søndag 20. mai 2012

En bra biffsalat


Det hender jeg får usaklig lyst på én enkelt ingrediens. Smørstekt sjampinjong, for eksempel. I slike tilfeller komponerer jeg gjerne nye retter, hvor vedkommende ingrediens får en sentral plass.

Her om dagen diktet jeg opp en salat som viste seg å bli så god at jeg gjerne deler den med dere. Dette er en ypperlig middagssalat, som blir ekstra god ved at flere av ingrediensene er lune ved servering.

Biffsalat - 3-4 pers.
1/2 pakke Riviera salatblanding (Felt-, Frisee- og Rossosalat - kjøpt på ICA)
300 g entrecote
5-6 ferske sjampinjonger
1 neve Chatam Village-krutonger, type "Ranch large cut" (kjøpt på ICA)
12 miniplommetomater
4 stilker vårløk
Smør til steking

De ulike salatene rives i passe biter og blandes på et stort serveringsfat.
Fjern stilken på soppen, del hver sopp i to og skjær deretter soppen i 1/2 cm tykke skiver. Disse stekes i smør på middels varm panne. Avkjøl litt.
Kjøttet skjæres i små biter, krydres med salt og pepper og stekes hurtig i smør, varm panne. Avkjøl litt.
Krutongene lunes litt i tørr stekepanne.
Tomaten deles i to, vårløken i skiver.

Like før servering fordeler du sopp, kjøtt, krutonger, løk og tomat over salaten.

Ekstra lett rømme og balsamicosirup smaker godt som topping på salaten.
Hvis du har rikelig med krutonger i salaten trenger du ikke brød ved siden av.





2 kommentarer:

  1. Smørsteikt sjampinjong... det er godt det! :D Og blanda med alt det andre gode trur eg dette er ein super salat.

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg jammen sulten .. skal straks på butikken og tror det blir salat til lunsj :o)

    Håper du har fine dager - klem!

    SvarSlett