tirsdag 29. mai 2012

Pizza-tips


Tirsdag og snart helg... Hjemmelaget pizza er så mye bedre enn frossenpizza, og nå har jeg både funnet en ny pizzabunnoppskrift og en ny tomatsaus som jeg gjerne vil tipse dere om.

Oppskrift på pizzabunnen fant jeg på klikk.no, signert kokk Christopher Sjuve. Veldig enkel, veldig god, og mindre kaloririk enn den jeg har brukt før.

Til to store pizzaer (som hver for seg omtrent dekker stekebrettet):

1,2 l hvetemel
4,5 dl temperert vann
1,5 pk gjær
3 ts salt
Evt. noen ss olje (Oppskriften foreslår 9 ss - men jeg bruker ikke olje i det hele tatt)

Bland alle ingrediensene. La heve til omtrent dobbel størrelse. Kjevle tynt direkte på stekebrettet, du trenger ikke bakepapir eller smøring. Hvis du lar bunnen etterheve 15-20 minutter før du legger på fyllet, får du et ekstra luftig resultat.

Så til sausen: Jeg har falt for noe som heter Stavlands Crushed Tomatoes, kjøpt på ICA. Den passer perfekt som tomatsaus på pizza. Ett glass rekker til begge pizzabunnene. Tilsett evt. noen fedd surret hvitløk. Deretter ost (f.eks. revet mozarella), og på toppen legger du skinke, pepperoni, reker eller hva du ønsker.

Jeg steker pizzaen på 250 grader, nedrest i ovnen med pizzafunksjon. Følg nøye med - den er kort vei fra ferdig til brent.

2 kommentarer:

  1. Spennende. Eller iallefall så spennende som ny ingrediens til pizza kan være Vi har brukt Iduns pizzasaus, ikke helt min smak, men resten av huset liker den, så... Kanskje jeg må snik-innføre denne?

    Takk for en fin blogg, så flott at du holder koken, veldig mye bra her :)

    SvarSlett
  2. Helt enig! Ingenting kan måle seg med hjemmelaget!!
    Takk for tipset både med bunnen og med fyllet:)

    SvarSlett