tirsdag 26. februar 2013

Mammas gode fiskekaker


I egen blogg kan man vel være så patriotisk man bare vil? Her kommer oppskrift på verdens beste fiskekaker. Vanskelige å lage er de heller ikke - og du føler deg som DEN fullbefarne husmora/husfaren når du står der med trauet fullt av lubne, gyldne fiskekaker. Struttende av smak og sunnhet, og med null tilsetningsstoffer av ukjent opprinnelse.

Dette er mammas oppskrift. De første gangene jeg laget fiskekaker, gjorde jeg det sammen med henne. Etter hvert ble det et prosjekt for meg og idErik. Dette er absolutt et arbeid som er morsomst å gjøre sammen med noen, i hvert fall hvis du har ambisjoner og har bestilt mye fisk...

Plutselig en vinterdag, mens jentene var små, måtte idErik nyhetsjournalist rykke ut til Svalbard og den tragiske Operafjell-ulykken. Hjemme i Nordvika satt jeg med flere titalls kilo hysefilet som skulle trylles om til fiskekaker. Etter å ha gjort hele den jobben alene, mens ungene var i barnehagen, følte jeg meg fullt utsjekket på det å lage fiskekaker.


Fiskefarse blandes kjapt i food prosessor. Jeg bruker knivene i food prosessoren til hele operasjonen.
Du bør blande små porsjoner av gangen, men det er ingenting i veien for at du heller ferdigspedd farse over i en større bolle etter hvert. Husk å blande inn litt av den væsken som renner fra fiskefileten for hver porsjon du sper (den væsken som samler seg nederst i fatet som fiskefileten ligger i) - dette gjør at fiskematen henger bedre sammen. Hold farsen kald til den skal stekes.

Hjemmelagde fiskekaker er en av mine favorittmiddager. Jeg kunne spist det flere dager i uka året rundt uten å bli lei. (Av hensyn til ungene har jeg prøvd å begrense meg - men jeg har kanskje ikke prøvd hardt nok...) De smaker godt med potet, råkost, makaroni og smeltet smør. Eller i brunsaus, med potet og kokte gulrøtter. Eller på brødskive. Eller i pølsebrød. Nam!

Mamma Thorbjørgs fiskekaker
1/2 kg hysefilet
knappe 2 ts salt
2 ss potetmel
1 ss hvetemel
1/2 ts pepper
ca. 1/2 ts muskat
1 toppet ts raspet løk
Litt "sigevann" fra fiskefileten
3-4 dl melk


Fileten males raskt sammen med krydder. Tilsett potetmel/hvetemel. Bland inn raspet løk. Spe gradvis med melk. Stek en prøvekake for å se om du "treffer" med krydder- og melkemengde.

Fiskekakene stekes i margarin i middels varm panne. Form jevnstore kaker med spisesskje som du dypper i vann før hver gang du tar ny farse. Klapp fiskekakene litt flate når du har lagt dem i pannen. Snu etter en stund. De må ligge lenge nok til å bli gjennomstekte; sjekk ved å dele en kake. 

Tips: Har du mulighet bør du la fiskekakene stå kjølig og "lufte seg" over natta, før du pakker dem i porsjonsposer og fryser dem ned. Pga. løken blir det nemlig en del lukt av ferske fiskekaker.


Husk blogglotteri med trekning fredag 15. mars.



PS: Følg min 2013-føljetong "Pludrehanne rydder og kaster"

27 kommentarer:

  1. Takk for oppskrift. Ser deilige ut.

    SvarSlett
  2. Stemmer det at man ikke kan bruke frossen fisk? Hilsen utfløtta nordlending

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en gang laget seikaker av frossen seifilet. De ble gode på smak, men hang dårlig sammen. Jeg ville nok ikke lagd store porsjoner fiskekaker av fisk som har vært frossen. Men som sagt, smaken var helt ok. Tipper det er enda viktigere da å få med "sigevannet" som renner ut når fisken tiner.

      Slett
    2. Tusen takk. Får takke ja til fiskebilen neste gang de ringer på ;-)

      Slett
    3. det går også an å ha ett egg i da holder den seg bedre sammen og fiskekakene blir mer luftig

      Slett
    4. det går også an og ha ett egg i da holder det seg sammen bedre og fiskekakene blir mer luftig

      Slett
    5. Mange år siden den problemstillingen ble reist, men man kan bruke frossen fisk, MEN, da må fisken halvtines, dvs. at den må ikke være begynt å slippe væske. Jeg bruker halvtint hysefilet i foodprocessoren (fordel at den er kald)og sper med kald melk som nesten er på frysepunktet samt de øvrige indigriensene som krydder og potetmel og løk...Har bare gode erfaringer med det, men bruker som oftest hysefilet som har ligget i kjøleskapet over natten.. Aldri lage av dagsgammel filet, da blir den, som vi sier her "kort"..Sånn for ordens skyld, så har eg vel laget i nærheten av 5tusen kaker....

      Slett
    6. Hvis du bruker frossen fisk, ta med tinevannet. Da blir det som kaker av ferskfisk.

      Slett
  3. Nam nam, dette så godt ut ! Når været blir bedre skal vi ut med sjarke å se om vi får fisk og da vet jeg hvor jeg finner oppskriften. Tusen takk !!

