torsdag 25. februar 2010

God norsk film 2


Det lå i kortene at jeg skulle omtale enda en god, norsk film. Vinterferien har gitt tid til litt ekstra familiekos, blant annet med film. Lørdag så vi ungdomsfilmen Yatzy, basert på Harald Rosenløw Eegs roman ved samme navn. Boka kom ut i 2004.

Denne forfatteren dumpet jeg tilfeldigvis borti for mange år siden, da jeg i all hast var innom biblioteket for å låne lydbok til en lang kjøretur. Jeg leste bakpå bøkene, og syntes Glasskår hørtes bra ut. Det var den også. Jeg skjønte først etterpå at dette strengt tatt var en ungdomsbok. Og det er en kompliment til forfatteren.
Yatzy er også en god historie, som etter min mening har mye å tilføre både ungdom og voksne.

Hovedpersonen - 15 år gamle Daggi - blir sendt fra Oslo til en ny fosterfamilie på landet. Han møter den nye verden all mulig motstand, og besværlig bagasje. Romansen med Gloria gir ham et lyspunkt i hverdagen, men minner fra fortiden truer med å ødelegger alt. Daggi blir nødt til å innse at hans største fiende i verden er han selv.

Filmen er regissert av Katja Eyde Jacobsen, og selv om hun er lei av å bli frontet som "en av få kvinnelige norske regissører", blir jeg glad over at kvinnene tar grep. Både Yatzy og Upperdog har kvinnelig regissør, og jeg liker virkelig jobben de har gjort!

Anmelderne møtte Yatzy med sånn passe begeistring. Her i huset bestod publikum av to voksne, en 14-åring og en 16-åring (som fulgte sånn halvveis med fra sidelinja).
Vi likte den!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar