mandag 7. desember 2020

Spekulasi-engler


Dette er kaker som har mange navn: Spekulasi. Kakemenn. Kvitmainna (på trøndersk). De er egentlig enkle å lykkes med. Trikset er bare å finne riktig melmengde, og ha lav nok steketemperatur, sånn at de ikke får noe særlig farge. (Såeh, egentlig har kaken på bildet stekt litt for lenge, men det er fordi jeg liker dem helt tørre og sprø.)

Jeg er ikke selv oppvokst med disse som julekaker, men fikk øynene opp for dem da jeg studerte i Trondheim på åttitallet. På Erichsens Konditori på Nordre solgte de store hvite kakemenn og -damer i ukene før jul. Figurenes hode, hender og føtter var dyppet i sjokolade. Etter hvert som julestemninga og hjemlengselen tiltok, stakk jeg innom og kjøpte meg en kake som jeg spiste på hybelen til dagens episode av "Jul i Skomakergata".

Jeg kom på å bake dem for 17 år siden. Det vet jeg, for jeg har skrevet dem inn i oppskriftsboken under overskriften "Gode hvite kakemenn anno julen 2003". Jeg kan ikke lenger huske hvor oppskriften kom fra. Oppskriften har imidlertid fått nye justeringer og tilføyelser for hver gang jeg senere har prøvd å bake dem. 

Som bake- og strikkeglad burde jeg for lengst ha lært verdien av henholdsvis å steke prøvekake og strikke prøvelapp. Jeg gjør ingen av delene - men oppfordrer selvsagt andre til å gjøre det. Alternativt kan du prøve deg fram og se hva du blir fornøyd med.

Min erfaring er i hvert fall at for lite mel resulterer i at kakene utvikler "appelsinhud" under steking. Kjeksen krakelerer, og faller sammen når den avkjøles. Det er ikke så pent. 

I år fulgte jeg min egen beskrivelse: Kna inn mel til deigen er en homogen masse og nesten er litt gummiaktig å kjevle ut. Jeg ble fornøyd.

Gode hvite kakemenn, ca. 40 stk (fyller drøyt to stekebrett)

250 g hvetemel + + (se beskrivelse nedenfor)

190 g sukker

1/2 ss hornsalt

25 g margarin

2 ts vaniljesukker

1,25 dl melk

Smør/margarin smuldres i det tørre. Jeg velger alltid meierismør til småkaker.

Tilsett melken og elt deigen godt. Jeg bruker K-spaden.

Dersom deigen nå virker klissete (det gjorde min), elter du inn ytterligere 1/2 dl hvetemel. 

Er den fortsatt klissete (det var min), elter du inn 1/2 dl til.

Min deig behøvde i tillegg en del mel under utbaking. Husk beskrivelsen "homogen, nesten gummiaktig". 

Kjevle litt av deigen av gangen. Pass godt på at den ikke fester seg til underlaget. Når leiven er ca. 4 mm tykk kan du stikke ut figurer etter eget ønske

Når du legger dem på stekebrettet bør du beregne litt plass til esing.

Stekes midt i ovnen. Kakene skal tradisjonelt ikke få noe særlig farge (men smak deg fram til hva du foretrekker).

Steketemp: 175 grader

Tid: 10-13 minutter

Når jeg nå mimrer tilbake til kakemennene fra Erichsens konditori, som hadde sjokoladepynt, slår det meg at jeg bør lage engler med skit på vingan :-)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar