omrøring i 6-7 minutter for å fjerne melsmak. Bruk en slikkepott til å røre med, grøten er så tykk at en visp er uegnet. (Ikke få panikk når smøret/fettet fra fløten tyter ut under koking, det er helt normalt. Alt ordner seg når du elter deigen til slutt.)
Avkjøles.

Bland inn 200 g melis og 12-15 dråper peppermynteolje (fås på apotek). Elt godt. Jeg foretrekker å bruke kjøkkenmaskinen og K-spaden til dette. Bland inn gradvis mer melis (anslagsvis 400 g ialt) til deigen er fast og fin og holder fasongen. Når deigen er passe fast skal den ikke klistre på fingrene. Pass imidlertid på at den ikke blir for fast/tørr, da vil konfekten bli smuldrete og løs.



Deigen formes til kuler. Jobb raskt, deigen tørker veldig raskt, og jeg pleier å dekke den til med plast.
Konfekt bør generelt ikke lages i for store biter. Er du pirkete og vil ha lik størrelse på kulene bruker du gramvekt. 8 gram er passe deigmengde. La kulene lufttørke en liten stund før de får sjokoladetrekk.

Sjokoladeovertrekk:
2 plater kokesjokolade
30 g koksfett
Kokos

Sjokolade og fett smeltes over vannbad. Tre kulene på tannpirker før du raskt dypper kulene i sjokoladen. La dem renne litt av seg, før du vipper kulene over i en liten skål/kopp med kokosmasse. Rist litt på koppen slik at det blir kokos på hele mintkulen.

Avkjøl og pakk kulene i tett boks/glass.

Igjen: Dette er en fin gave!

22 kommentarer:

  1. Flott blogginnlegg, både tekst og bilder "sitter som ei (mint-)kule! Og heldigvis for meg liker jeg ikke mint! Jeg har for mye på lista over ting som skal/bør gjøres til jul om det er!

    SvarSlett
  2. NAMMMM. De så jammen meg gode ut. :D

    SvarSlett
  3. Dette er skumle greier... Når du først begynner å spise, kan du ikke slutte før det er for sent... ;) Har laget slike tidligere, og de er veldig gode :)

    SvarSlett
  4. Så mye god julekonfekt du lager! Jeg skal i gang med å lage noe julesnacks i morgen og må kanskje prøve meg på en av dine oppskrifter. Bountykulene fristet veldig!

    SvarSlett
  5. Mmmm er utrulig glad i mint
    Så denne må jeg bare prøve !!!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for mange oppskrifter! Dette ser godt ut!

    SvarSlett
  7. Enda en herlig oppskrift, og attpåtil uten egg! Takker og bukker, disse MÅ jeg bare lage!

    SvarSlett
  8. Jeg måtte notere meg disse også, de ser veldig gode ut! Og så flott du viser det i bilder! Nydelig og dandert! De karamellene over her ser jo ut som kjøpekarameller, og pakket så flott inn! En riktig god ide! :) Tusen takk!

    SvarSlett
  9. Mintkulene ble dødsgode rett og slett. Disse MÅ jeg få inn i oppskriftsamlingen min sånn at jeg får laget de hver jul framover. Håper det er ok at jeg legger ut på egen blogg, med lenke til deg selvsagt!?
    Vennlig hilsen Monica

    SvarSlett
  10. Hvordan får dere til mintkulene?
    Deigen blir bare flytende( etter å ha brukt 500g melis) og det er jo så og si umulig å koke mel og fløteblandingen i mer enn ett minutt før den er blitt for tykk.Når jeg rører inn melis så blir den helt flytende.
    Har prøvd to ganger nå, men jeg får ikke deigen til å bli tykk.
    Må spørre selv om jeg ser at andre har fått det til, om det mangler noe i oppskriften.
    Du skriver at smøret kan tyte ut, men det er jo ikke smør i oppskriften.
    Og jeg blir usikker på om det er mat eller kremfløte som skal brukes.
    Stig

    SvarSlett
  11. Stig - send meg en mail på hanne.veigard@sbnett.no, så kan jeg svare deg :)

    SvarSlett
  12. Kan jo forresten prøve å svare litt her, dersom det er flere som strever: Du MÅ bruke kremfløte. "Smøret" jeg snakker om er det som alltid vil skille seg ut fra kremfløte/seterrømme når den kokes på denne måten, med mel. (Det er dette smøret man skummer av ved koking av ekte rømmegrøt, og senere serverer som smør til grøten).
    Grøten du skal koke av kremfløte og hvetemel blir veldig tykk og egner seg best til å røre med slikkepott, ellers vil mye av massen sette seg fast inni vispen. Håper du prøver en gang til og lykkes!

    SvarSlett
  13. Jaaa:) da er dobbel dose med mintkuler på plass i masse glass :)
    takk for oppklaring med fløten.

    Stig

    ps, de er kanongode.

    SvarSlett
  14. Hei
    Takk for inspirasjon! Har nettopp laget kulene, de ligger og tørker nå. Lurer på noe, vi som ikke er glade i kokos, har du noe forslag til noe annet å rulle kulene i etter de er dyppet i sjokolade så de ikke blir så klissete?

    SvarSlett
  15. Hei, anonym. Yngstejenta her i huset liker heller ikke kokos, så hun lager alltid noen med kun sjokolade. De blir ikke klissete. Pass bare på at de er helt avkjølte og at sjokoladetrekket har stivnet helt før du legger dem i boks. Når de kun er dyppet i sjokolade, ligner de (av utseende) veldig på de bringebærfylte konfektene jeg har blogget i dag. Så de blir lekre og delikate. Hvis dere likevel foretrekker å rulle dem i noe, vil jeg foreslå kakekrymmel/strø. Det kan hende du vil foretrekke å knuse krymmelet litegrann, hvis det består av lange "pinner". Lykke til!

    SvarSlett
  16. Tusen takk for raskt svar! Godt forslag ;)

    mvh Gertrud :)

    SvarSlett
  17. En ting til-tror du de "greier seg" i glass med kun sjokoladetrekk da? Tenkte å gi bort noen i glass skjønner du, og da er det ikke så lekkert om de smelter..

    G.

    SvarSlett
  18. Ja, glass bør gå bra. Her hjemme oppbevarer vi den i metallbokser, eller frysebegre av plast.
    Når du gir bort hjemmelaget konfekt er det viktig å si til mottakeren at gaven må oppbevares kjølig, men ikke i kjøleskap. Blir den liggende under et juletre - på golv med varmekabler, nær vedovn etc. - ja, da går det galt :) Kjøleskap blir antakeligvis for "klamt", kanskje også for kaldt, og det er lett at sjokoladen blir grålig. (Smaken er dog like fin).

    SvarSlett
  19. Takk for at du tok deg tid til å svare :) Har lagt meg til som følger, du har en inspirerende blogg! Nå har jeg laget "årets nykommer" og, peanøttsnacks. Lagde den i fjor og, men da hadde jeg den i muffinsformer, og det ble for mektig. Veldig smart med disse små formene, mye mer delikat, selv om det er litt plundrete.

    SvarSlett
  20. Jepp, de her er verdens beste :) Fant de her i fjor og laget de for andre gang i år!

    SvarSlett
  21. Hei! Kan jeg lage disse nå, om jeg skal gi de bort i julegave? Eller blir det litt for tidlig?

    Stine

    SvarSlett