lørdag 2. januar 2010

Ypperlig romjulsselskap!


Julen ligger bak oss, og den har vært en herlig blanding av selskapelighet og ro. De rolige stundene har jeg tilbrakt sammen med Herbjørg Wassmo og hennes formødre.

Litt uskikkelig gikk jeg nemlig hen og kjøpte "Hundre år" da den var hovedbok i Nye Bøker før jul. (Man skal jo ikke kjøpe så mye til seg selv når julen nærmer seg, men samtidig må man jo være sikker på å ha romjulslektyre. Ikke sant?)

Wassmos Tora-trilogi var min første virkelig sterke voksen-leseropplevelse. "Huset med den blinde glassveranda" kom ut i 1981. Da var jeg 16 år og gikk i første gym. Jeg leste om tyskerungen Tora til jeg følte meg både fattig, skitten, utstøtt og utrygg. Jeg gledet meg over hennes gode stunder hos tanten, og ynket meg over redslene som stefaren utsatte henne for. Jeg ville så gjerne at det skulle gå henne godt.

Jeg har lest alle Wassmos romaner. Ingen av de andre bøkene hennes har fenget meg slik som trilogien om Tora.

Like fullt kjøpte jeg altså "100 år", hennes ellevte roman. Og denne har jeg kost meg med!Wassmo forteller om eget og formødrenes liv - sterke og fascinerende kvinneskikkelser - fra oldemoren fødes i 1842 til forfatteren selv blir født nøyaktig hundre år senere.

Godt språk, troverdige karakterer, gode refleksjoner, spennende handling. Selv etter 500 sider har jeg faktisk lyst til å lese mer.

God bok!


8 kommentarer:

  1. Wassmo er også en absolut favorit her. Jeg er dog mest vild med Dinas verden....
    Skøn blog du har. Dejligt du lagde en kommentar hos mig så jeg nu har opdaget din også.

    Karen
    Læser udemærket dit Norsk.

    SvarSlett
  2. Hallo, og takk for hyggelig møte. Her er bloggadressen til en annen som er glad i ord:http://sigurdlamark.blogspot.com/

    SvarSlett
  3. Oi, har ikke fått med meg at Wassmo har kommet med ny bok. Har lest alle hennes tidligere bøker, noen er faktisk lest to ganger. Så det er en selvfølge å lese denne også.

    SvarSlett
  4. Jeg tror jammen jeg må lese denne også. Liker skrivemåten hennes(og din også). Og kommer nok til å følge bloggen din fremover.Syns det var litt leit på 25.des og ikke noe spennende pakker lenger.Og de små lappene ble veldig mye mere enn bare lapper. Men har tatt godt vare på alt fra deg(ikke sjokolade)og gleder meg til å bruke garnet.

    SvarSlett
  5. Takker for boktips! Tora og Huset med den blinde glassveranda (og oppfølgerne) gjorde dypt inntrykk på meg også da jeg var i 15-16 års alderen. Kanskje jeg burde lese dem igjen også... Men først må jeg få unna Senor Peregrino som jeg var og hentet på biblioteket i dag. Fordelen med vond arm og strikkeforbud er at jeg får myyyye tid til å lese!!! :-)

    Godt nyttår!

    SvarSlett
  6. Godt Nytt år til deg og :-))

    SvarSlett
  7. Heisann.

    Godt nytt år til deg og dine:)

    Vassmo har jeg også lest en del av. Veldig bra bøker:)
    Nyt helgen:)

    Klem Linda

    SvarSlett
  8. Hei Hanne! Ønsker deg et riktig godt nyttår! Jeg for min del kjøpte Luftslottet som sprengtes i i julegave fra katten til gubben og meg. Noen leselige gaver under treet må vi bare sikre oss! Vi sees i 2010!

    SvarSlett