fredag 1. mars 2013

Søt, søtere, søtest


Tilføyelse desember 2020: Jeg ser at flere har spurt hvilken essens jeg bruker. Jeg har nå oppdaget at apoteket ikke lenger selger aroma/essens. Jeg har heller ikke fått tak i det på lokale helsekostbutikker. Det beste tipset jeg kan gi, er å sjekke Panduro, som har diverse smakstilsetninger for næringsmidler. Men OBS: Disse essensene er nok mye sterkere, og du må smake deg fram til mengden!

Så, tilbake til det opprinnelige innlegget fra 2013:

For mange år siden kom jentene hjem etter en runde julebukk i nabolaget. "Mamma, du MÅ ringe Brit og spørre hvordan hun lager disse!", sa de, og holdt fram grønn, hjemmelaget gelegodis.

Jeg så gjorde.

Det viste seg at nabo Brit brukte apotekets oppskrift. Den kan bare loddrett anbefales, ifølge flere generasjoner med julebukker. Sist advent opplevde jeg nemlig det samme som nabo Brit. En mamma kom bort til meg på nyttårsmarsjen og ba om oppskrift, etter at hennes datter hadde fått gelegodis her på sin runde. Morsomt!

Dette finnes ikke sunt, bare søtt og godt! Holdbart er det også.

Sankthanshågens gelegodis 
100 g gelatinpulver (dvs. fire poser)
1 kg farin
5 dl vann
1 flaske Storms essens/aroma fra apoteket (se kommentar i starten av innlegget)
2 ts sitronsyre
Konditorfarge

Obs: Vi pleier å dele porsjonen i to, og tilsetter ulik smak og farge til de to halvdelene. Den grønne smakssetter vi gjerne med ananas, den røde med bringebær. Nå som det nærmer seg påske vil man kanskje lage gul gele?

Løs opp gelatin i 2 dl kaldt vann. La svelle i 10 minutter. Smelt den over vannbad. Obs: Må ikke koke!.

Kok opp sukker i 3 dl vann. La koke i 15-20 minutter. Ta kjelen av platen. Rør inn gelatinblandingen, tilsett sitronsyre. Vil du dele porsjonen, gjør du det nå. Bland inn essens og konditorfarge til ønsket farge. (Husk, dersom du deler porsjonen i to skal du bare bruke en halv flaske essens pr. porsjon, ellers blir det altfor sterk smak.) Angående mengde aroma: Se starten av innlegget!

Skyll en form med kaldt vann, hell blandingen i formen og avkjøl. Nå kan den godt stå til neste dag.

Så følger den elleville delen av prosessen: Å slite geleplaten ut av formen. Ikke få panikk! Ta i - den tåler mye. Legg leiven over på et sukkerstrødd underlag. Skjær eller klipp jevne biter, som rulles godt i sukker til de ikke lenger er klissete.

Oppbevares best i metall-kakeboks med matpapir mellom lagene.

Fin gave om du putter dem i cellofan.




6 kommentarer:

  1. Eg syns og sånne er god og prøvde meg med gele og gelantin med det blei ikkje stivt nok. Skal bruka di oppskrift neste gong:)

    SvarSlett
  2. Storm essens/aroma. Hva er det? Googler og finner ingen steder

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Beklager håpløst sent svar. Storms aroma var en vanlig julevare på Apotek1 tidligere. Det er den ikke lenger, og jeg har inntrykk av at den har gått ut av produksjon. Mitt beste tips er smakstilsetning fra Panduro. Da må du tilsette få dråper av gangen og smake deg fram. Lykke til!

      Slett
  3. Hvilke essenser/aromaer bruker du? Linken på soda her funker ikke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Beklager håpløst sent svar. Storms aroma var en vanlig julevare på Apotek1 tidligere. Det er den ikke lenger, og jeg har inntrykk av at den har gått ut av produksjon. Mitt beste tips er smakstilsetning fra Panduro. Da må du tilsette få dråper av gangen og smake deg fram. Lykke til!

      Slett
  4. Hei. Takk for god oppskrift! 😃 Vil bare tipse om at Jernia har bringebæressens som er god til denne oppskriften. Bruker bare et par dråper og får masse smak! https://www.jernia.no/kj%C3%B8kken/baking/dekorering/kakepynt---spiselig/lorannoils-essens-bringb%C3%A6r-3,75-ml/p/11728300?channable=02fcb6696400313137323833303067&gclid=Cj0KCQiAsdKbBhDHARIsANJ6-je1xwE50F5YUzSMYBy_c6-I7LQfbDktyEPY3g7MkQKY8jR4RVybwm4aAg6qEALw_wcB

    SvarSlett