mandag 1. februar 2010

Skriver du brev?


I forrige uke fikk jeg akutt lyst til å skrive brev. Og i samme øyeblikk: akutt lyst på en ny brevpost.

Jeg var en flittig brevskriver i gamle dager, og hver jul stod skrivepost langt oppe på ønskelisten. I romjula var det klart for å sende de første brevene på nytt brevpapir. Kunsten var bare å velge hvilken skrivepost jeg skulle begynne på først - alle var jo like fine...

Nå, i 2010, er det lenge siden sist jeg fikk brevpapir i julegave, og jeg bestemte meg for å gå til innkjøp.

Det var atskillig lettere sagt enn gjort. Utvalget er mildt sagt stusslig.

Da har vi jo nettet! tenkte jeg, og lot meg ikke bremse av det lokale utvalget. Men for en gangs skyld ble jeg ikke imponert.

Søkeord brevpapir ledet meg først og fremst til firmarelatert brevpapir med logo.
Søkeord brevpost handlet nesten utelukkende om Postens regler for brevpost.
Og skrivepost - som vi vitterlig kalte disse nydelige settene med ark og konvolutter - ledet meg til "skriv e-post" i diverse sammenhenger.

Herregud. Har vi aldeles sluttet å skrive brev?

Nettbutikken til Unicef ble løsningen. Jeg bestilte flere esker med små og store kort. To dager etter at jeg tastet inn bestillingen, lå de i postkassen min. Så nå er det bare å hive seg i skrivingen.

Ordet brief betyr forresten ’kort’ på engelsk (latin: brevis). Et brev er altså noe kortfattet, i alle fall var det betydningen i starten. Nå finnes det selvsagt lange brev også, men likevel - det er slik det norske ordet brev er blitt til.

Ja, da passer det vel godt å skrive brev på kort? Nærmere bestemt: Vakre Unicef-kort.

Min utfordring til deg: Skriv minst ett privat brev i løpet av februar! (og fortell gjerne om det i bloggen din og spre utfordringen, slik at mange kan få seg en overraskelse i postkassen - tenk så hyggelig det er å få et håndskrevet brev, helt "uten grunn"!)

15 kommentarer:

  1. Jeg skrev masse brev i min barndom, til og med lydbrev, der vi sendte kassett med opptak til hverandre. Nå går det nok mest i e-post og sms, og msn, og brev er ikke så vanlig. Men jeg sendte faktisk ikke mindre enn 3 brev på lørdag. Riktig nok sammen med gaver, men dog.

    SvarSlett
  2. Jeg er bare på snokerunde men ble fasinert over de flotte og fargerike kortene du hadde på bildet. Jeg brukte og skrive masse brev da jeg var yngre. Husket at det var kjempemoro og bli kjent med andre mennesker både i inn og utland. Har et mål om å bli en bedre brevskriver, men desverre så strekker tiden ikke til....

    SvarSlett
  3. Jo da , man har da vært brevskriver -venninnebrev -,som det måtte legges ekstra porto til p.g.a.de var FOR TUNGE! Husker mamma spurte om vi skrev sanger til hverandre!
    Så har det blitt noen brev til tanter og slikt for å takke for gaver o.l. Å så noen kjærlighets brev , som ble utdelt med hansker på av internat læreren - det var for at de var sååååå varme - rosa og greier.
    Jo æ vil prøve å få skrevet et brev i løpet av ferbruar- morsomt påfunn av deg- å brevpost ,ja det har æ faktisk -morsomt!

    SvarSlett
  4. Jeg var som deg i min barndom/ungdom. Massevis av brevvenner og brevpost i de lekreste farger, men nå er det lite slikt.
    Skal jammen prøve å ta utfordringen din!

