søndag 21. august 2011

Oppskrift - pliiis?

Kjenner du igjen kjeksen på bildet?

Tyttebæris med Café au LU Bastogne

Den heter Bastogne. Dette er mørke kjeks med ganske kraftig smak, trolig av både brunt sukker, kanel og muligens flere kryddere.

Da jeg var liten, ble slike kjeks solgt i Norge. Jeg likte dem svært godt. I mange år har jeg ikke ofret kjeksene en tanke, men da jeg så dem igjen i Frankrike i sommer ble jeg nærmest fiksert.

Ettersom jeg gjennomfører mine 365 dager uten kjøpesnop (kjøpekjeks inkludert) var det ikke aktuelt å kjøpe kjeks. Derimot noterte jeg kjeksens navn og gledet meg til å komme hjem, google "bastogne" og finne en bra oppskrift. Og jeg har prøvd. Så langt uten overbevisende hell.

Jeg får selvsagt mer og mer lyst på bastogne-kjeks... Noen som kan glede meg med en oppskrift?

Tilføyelse i ettertid:
Jeg fikk oppskrift. Her kan du lese om den!


3 kommentarer:

  1. Jeg fant denne oppskriften:

    125 g butter
    125 g soft dark brown sugar
    1 tbs golden syrup
    150 g all-purpose flour
    1 ts baking soda
    1 ts cinnamon

    Put butter, sugar and syrup in a saucepan. Heat over low heat, stirring occasionally until the mixture is homogeneous. Let the mixture cool down (doesn’t have to be completely cold).

    Line two baking sheets with baking paper.

    Heat the oven to 170ºC.

    Sift the flour together with the baking soda and cinnamon.

    Beat the flour mixture together with the sugar-butter mixture until well blended.

    Roll walnut-sized balls, place them on the baking sheets and flatten them slightly.
    Be careful to allow space for spreading!

    Bake for 15-20 minutes or until golden brown.

    Allow to cool on the sheets for 5 minutes, then remove with a palette knife and allow to cool on a wire rack.

    Høres ganske gode ut, kanskje jeg må prøve oppskriften selv også?

    SvarSlett
  2. Hej Hanne

    Jeg har ikke selv prøvet at bage dem, men jeg har fundet en opskrift her http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=9160 måske kan du bruge den :-)

    SvarSlett
  3. Husker godt de kjeksene, de smakte himmelsk!
    Disse smaker nesten likt.
    Krydderkaker
    125 g smør
    125 g mykt brunt sukker
    1 ss mørk sirup
    150 g hvetemel
    1 ts bakepulver
    1,5 ts blandet krydder (kanel/kardemomme/nellik/ingefær)
    Smelt sukker,smør,sirup og kryddeer i ei gryte.
    Rør til alt er smeltet. avkjøl og tilsett mel og bakepulver.
    Rull ut kaker som settes på bakepapir.
    Stekes i 10-15 min 175 g. avkjøles i 5 min før de tas av plata.
    Lykke til.
    Klem Gry : )

    SvarSlett