tirsdag 16. februar 2010

Det finnes ikke dumme spørsmål. Meeeen...

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Dette var de trøstens ord jeg fikk fra Bodø Venstres representanter i 1986, da jeg som blodfersk journalist dekket min første pressekonferanse.
Partiet hadde invitert pressen til Grand Hotel en søndag ettermiddag i februar, ei uke etter at jeg hadde begynt som journalist i Nordlands Framtid.

I ettertid betraktet må dette ha vært en av verdens mest gemyttlige pressekonferanser, for velviljen var utpreget fra begge parter.
Ingen journalister fra konkurrerende medier dukket opp, jeg innrømmet min nervøsitet, Venstre-politikerne tok meg under sine vinger, serveringen var ypperlig, en helt ok artikkel kom på trykk og alle var enige om at det hadde vært en fin dag.

Siden gikk jeg på kurs i intervjuteknikk hos radiolegenden Knut Røe. (Han med "Hei! Har du no' å spørre om?", for de som er voksne nok til å huske programmet.)

Han lærte meg en enda viktigere tommelfingerregel:
Spør kort og enkelt!

Journalistene som (forsøksvis) intervjuer Ben Stiller på filmfestivalen i Berlin skulle vært på kurs hos ham. Klikk på bildet for å se en video som (etter min smak) bare blir mer komisk for hver gang du ser den.

Stiller fikk teite spørsmål
Stiller fikk teite spørsmål


PS: Det er selvsagt ikke jeg som har kalt snutten "Stiller fikk teite spørsmål" - Bodø Venstre har som sagt lært meg bedre ;-)





6 kommentarer:

  1. Du ville nok ikke vært like heldig i dag, tror jeg. Da tenker jeg på at du ble tatt kjærlig under vingene til Venstre og fikk en flott læresetning med på kjøpet.

    Skal studere videoen senere, for nå er det en del kommentarer jeg må skrive.

    Kanskje vi kan si det slik: Skriv enkelt og greit (?).

    Astrid

    SvarSlett
  2. HUFF!
    Tja, hva var egentlig spørsmålet??

    Ha ei fortsatt fin uke :)

    SvarSlett
  3. Hihi .. synes liksom hvordan jeg ser for meg hvordan hjernen til Stiller blir tommere og tommere jo lengre det spørsmålet ble .. eller ble det fullere og fullere - av spørsmålstegn :o)

    Ha en super onsdag - klem!

    SvarSlett
  4. Huff ja, jeg liker ikke bøker med pedofile tendenser....klarer ikke tanken engang....Og jeg har ikke sansen for mannen, men det virker som om det er politisk korrekt å like ham. Jeg tenker at kommende torsdag på boklubb, blir jeg nedstemt...men men...
    Og tittelen synes jeg er teit, nå skal jo boken oversettes til tysk....
    Nok om mine meninger!
    Nå skal jeg se på videosnutten du har lagt ut.
    Ønsker deg en fiiiiiiin dag!
    klem,M
    Ps...vdr...dele oss inn i kategorier så blir ikke det strengt i det hele tatt. De fleste hører jo til under flere emner...
    Det er litt av en jobb..
    ds.

    SvarSlett
  5. Åh hjelpe meg! Vi er i samme bransje Hanne, og jeg har hatt mine runder med dumme spørsmål og dumme svar (ofte er det sånn at dumme spørsmål GIR dumme svar, bare se på intervjuene som gjøres i Vancouver om dagen!). Men dette var virkelig toppen!!

    SvarSlett