tirsdag 26. november 2013

Toro - jeg utfordrer deg!


Da vi kom hjem fra reise søndag kveld ble vi møtt med store snømnegder som måtte tas hånd om - og en snøfreser som streiket. Vi har stor og gjev gårdsplass, så det ble ganske mye "håndarbeid" på mor (som tok snøbrettet fatt mens far prøvde å få i gang fresen.)

Vel i hus var jeg sulten og ytterst kosemotivert. En varm suppe til Downton Abbey kunne sannelig være noe, tenkte jeg, og gikk for å finne fram en Toro tomatsuppe. Men hei - ikke en eneste suppepose igjen av noe slag.

Det var like før jeg gikk på suppeslang i nabolaget, men så kom jeg på: Hmm. Kanskje det ikke er så vanskelig å lage tomatsuppe fra bunnen av?

Svaret er: Ikke vanskelig i det hele tatt! Det gikk nesten like fort som å koke en vanlig suppepose, ble bedre på smak og inneholder opptil flere ting som kroppen min har bruk for. Hurra!
Neste gang skal jeg bruke ordentlig kraft - da blir den nok knallgod. Men hønsebuljon duger fint altså (for de som ikke gidder å koke kraft selv, eller - hold dere fast - er gift med en som har kraftkoking som hobby)

Tomatsuppe til 2-3 pers.

1/2 løk - finhakket
3 fedd hvitløk - finhakket
1,5 ss margarin
1 ss hvetemel
2-3 ss tomatpuré
1 pk hakket, hermetisk tomat, gjerne økologisk
1/2 l vann (eller mer, hvis du vil ha tynnere suppe)
2 terninger hønsebuljong
en skvett fløte/H-melk eller hva du har for hånden
evt salt og pepper
Basilikum eller annet urtekrydder (har du ferske urter, bruker du det)

Kok opp vann og løs opp buljongterningene. (Har du kraft bruker du den og dropper buljongterningene.) Løk og hvitløk surres i margarin i en liten gryte på middels varme. Ta gryten av varmen og rør inn hvetemel. Tilsett tomatpure og hakket tomat, sett gryta på varmen igjen og spe med litt av kraftebuljongen. Mens blandingen fortsatt er ganske tykk kjører du den jevn med stavmikser. Spe til sist inn resten av væsken, rund av med en fløte-/melkeskvett og smak til med ønsket krydder. Synes du suppen blir for syrlig kan det hjelpe med bittelitt sukker.

Jeg serverte suppen med kokt egg, og Rugsprø ved siden av. Snadder søndagskvelds.



3 kommentarer:

  1. Ikke dumt, dette er jo ting vi gjerne har i kjøkkenskapet også. Skal testet ut! :)

    SvarSlett
  2. Høres veldig godt ut, jeg tar med meg oppskriften videre. Takk for at du delr. :)

    Jeg er ganske heldig jeg også, for jeg er også gift med en som er glad i koke kraft. :) Har ikke så veldig mye kylling kraft kanskje, men mye hjort, og fiske kraft. :) Og jammen hadde vi svinekraft nok både til hjemmelagd surkål og til sausen, da vi testet svineribbe i helgen. :)

    SvarSlett
  3. Åh, nå fikk jeg lyst på tomatsuppe! Den hjemmelagde versjonen er langt bedre enn Toro sin!

    SvarSlett