    Klem lykkeliten

    SvarSlett
  5. Hei på deg:) så koselig innlegg,og takk for påminnelsen om en gammel kjær hobby. Da jeg var yngre hadde jeg noen brevvenner...det var stas...men synes fortsatt det er hyggelig å skrive, både lange og korte brev:)

    Jeg tar utfordringen din jeg:)så gjenstår det å se hvem den heldige blir...:)og så flotte ting du hadde bestillt,tar meg en titt innom siden deres jeg også....det er jo i tilegg for en god sak...to fluer i en smekk:)

    Klemmer fra Monja

    SvarSlett
  6. Den er jeg med på!
    Jeg har ennå noen julekort igjen :-)
    Jeg er enig om at det er verdens flotteste gave å få. Et håndskrevet brev.
    Jeg skal nevne det i bloggen.
    Du kan ha skapt en trend her Hanne :-)
    Klem fra Liv

    SvarSlett
  7. Da jag var ungjente hadde jeg brevvenner over hele verden. Det var kjempestas! Jeg førte nøye logistikk over sendte og mottatte brev.
    Det var tider det.... Kan ikke akkurat si at en mail har samme sjarmen gitt...

    SvarSlett
  8. Hei på deg

    Jeg skrev også masse brev i "gamle" dager, men har sluttet med det...fikk jo aldri svar ;-) Lettere nå med internett, men ikke like personlig.. Det hadde vært SÅ moro hadde jeg fått et brev i postkassa, så du skal se jeg tar utfordringen din, og sender et personlig brev selv....

    Klem Frøydis

    SvarSlett
  9. Det er så koselig å få brev. Jeg var veldig flink til å skrive brev før, men det har dabbet litt av. I går sendte jeg imidlertid mitt første brev for februar så jeg har gjort unna utfordringen din allerede ;) Håper min gammeltante på over 90 år blir glad for å få hjemmeskrevet brev i posten :)

    SvarSlett
  10. Herlig innlegg :o) Skulle jo ikke være så vanskelig å klare av ETT brev i løpet av februar da .. :o)

    Ha en super tirsdag - klemmer!!

    SvarSlett
  11. Et brev i februar, det burde jeg klare av. Det er rart at man har sluttet med dette, det er ju så hyggelig hvis man en sjelden gang får et brev i posten.
    Nå må jeg bare bestem meg for hvem som er den heldige som skal få et brev i postkassen, en sak er sikkert det blir noen hjemme i Sverige.

    Ha en fortsatt fin dag!

    Pernilla

    SvarSlett
  12. Jeg så overskriften din i margen på en annen blogg, og måtte bare inn å titte. Og ja, jeg skrev brev i gamle dager, og jeg skriver faktisk med noen av de jentene fortsatt! Vi bruker andre måter å holde kontakt på i tillegg, men ingenting er som et koselig brev i postkassa!

    Og du har rett, ikke mye brevpapir å finne her til lands lenger (kun Diddl-blokker i noen lekebutikker og bokhandler), men det finnes heldigvis nettbutikker i det store utland, så mine brevvenner får fortsatt fargerike brev med ymse motiver... har ikke vokst fra det ennå, jeg! :)

    SvarSlett
  13. Ja, jeg hadde mange brevvenner, ca 30. Ønsket meg også alltid brevpost i gave! Men etterhvert døde interessen ut.... Noen år seinere ble jeg aktiv på nett - og har kontakt med noen gamle brevvenner via mail og/eller facebook. Det er gøy, det også :-) Jeg savner ikke brevene, men jeg savner postkort når folk er på ferie! Nå sendes det bare sms'er.... er ikke noe særlig bedre selv heller. Uff.

    SvarSlett
  14. Ohhh denne trur jeg jeg vil være med på.
    Var og en ivrig brevskriver for ikke så veldig mange år siden. Hadde brevvenner over hele verden, hehe flesteparten funnet gjennom nettopp interenett. Men mer og mer aktive unger og mer trafikk på internett har sakte men sikkert endret brevskrivingen. Nå er det nok bare til jul brev sendes ut. Litt trasig egentlig. Var bestandig spennende å få i postkassen før. Da det kunne ligge et brev fra, usa, australia, japan osv og vente ....
    Har heldigvis kontakt med noen enda men da gjennom facebook ....

    SvarSlett