Det skrevne ord er både jobb og hobby for meg. Jeg er opptatt av at budskapet skal nå fram, og tenker ofte over hvem mine lesere kan tenkes å være.
Hender det at du lurer på hvor lesbar teksten din er?
Lesbarhetsindeks (lix) gir en pekepinn på det. Jo lavere indeks, desto lettere er teksten å lese.
Andelen lange ord og antall ord i hver setning gjør teksten mer krevende.
Her kan du teste din egen tekst.
Ikke bli forvirret av at nettstedet er svensk. Testen gir korrekt resultat for både norsk, dansk og svensk.
Lim inn den teksten du vil teste, og les av resultatet.


Dette var en artig tester. Det er iallfall veldig lettlest det jeg skriver, antagelig best egnet for barn, he,he.
SvarSlettHa en fin kveld.
*hjihi*
SvarSlettMåtte bare prøve!
Lettlest! barnebok... (?) når jeg tetet ett innlegg fra bloggen min.
Nåja, skal jo ikke akkurat være tungt å lese en blogg..
Måtte spare lenken!
Aha? Det er derfor så personer leser bloggen min.
SvarSlettNei jeg kom i kategorien lettlest, skjønnlitteratur osv.
Altså bør jeg kunne nå ut til de store massene.... Kult!
Gøyale greier.
SvarSlettAstrid
Artig! ;-)
SvarSlettFikk lettlest, barnebok. Ja, men da er jeg fornøyd.
Eirin
Morsom måler. Jeg fikk lettlest, barnebok - noe jeg er veldig fornøyd med. Du/dere må gjerne blogge bilder av Georg. Vi følger med på både din, Pia sin og Julie sin blogg og blir bare glad for å se snusken vår også der! :D
SvarSlettHm, dette hørtes interessant ut. Må sjekke litt her...
SvarSlettsom dei over her havna eg òg på barnebok-stadiet. Det er vel bra? Eller?
SvarSlettmen ja, eg tenkjer mykje på språk! Ikkje berre utforminga av setningar, men òg å ikkje overdrive bruken av forskjellige størrelsar og fargar på teksten. Det syns eg nemlig er anstrengande å lese sjølv.
Ha ei god veke!
Å, så spennende! Dette må sjekkes ut!!! Takk for koselig kommentar på bloggen min, forresten. (Psssst! Det er også give away på lydboken!!!!) Ha en fin kveld, Hannemor. Eirin
SvarSlettJeg var visst lettlest, og det er jo bra. Noen ganger har jeg tendenser til veldig korte setninger, og andre ganger laaaange. Da er korrekturlesing kjekt. ;-)
SvarSlettDenne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettprøver en gang til...hehe
SvarSlettjeg og fikk lettlest på det jeg klistra inn.
fall:)
men ble mest forbauset over hvor mange ganger jeg brukte ordet "jeg" i teksten...
Linken er lagret ihvert
Må teste ut denne skjønner jeg .. :o)
SvarSlettGratulerer med Nigella-gevinst :o)
Ha en kjempefin tirsdag - klemmer!
Den var artig, ja. Jeg synes egentlig både språk og rettskriving er ganske viktig, men synder nok litt likevel :)
SvarSlettKjempemorsom sak den her. Måtte teste den ut og fikk lettlest, som jeg også ønsker at bloggen skal være. Takk for at du deler linken!
SvarSlettHa en flott uke videre!
Annelive.
Hei Hanne! Er innom en tur for å hilse på! Så morsom og interessant tema, og jada, har sikret meg adr til den svenske tekst analyseringen på siden min! Hei hei, klem Tove
SvarSlettJeg vet jeg har en hang til altfor lange setninger, så jeg tror jeg sniker meg unna den testen der :-)
SvarSlettMin blogg kom også ut som svært enkel, men jeg tror det har med akkurat tekstvalg å gjøre. Som profesjonell på akkurat dette, kjenner jeg at jeg får litt flass av LIX og andre statiske målesystemer som tar for seg kvalitative enheter. Sagt på lettlest: Et verktøy vil aldri greie å måle som et menneske.
SvarSlettNå har jeg prøvd denne ut på min seneste tekst til Indre tanker spalten i AN. Det ble barnebok! Ha ha ha! Vel, jeg gikk inn for at det skulle være lettlest, da:-) Veldig artig.
SvarSlett