lørdag 13. februar 2010

En litt annerledes pizza


Oppskrift til denne pizzaen har jeg funnet i boka "Lettlaget barnemat" av Margit Vea. En direkte underholdende kokebok, med søte historier fra livet med småbarn.

Det spesielle med denne pizzaen er at kjøttdeigen ikke er stekt på forhånd. Dermed får du et svært saftig resultat.
Personlig syns jeg denne pizzaen metter mer og føles mer som "ordentlig mat" enn vanlige pizzaer.
Jeg syns også det kler denne pizzaen å ha litt solid bunn, men i originaloppskriften er det beregnet halvparten så stor deig - ditt valg.

Har du pizzafunksjon på steikeovnen vil jeg absolutt anbefale at du bruker den!

Pizzabunn
50 g gjær
5 dl lunkent vann
2 ts sukker
2 ts salt
1/2 dl olivenolje
ca. 1,5 l hvetemel

Gjær løses opp i vann. Tilsett sukker, salt og olje. Bland i hvetemel, litt om gangen. Pass på at deigen ikke blir for fast. Settes til heving en times tid.

Deigen kjevles direkte på stekebrettet. Det behøver ikke smøres på forhånd.
Kjøttdeig- og hvitløksfyll
1 dl ketchup
500 g kjøttdeig
2 fedd hvitløk, finhakket
½ løk, finhakket
urter som oregano, persille eller timian
1 ts salt
1/5 ts pepper
5 ss matfløte
ca. 200 g ost

Smør ketchup over pizzabunnen. Rør kjøttdeigen sammen med de øvrige ingrediensene. Fordel kjøttdeigblandingen utover pizzaen. Jeg bruker fuktede håndflater og klapper små klatter av kjøttdeigen tynt utover og legger dem på bunnen tett i tett. Strø revet ost på toppen.
Stekes ved 250 grader til osten har smeltet og fått litt farge - dvs ca. 15-20 minutter.
Ved servering smaker det godt med ruccula på toppen. Velbekomme!


16 kommentarer:

  1. Hjemmelaget pizza er deilig. Jeg bruker tomater oppskåret istedet for tomatsaus/ketchup og så legger jeg på masse oppskåret purre og rå kjøttdeig og hermetisk champignon. Åh, nå fikk jeg lyst på pizza.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  2. Den pizzaen så virkelig fristende ut. Ingen tvil om det. Ble faktisk litt sulten.

    Håper du finner anledning til å se innom bloggen min.

    Ha en fin lørdagskveld.

    Astrid

    SvarSlett
  3. Oj, denne vil jeg prøve... her hos oss går det mye i pizza, i alle fall i helgene.. så denne skal jeg prøve en gang - tusen takk for tips og oppskrift. Ønsker deg en fortsatt strålende helg. Klem fra Mette

    SvarSlett
  4. Den pizzaen både ser og høres veldig deilig ut. Skal jammen prøve å få tak i min slik kokebok som jeg har lånt bort. :-)
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  5. Åh, dette så skikkelig digg ut, perfekt lørdagsmat! :) Jeg bruker også å legge kjøttdeigen på rå, det er sååå mye bedre etter min mening! Ha en koselig lørdagskveld:)

    SvarSlett
  6. Det ville nok ikke falt meg inn og bruke RÅ kjøttdeig på pizza!
    Det skla prøves ut.

    Ha en flott OL-helg!

    SvarSlett
  7. Nå har vi og spist hjemmelaget pizza, deilig.

    Er lenge siden vi begynte å bruke rå kjøttdeig rett på pizzaen. Den blir jo stekt i ovnen. Vi fant ut at det smakte bedre og at det går faktisk mye mindre kjøttdeig uten at det virker slik på pizzaen!

    Pluss alle resturanter bruker rå kjøttdeig;)

    ha en finfin helg

    SvarSlett
  8. Den se kjempegod ut!
    Jeg skrev en kommentar til deg, tror ikke du har lest den. Jeg hadde vakt på bua i dag, og hadde med gave til deg. Hadde tenkt å kjøre innom med den etter vakta, men etter å ha handlet glemte jeg det og husket det først når jeg var hjemme.
    Du får få den senere, den ligger nå her!
    Ha en flott MorsValentindsdsg i morgen!
    Klem : )

    SvarSlett
  9. Deilig -tok en bit!
    Gratulerer med morgendagen!

    SvarSlett
  10. Har aldri laget pizza uten å steke kjøttdeigen først, men den ser kjempegod ut!
    Ønsker deg en fin søndag :)

    SvarSlett
  11. Vi også, Hanne. Til og med ruccolaen :) Vi steker aldri kjøttdeigen først. (Tips til pizza på hverdag: Sett deigen kvelden før eller på morgenen samme dag og sett den kaldt (kjøleskap-kaldt). Hjemme fra jobb tar det bare et svisj å kjevle tynn bunn, bruk dolmio (pastasaus)til fyll, revet ost (kan også gjøres klar dagen før) og kjøttdeig på toppen). Stekes varmt varmt

    SvarSlett
  12. Heisan
    Eg har hatt trekning på min vesle give away, og du er vinnaren av trøystepremien. Så send meg ein mail med namn og adresse, så kjem snart premien i posten.
    Gratulera, og god morsdag!
    Klem, Siri

    SvarSlett
  13. Liker din kreative stil. Mye fint her. Selv driver jeg på med opplevelser i Lofoten.

    www.lofoten-opplevelser.com

    SvarSlett
  14. Pizzaen din såg veldig god ut Hanne. Har aldri prøvd å lage pizza med rå kjøttdeig, men det skal prøves. Ønsker deg en fortsatt fin søndag :)

    SvarSlett
  15. Haha, prøvde å lage pizzaen din nå, men skjønner at jeg misforstod litt. Lagde nemlig dobbel porsjon av deigen, men jeg skjønner nå at du hadde skrevet ned dobbel porsjon her, for her ble det mye deig, hehe:-)
    Har pizza til 12 stykker nå tror jeg, hehe:-)
    Lager ikke samme fyllet da jeg har igjen noe tacorester her, men skla prøve det en annen gang :-)

    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett