torsdag 24. november 2011

Min tapasfavoritt


Tapas er snadder. Jeg smakte det første gang på en tapasrestaurant i Bergen for noen år siden, og falt pladask. Siden det ikke er noen tapasrestaurant der jeg bor - faktisk ingen restaurant i det hele tatt - var det rett hjem og teste oppskrifter.

En innholdsrik buffet som skal rekke til mange er ganske tidkrevende å lage, og jeg skal komme tilbake med flere oppskrifter og tips etter hvert. Men her kommer min desiderte favoritt på tapas-bordet:
Dadler med bacon!

Du kan kjøpe store dadler i løs vekt, eller de ferdigpakkede som er i handelen nå før jul. Sistnevnte er mye billigere, og lettere å få tak i. (Klem litt diskret på pakken for å forsikre deg om at det er saftige dadler.)

Skær et langsgående snitt i hver daddel og vipp steinen ut med en spiss kniv. Surr tynn bacon rundt hver daddel, fest baconet med en tannpirker uten smak. Hvor lang baconstrimmel du trenger, avhenger av størrelsen på dalene. Baconet trenger bare å rekke rundt en gang.

Stekes i litt smør på middels varme til baconet er gyllent og sprøtt hele veien rundt. Det kan hende du må fjerne eller i hvert fall justere tannpirkerne underveis.

Nytes lune, gjerne sammen med hvitløksfylt oliven og litt godt brød. Du trenger ikke mer hvis det bare er en tallerken kosemat du er ute etter.

8 kommentarer:

  1. *sikla renner* Hørtes fantastisk ut. JEg og gubben hadde en date på en tapas restaurant i Oslo i mai, "Vann og brød" het den, mitt møte med spansk tapas. Er jo vel bevandra i gresk og tyrkisk meze. Legger ved link, så kan du og dokker andre, lese litt om vårres kveld.

    Denne har jeg ikke smakt, men er jo veldig glad i begge deler hver for seg, Salt og søtt er jo alltid en god kombo.
    Gos helg til deg og dine.

    http://blogg.hobbyboden.com/lunamon/index.php/2011/05/20/p29785

    SvarSlett
  2. Denne tapasretten spiste jeg på Lanzarote. Det var skikkelig godt. Laget det selv en gang etter at vi kom hjem, men da var det liksom ikke det samme

    SvarSlett
  3. Åh, det så godt ut. Dette må prøves:-)
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  4. Sånne bruker jeg også å lage - og kan skrive under på at de er gode:-) Jeg bruker å legge dem utover i langpanna jeg da, steker dem kanskje 10-15 min på ca 200 grader, og så legger jeg dem på tørkepapir litt når de kommer ut - så blir jeg kvitt endel av fettet som renner ut av baconet også:-)

    SvarSlett
  5. Har aldri vært noen stor daddelspiser, men dette høres godt ut. Tapas er nydelig, så ser fram til flere tips og oppskrifter fra deg.

    SvarSlett
  6. Takk for tipset.

    Er herved notert! Skal prøves. Elsker tapas, og er alltid på leit etter nye oppskifter.
    Syns ofte det er kjekt med litt tapas - som velkomst - når man har gjester. I stedet for en forrett. Stående. Med et glass med noe godt i, i hånda.

    God adventsøndag.

    SvarSlett
  7. Bacondadler er immari godt! Nå ble jeg sulten, nå :)

    SvarSlett
  8. Fauske Hotell har tapas-kveld hver fredag. Masssse godt :-) Hilsen Stina på Fauske

    SvarSlett