lørdag 31. januar 2015

Sjølvdisiplin, sa du?


Bokåret 2015 startet med at jeg ble sperret som låner på biblioteket. Sms'en fra biblioteket var klar: Jeg var blitt ilagt 50 kroner i purregebyr, som måtte betales manuelt i skranken, før jeg kunne bli tatt inn i varmen igjen.

Dit - inn i varmen - ville jeg selvsagt. Jeg er veldig glad i biblioteket.

Den store ironien var at det kraftig forfalte lånet også omfattet Agnes Ravatns eminente lille bok "Operasjon sjølvdisiplin".
Ja, jeg har lest den.
Ja, jeg likte den.
Jeg var til og med overbevist om at hennes kloke tekster hadde endret meg.
Vel, not so much. Foreløpig.

Bøkene ble selvsagt returnert fort som fy da den forsmedelige sms'en tikket inn. Jeg tror sågar at jeg parallelt puttet bøkene i retursprekken OG fornyet lånene via nettsiden hos biblioteket. For sikkerhets skyld.

Å få gjort opp gjelda til Fauske kommune viste seg å være litt mer komplisert. Ærendet kunne ikke utføres via nettbank eller andre distanseløsninger. På torsdag ble det endelig match mellom mine gjøremål og nærbibliotekets noe begrensede åpningstid.

Det er kusinen min som betjener nærbiblioteket. Måten hun tok imot femtilappen på kjølnet raskt mine rødmende kinn. Ikke noe å være flau for! forsikret hun.

Lettet og glad benyttet jeg anledningen til å ta en titt i hyllene. Agnes Ravatns sjølvdisiplin lå godt synlig. Den lånte jeg ikke - for den har jeg nemlig i mellomtiden kjøpt. Vi kommer tilbake til den.

Derimot lånte jeg "Strikkesidas favoritter". Så mye fint! Boka viser vinnerbidragene i en stor designkonkurranse blant medlemmene i facebookgruppen "Strikkesida". Se bare den lekre og anvendelige høstgenseren. Og dessuten setter den meg på sporet av flere fine strikkeblogger.
Jeg låner alltid håndarbeidsbøker først, for å se om jeg har tilstrekkelig lyst på dem til å eie dem. Jeg tror sannelig denne kommer på ønskelista mi.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar