torsdag 14. februar 2013

Hjemmelaget snickers


Som mange av dere vet - 10.10.10 sluttet jeg å spise kjøpegodter. Jeg er fremdeles kjøpesnopfri. Desto lykkeligere blir jeg når det (en sjelden gang) dukker opp hjemmelaget godis, som jo dessuten er mye bedre og mer tilfredsstillende. Etter en bit eller to eller toppen tre er i hvert fall magen og smaksløkene mine fornøyd.

Før jul ble jeg invitert på dorullnissefest, som er akkurat det det høres ut som: En fest der man lager dorullnisser. Kveldens tema og geniale idé var klekket ut av vertinnen, som p.t. lever med studentøkonomi. Det var den flotteste førjulshappeningen i 2012.

Den ble ikke mindre flott av at nabo Kristian klarte å lede alle de frammøtte damene over i henførte sukk og høylytt smatting som varte leeenge. Forklaring: Han hadde med seg en diger pose proppfull av hjemmelaget godis.

En av fulltrefferne var hjemmelaget snickers. Den viktigste forskjellen på hjemmelaget og kjøpt er at førstnevnte er bedre. De vi laget til jul ble raskt borte. Sist helg heiv yngstedatteren seg rundt og laget en ny porsjon. Dette er enklere og fortere gjort enn det ser ut til :-)

Advarsel: Fare for kødannelse foran godisboksen.

(Saksopplysning: Jeg vet at det blant ingrediensene finnes kjøpegodter.)


Snickers á la Kristian (vi glemte å telle hvor mange det ble)
Du trenger lys kokesjokolade, sukker, peanøttsmør, fløte, marshmallows, peanøtter, fløtekarameller (vi bruker fudge fra smågodtehylla), vaniljeessens og kokosfett. (Har man rester av hjemmelaget karamell og/eller marshmallows bruker man det. I stedet for marshmallows kan du også bruke marshmallow fluff fra glass, men det er litt vrient å få tak i).

Lag nummer 1: Smelt 100 g lys kokesjokolade, tilsett 1 ss peanøttsmør, stryk blandingen utover en papirkledd form (ca. 18x27 cm). Sett forma i fryseren mens du gjør klar neste lag.

Lag nummer 2: Kok opp 100 g smør, 100 g sukker, 2 ss peanøttsmør, 1 ts vaniljeessens og "en skvett" fløte (1-2 ss). Tilsett 8 marshmallows som du har klippet i småbiter. Rør til blandingen er jevn. Bland inn 100 g grovhakkede peanøtter. Tøm dette over lag 1. Avkjøl på nytt.

Lag nummer 3: 100 g fløtekarameller/vaniljefudge smeltes sammen med en liten skvett fløte (1-2 ss). Hell dette over lag 2. Avkjøl helt.

Overtrekk: Når alt har stivnet løfter du papiret ut av forma og skjærer massen i jevne biter; ikke for store, dette er mektige saker. Hver bit dyppes i smeltet, lys kokesjokolade tilsatt ca. 10-20 g kokosfett (fettet gjør sjokoladen tynnere, slik at det ikke blir så klumpete og tykt lag, men prøv deg fram - det må heller ikke bli for tyntflytende, for da dekker det dårlig).

Legg på matpapir og la dem avkjøles helt før du legger dem i tett boks, gjerne med matpapir mellom hvert lag. Må oppbevares kjølig, men ikke i kjøleskap. Så kan du se hvor lenge de varer...



PS: Følg min 2013-føljetong "Pludrehanne rydder og kaster"

84 kommentarer:

  1. Helt klart en høydare. ELSKER snickers... og denne så jo himmelsk ut. Tusen takk for at du deler. Denne skal lagres ilag med bountyen....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er skummelt god :-)

      Slett
    2. 10.10.10? >Hvorfor sluttet du med kjøpegodteri? Så slackt...

      Slett
    3. Jeg vet ikke helt hva du mener med uttrykket "slackt". Men jeg sluttet med kjøpegodter for å kvitte meg med uvanen med å spise snop rett fra posen/pakken/papiret. Snop er tilgjengelig overalt, og det koster nesten ingenting. Hjemmelaget tar tid, er dyrt og veldig stas å by på = MYE mindre snop spist for meg. Dette var/er et regime spesialdesignet for å passe akkurat mine uvaner, og jeg bryr meg ikke om det passer for andre.

      Slett
  2. Svar
    1. Prøv den! Mye enklere enn det høres ut (sier 17-åringen, som er den som har laget den hos oss)

      Slett
  3. Hjelp det der så utrolig godt ut.. Flott innlegg.. Ha en fin fin dag videre..

    SvarSlett
  4. Dette så bare snadder ut:-) Dette må prøves.
    Men hvor mye er en skvett fløte og hvor mye er bittelitt kokosfett? Er den nødvendig tror du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg påført litt mer nøyaktige mengder. Du er ikke nødt til å bruke kokosfett i sjokoladen. Det er mye enklere å få et pent resultat med en litt tynnere sjokolade, men smaken blir nok den samme. Lykke til!

      Slett
  5. Bra blogg, Hanne!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    SvarSlett
  6. ser veldig godt ut, men du skriver hell over lag nr 3, mener du lag nr 2?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - takk for at du gjorde meg oppmerksom på skrivefeilen!

      Slett
  7. Nettopp, hjemmelaget snop som består utelukkende av smeltet kjøpesnop
    Veldig hjemmelaget ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha-ha. Ja, det kan du godt si! Mannen min lurer på om en sjokolade man har brukket i biter og tømt i ei skål sammen med lakris kan regnes som hjemmelaget... ;-)
      Den som vil gå mer grundig til verks kan lage karameller etter oppskriften som ligger her http://pludrehanne.blogspot.no/2009/12/farvel-til-kuleprven.html - de er lette å lykkes med.
      Og plutselig legger jeg ut oppskrift på hjemmelaget marshmallows også. Følg med!

      Slett
    2. haha ja jeg sitter med samme tanke, ble gamske skuffa over at karamellen ikke var laget selv ;-)

      Slett
    3. Skuffet, faktisk. Det var ikke meningen å skuffe noen.

      Slett
  8. Enkelt og godt :) Og hjemmelaget er mer artig å servere.

    SvarSlett
  9. Du sier du ikke spiser kjøpegodt, men henter godteri i fra smågodthylla! Vær konsekvens!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og vet du en ting til? Jeg henter kjøttdeig i kjøledisken når jeg skal ha hjemmelaget pastasaus. Gisp!

      Slett
    2. hehe du anonym,vet du hva,huff... hvis du skal lage hjemmelaga kjøttkaker hva gjør du da?, jeg kjøper kjøttdeig i butikken,men kjøttkakene blir hjemmelaga istedenfor kjøttkaker i pose fra butikken,man trenger jo ingredienser uansett,så der var du trangsynt..

      Og Hanne,dette skal jeg prøve i helgen :-) tippe barna setter pris på dem :-) GOD HELG

      Slett
    3. Enig med anonym. Det stemmer jo ikke at du har sluttet med kjøpegodt når fudge fra smågodthylla en en av ingrediensene.

      Slett
    4. Beroligende å vite at dere anonyme er enige. Best sånn! *nikker*

      Slett
    5. Åssen gjør man når man "er konsekvens"???

      Slett
  10. Nam! Som sjokolade OG nøtteelsker er snickers en klar favoritt, så denne skal prøves!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke du kommer til å angre :-)

      Slett
  11. siden det er best med hjemmelaget godteri og ikke kjøpegodt.
    tenkte jeg at jeg skulle prøve dette etter ditt hjerte
    men jeg ser ikke oppskrift på lys kokesjokolade, peanøttsmør, marshmallows, peanøtter og fløtekarameller, hvis man kjøper det er jo det juks da har man bare blandet kjøpesnop
    i sin egen blanding. og jeg vil jo være tro mot din filosofi om og ikke kjøpe snop men lage det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanskelig for deg å være tro mot noe du ikke kjenner, så du bør nok lage deg din egen. Filosofi, altså :-)
      Men jeg tar gjerne imot oppskrift på peanøtter!

      Slett
    2. He-he... Synes du parerer kritikken bra, jeg. Mye humor i mellom linjene :-)
      For øvrig synes jeg at snickers'en din ser kjempegod ut;-)

      Slett
    3. Hihihi! Den oppskriften skulle jeg hatt også :) Tror nok Petter Pettersen sliter litt med den..

      Slett
  12. MMM, det så veldig godt ut, må nok prøves her også! Ha en fin kveld hos deg!

    SvarSlett
  13. HÆ ?!? Du sier du sluttet å spise kjøpegodis. Og så bruker du to ingredienser kjøpegodis i din "hjemmelagde" snickers (lys kokesjokolade og fudge fra smågodthylla). He, he ;-) Men uansett, dette skal du ha: den snickersvarianten der så fantastisk god ut!! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og da har du ikke engang nevnt marshmallowsene... ;-)

      Slett
  14. Sukk...
    Så virkelig ut som noe en kan like ;)

    SvarSlett
  15. Den må prøves :) Så kjempegod ut.

    SvarSlett
  16. Ser fantastisk godt ut! Du skulle vært min mor ;) haha ^^
    Og enda bedre, fantastiske svar på "kritikken" du får! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for flott oppmuntring, Petter!

      Slett
  17. Folkens! Læs no alt før dåkker kommentere: <>
    La folk få være litt i fred, det har blidd en stor trend å hakke ned på folk i dag! Skjerpings!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for støtten :-) De litt utrivelige kommentarene kom da VG lenket til bloggen. Kjenner stilen igjen fra tabloidenes kommentarfelt.

      Slett
  18. Det står 100g grovhakkede pianøtter, er dette saltet eller usaltet pianøtter? Forøvrig ser den veldig god ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har brukt salte, men det gjør man som man vil.

      Slett
  19. Hjemmelaget snickers er så godt, men i den oppskriften jeg har brukt før skal man ha marshmallowfluff, noe som ikke er å finne i det fleste butikker og derfor er enklest å lage selv, ved å smelte marshmallows. Det var så klinete at jeg aldri har giddi å gjøre det igjen, men med denne oppskriften tror jeg jaggu jeg skal prøve meg på hjemmelaga snickers igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lenge mellom hver gang vi finner fluff. Ifølge husets 17-åring er det ikke vanskelig å løse opp marshmallows hvis du klippet dem opp først. Lykke til!

      Slett
  20. Gratulerer som VG-favoritt!! En veldig fristende oppskrift.

    Hilsen Fama

    SvarSlett
  21. Jeg har faktisk akurat sendt en boks hjemmelade snikers etter din oppskrift med mannen som skulle på fjelltur i helga :) De var kjempegode! Jeg brukte rester av karamellen jeg laget til jul og det ble veldig bra. Takk for at du delte oppskriften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre! Jeg ville også brukt hjemmelagde karameller om jeg hadde, men sist jul ble det ikke laget slike. (Oppskrift på marshmallows kommer forresten snart :-)

      Slett
  22. Å de ser virkelig gode ut.
    Synn at jeg ikke tåler nøtter å får ikke laget det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Om du snuser litt rundt i bloggen finner du kanskje andre fristelser som du tåler. Fløtekaramellene er himmelsk gode!

      Slett
  23. Dette så VELDIG godt ut! Skal definitivt prøves!

    SvarSlett
  24. hei ville bare si at de så jo utrolig gode ut. kan du ikke lage til meg å sende det i posten XD å btw det at man handler det i butikken må man jo få lov til da, jeg tipper nesten ingen av de som kometerer at du bruker goderi fra butikken, dyrker sin egen mat i hagen å slakter sin egen mat å kverner kjøttdeigen selv å høster i mele sitt å lager pizza eller andre ting av det. altså jeg når jeg lager hjemmelaget pizza kjøper jeg det jeg trenger til i butikken å bruner omm kjøtt deig å har på det jeg liker å hallo om folk skulle laget osten fra bunn av for å kunne lage hjemmelaget pizza hadde flere spist kjøpe pizza, å bare tenk på tacoen lage lefsene selv. nei uff du får ikke bry deg om dem, de lager vel at mat fra bunn de og dyrker alt de spiser når de skal ha hjemmelaget mat. XD

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for støtten, jenni! Det er vel formuleringene om at jeg har "sluttet å spise kjøpegodter" og "jeg er fremdeles kjøpesnopfri" som får enkelte til å føle seg som gode detektiver, når de kan avsløre at jeg ikke snakker sant - for har jeg ikke vært i smågodterhylla og funnet fudge, kanskje?? Det spiller jo ingen rolle hva folk sier. Jeg er såre fornøyd med å ha kvittet meg med et overspisingsproblem, som gikk ut på å inhalere godis rett fra posen/papiret. Men jeg kan jo ikke la det stå helt uimotsagt, heller. De er jo så rørende engasjerte ;-)

      Slett
  25. Eg må bare le av noen av kommentarene, NOEN er vel trangsynte!
    Men eg har lenge vært på jakt etter marschmellow frø så det hadde vært spennende! hehe

    Hjemmelaga snop er DIGG uansett ;))

    Klem Vibbedille ;)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Vibbedille, og klem tilbake :-)

      Slett
  26. Så veldig godt ut. Men skjønner ikke helt forskjellen på å spise kjøpe-gotteri slik det er eller putte det inn i noe man mikser sammen. Marsmellow og lys sjokolade er jo fortsatt kjøpe gotteri;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den største forskjellen er at hjemmelaget godteri - UANSETT ingredienser - tar såpass lang tid å lage at det blir en stund mellom hver gang jeg spiser det. Det funker for meg.

      Slett
  27. Bøyer meg i støvet for måten du taklar trolling på! ;) Gler meg til å prøva desse her, dei ser fantastisk nydeleg ute! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he. Kalles det trolling? Takk uansett :-)

      Slett
  28. Lurer på hvordan du på best måte dypper sjokoladen til slutt? Laget disse godsakene i helgen, men må innrømme at det ble et fomlete og litt udelikat sluttresultat da sjokoladetrekket skulle på plass... Tips mottas med takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har noen "gafler" spesielt beregnet på konfektlaging, kjøpt i en vanlig kjøkkenutstyrsbutikk for en rimelig penge. Dette er gafler med ekstra lange og veldig tynne tinner. Du får et nokså bra resultat med vanlige gafler også, men konfektgaflene er særlig egnet.
      Legg snickersbiten oppnå gaffelen, med sjokladesiden ned, og bruk teskje til å helle smeltet sjokolade oppå. Kakk gaffelen mot kanten på kjelen slik at overflødig sjokolade renner tilbake i skålen. Bruk den andre konfektgaffelen til å puffe den ferdige biten forsiktig over på papiret der den skal ligge og stivne. Lykke til neste gang! (og trøste deg med at smaken er like god selv om utseendet blir litt rufsete)

      Slett
  29. Jeg leter og leter etter en 'liker' knapp. Både på oppskriften, og måten du takler litt surmagete kommentarer på. Keep it up!

    SvarSlett
  30. Trenger man egentlig marshmallows?
    Hva slags funksjon har den, utenom litt smak?
    Og hvordan smelter man den? Vannbad?

    SvarSlett
    Svar
    1. De blir sikkert gode uten marshmallows også, men de er med på å gi den riktige, seige konsistensen. Oppklipte marshmallows smeltes sammen med resten av ingrediensene i lag nr. 2, før du tilsetter peanøttene. Lykke til!

      Slett
  31. Bare måtte teste oppskriften i helga. Plundra litt med å få et fint sjokoladetrekk på, løsningen var å ha i litt mer kokosfett så den ble tynnere, og ikke minst passe på at blandingen var kjølig nok før man dyppa bitene i den (de første smeltet utover platen). Smaken var helt fantastisk (de som hadde smeltet utover og), boksen jeg tok med på jobb på mandag ble tømt på 1-2-3. Nå er det krav om at det medbringes ny porsjon snarest mulig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre! Jeg skal legge inn mer utfyllende tips ang sjokoladeovertrekket. Men som du sier - smaken et jo like god om utseendet er litt rufsete. Og da er det i hvert fall ingen som mistenker deg for å lyve om at de et hjemmelaget :-D

      Slett
  32. Haha... Ler meg fillete, og sender en stor rosebukett til deg Pludrehanne.
    Fornøyelig lesing, og knallbra parering!

    Og du, håper du legger ut oppskrift på peanøtter når du mottar den, DET har jeg lyst til å lage også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for ros(ene), Jane - mye av poenget med bloggingen min er jo å gjøre verden til et vennligere sted, så jeg liker å høre at du har hatt en fornøyelig stund her :-)

      Slett
  33. Jeg vil også ha oppskrift på peanøtter :D!
    Du er tøff Hanne og parerer idioter knallgodt!
    Enhver normal person forstår jo at en spiser mye mindre snop når alt skal lages, uansett om det er kjøpesnop i ingrediensene. Jeg heier på deg Hanne! Og kanskje jeg skal følge opp også :D

    SvarSlett
  34. He-he.....morer meg kostelig :)

    Jeg putter konfektbitene i fryseren ei stund før jeg drypper dem i varm sjokolade, hvis det er gele eller karamell som kan finne på å smelte og lage ugreie for meg. Sjokoladetrekket blir lett litt tykkere da, men det syns jeg ikke gjør noe ;)

    Den snickersoppskrifta ser supergod ut. Skal prøves! Men jeg gidder ikke dyrke mine egne peanøtter eller lage marsmallows og karamell fra bunnen av, så det blir nok halvfabrikata her også ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt tips om å avkjøle dem i fryseren, Rita!

      Slett
    2. Har lagd konfektbiter. De var fryktelig klissete og står nå i fryseren til nedkjøling. Familien har testsmakt produktet, og dommen; "beste konfekten du har lagd noensinne" ! Med sjokoladetrekk blir de vel enda bedre, tenker jeg :)

      Slett
  35. Du skriver at man trenger kokosfett, men jeg kan ikke finne hvor det står i oppskriften at man trenger det.

    siden jeg har lyst til å lage dem. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Cecilie. Kokosfettet skal blandes i den smeltede overtrekkssjokoladen. Lykke til!

      Slett
  36. Takk for flott oppskrift, den skal testes ut denne uka!
    Men: hvor mye sjokolade trenger man ca. til trekk? Kan jeg bruke matfett istedenfor kokosfett?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan helt sikkert bruke matfett/smult i stedet. Hvor mye du trenger er litt vanskelig å si - jeg synes alltid dette er vanskelig å beregne, og ender ofte opp med å måtte smelte mer enn jeg på forhånd trodde. Råtips: Du kan begynne med 2 plater, og så heller ha en ekstra i bakhånd. Lykke til!

      Slett