    SvarSlett
  4. Da ble det Mamma Thorbjørgs fiskekaker til middag i dag, og det falt veldig i smak hos alle mann skal jeg si deg! :)Jeg erstattet riktignok melk og hvetemel med havrefløte og spelt pga at vesla her er allergisk, men vil tro resultatet ble like så bra. Takk for god oppskrift, skal definitivt lages igjen :) Mvh Eli

    SvarSlett
  5. Hei, kan jeg bruke bildet av fiskekakene til et skoleprosjekt? :) De er veldig streng på opphavsrett til bilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Andrine. Så fint at du spør, opphavsretten skal man ta på alvor. Klart du skal få bruke bilde til skoleprosjektet ditt, gjerne flere. Lykke til!

      Slett
  6. Hei Hanne! Disse ser VELDIG gode ut. Kan annen fiskefilet benyttes om man ikke får tak i hyse? På Fb har jeg en oppskrifts gruppe som heter Gode Matoppskrifter og Kreative Ideer. Jeg tok meg den frihet og delte oppskrift og bildet på gruppa. Jeg håper det er i orden :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Veslemøy. Jeg har kun erfaring med hyse, men vet at andre bruker andre fiskeslag, gjerne også en blanding av flere typer fisk. Hyse er jo ikke så lett å få tak i hele året, så jeg lager alltid stor ladning fiskekaker om vinteren. Mht deling setter jeg mest pris på deling av link til bloggen. Når bilder og tekst limes inn andre steder, er opphavsretten umulig å etterrøkte, og det liker jeg ikke. Hvis du gjorde førstnevnte, altså linket til blogginnlegget, er det selvsagt helt ok! :-) Pludrehanneklem

      Slett
  7. JA, LINKET til bloggen din. Jeg vil gjerne invitere deg til å dele oppskrifter fra bloggen din på gruppa. Jeg har en del andre som også gjør det. Hjertelig velkommen, jeg liker oppskrifter og bildene dine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Brillefint! Høres ut som en gruppe jeg kan trives i :-)

      Slett
  8. Hei. Mulig å bruke stavmikser på disse?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann Tine. Du, det vet jeg rett og slett ikke. Men jeg kan ikke helt skjønne hva som skulle være forskjellen på stavmikser og food processor, annet enn at du må lage mye mindre porsjoner av gangen. Lykke til!

      Slett
  9. Det er absolutt mulig ¨sløyfe hvetemelet i denne oppskrifta, og resultatet blir vel så godt. Ikke alle tåler hvetemel.Hjemmelagede fiskekaker er nydelig mat,og er midt i blinken for barnebarna mine.

    SvarSlett
  10. Går flott med stavmixer men må jo lage mindre porsjoner. Sløyf hvetemel så blir de også glutenfri. Har selv ikke løk men gjerne ved siden. Kan bruke alle sorter fisk men de blir hvite med hyse. Frossen fisk har ikke stivelsen som fersk fisk derfor ikke bra til fiskekaker. Ingeborg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilleggsopplysninger, Ingeborg! :-)

      Slett
    2. Frossen fisk HAR stivelse. men når du tiner den helt, renner tinevannet med stivelsen av. Da må du halvtine fisken å bruke foodprocessoren, noe som går helt fint og deigen blir fast og fin...det er i hvert fall min erfaring gjennom 40 år med fiskekakelaging...Det er viktig at også melk og fløte er iskalde. Lykke til

      Slett
  11. Det er noen ting å ta hensyn til når man skal lage fiskekaker/boller. Første bud er at råvaren er av kvalitet. Fileen må ikke ha vært frossen. (viktig å spørre om det i fiskebutikken). Det rommet du jobber i må være kalt også det du sper med. Jobbe godt mellom speing. Følger man disse budene så får du kjempegode kaker/boller. Har lært dette av min mamma og følger dette slavisk. Fiskekakene på bildet her ser så himla gode ut at lysta på å lage kakene er på topp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det like før det er hysesesong her på våre trakter. Namnam, gleder meg. Nå har vi vært fri for hjemmelagde fiskekaker en stund. Jeg er så glad for at det fortsatt finnes lokale fiskere å handle hos, da har jeg full kontroll på kvaliteten! Og som du sier: gode råvarer er alfa og omega :-)

      Slett
    2. .....og som min mor lærte meg....spe saaaakte...

      Slett
  12. Min mammas oppskrift:
    ca 5-600 g fersk hysefilet
    5 dl kraft kokt på hyse rygg/ skinn
    1/2 middels stor løk
    3 sp potetmel
    2 ts salt
    1 ts nymalt sort pepper
    1/ ts nyrevet muskattnøtt
    1 egg
    Kjøres på hatighet 1 i hurtigmixer til massen er homogen, ikke suppe.
    Stekes i meierismør på malm stekepanne.
    Spis det du klarer mens de er nystekt. Et av mine beste barneminner.

    SvarSlett
  13. Nå er allerede morgendagens middag bestilt!. Ser helt fantastisk ut. Mangler bare lukten av havet rundt
    St. Hans aften. 👍😃😘

    SvarSlett