torsdag 26. februar 2015

Husmor-Hanne lager sausbruning


Jeg har alltid vært veldig glad i brunsaus - slik mamma laget den. Lenge etter at jeg ble voksen og fikk egen familie forsynte hun meg med rause porsjoner av sausbruning. Jeg vet hun gjorde det samme med mine søsken. Heldigvis rakk både jeg og søsteren min å lære oss sausbruningens kunst i tide.

Jeg har sett på diverse oppskrifter for hvordan kokkene gjør dette. Mammas metode er litt annerledes, men jeg sverger til den. Du trenger halvt om halvt med hvetemel og margarin - og ellers bare tid og tålmodighet. Å lage denne porsjonen tok et par timer, men så er det til gjengjeld lenge til neste gang.


Jeg velger jernpanne til dette arbeidet, med annen stekepanne går nok helt fint. Her har jeg laget bruning av 500 g margarin og like mye hvetemel. Det kommer til å gi mange liter knallgod brunsaus. Blokken med sausbruning oppbevarer jeg i fryseren. Det er enkelt å skave av ønsket mengde sausbruning hver gang jeg trenger det, og så er det bare å putte blokken tilbake i fryseren. Der holder den seg i flere måneder.

Sausbruning
500 g margarin
500 g hvetemel

Margarinen smeltes i jernpanne. La margarinen bruse opp, roe seg ned igjen og gjerne få litt gylden farge før du drysser i mel under stadig omrøring. Bruk visp og bland godt.


Det blir en temmelig tørr blanding til å begynne med. Bruk middels varme og god tid. Følg nøye med. Rør rundt i pannen med få minutters mellomrom - på dette stadiet vil du kanskje bruke en tregaffel eller -spade i stedet for visp så lenge blandingen er så tørr.

Du kan prøve deg fram med å justere varmen opp i perioder. Så snart du ser fargeendring i blandingen må du være ekstra påpasselig med å røre. Juster varmen ned hvis det begynner å ryke for mye av blandingen. Blir den svidd, er alt ødelagt og må kastes. Bruningen skal ta lang tid.

Etter en del tid - kanskje en time eller så - vil blandingen begynne å bli mer flytende og gradvis anta en gylden farge. Rør hyppig - nå kan du bruke vispen igjen - og ta fortsatt tiden til hjelp.


Når blandingen har fått "passe farge" (håpløs veiledning, men se på bildene - du kan gjerne brune litt mer enn jeg har gjort her), er den ferdig. Da heller du sausbruningen over i en brødform eller lignende. Avkjøl helt. Ta blokken ut av formen. Du kan godt dele den i tre-fire biter før frysing. Emballer lufttett og frys ned.


Brunsaus basert på egen sausbruning
Når du skal lage brunsaus starter du med å koke vann og løse opp buljongterninger (eller start med ekte kraft, om du har det). Jeg bruker et par buljongterninger til 1/2 liter saus.
Tilsett biter av sausbruning gradvis, til du synes sausen har fått passe tykkelse.
Smak til med ønsket krydder. Jeg bruker som regel bare salt, pepper og løkpulver.
En skvett gulrotkraft til sist gjør susen (hvis du har kokt gulrøtter til måltidet).
Og så noen dråper av Husmorens Hemmelige Gammeldagse og Eiegode Venn: Sukkerkulør :-)


7 kommentarer:

  1. Å barndomsminner. Min farmor laga bestandig stooor porsjon med bruning. Husker enda den brune keramikk krukka i kjøleskapet hennes. vi skar skiver av den og laga saus. Men det aller beste var å spise litt avkjølt bruning. Jeg fikk alltid litt på et tefat som jeg kunne spise med skje før den stivna. *sukk* Takk for det gode minnet.Ja jeg også lager bruning, men lager for hver gang.... Og nei den er ikke så god.

    SvarSlett
  2. Helt enig..dette gir absolutt den beste brune sausen! Jeg er litt lat så jeg bruner smør og mel på panna for hver gang jeg skal lage saus. Å ha den ferdig i fryseren var jo smart da.. God helg!

    SvarSlett
  3. Mmm, får vatn i munnen. No er det ei stund sidan me hadde brun saus.
    Eg gjer det på same måten som du, men eg oppbevarer den i kjøleskap og det går fint. Har den i ei skål og skjer av bitar etter behov.
    Annan type brun saus blir smaklaus i forhold til denne.
    Flott at du skriv om dette !

    Fin fredag frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Så detaljert og bra forklart. Takk skal du ha for det og den så jo kjempegod ut. Kan jeg spørre hvilken buljong du bruker, og hvordan lager du kraften?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, takk for hyggelig tilbakemelding, og beklager altfor tregt svar. Kommentaren var havnet i modereringsfilteret, og jeg oppdaget den nå først. Jeg bruker Knorr sine kjøttbuljongterninger. Når vi har ekte kraft er den som regel kokt på bein fra steik eller andre større kjøttstykker. Det er mannen min som har kraftkoking som hobby - jeg skal sannelig lage et blogginnlegg med hans beste krafttips :-)

      Slett
  5. Men meierismør er best til denne bruningen. Ha i en tett boks og la stå i kjøleskap i måneder.

    SvarSlett
  6. 😀 driver å lager sausbruning nå til jul... bruker stort sett hjemmelaget saus, jeg fulgte med da bestemor lagde det, oppskriften er smelt litt margarin å ha oppi mel... der gikk det på slump, aldri dl
    🙈 nå er det første julen jeg ikke har laget hjemmelaget surkål enda, men har tatt opp 1 stor pose fra fryseren

    🎄god jul

    SvarSlett