lørdag 23. februar 2013

Orden på gavepapiret


Jeg blir fascinert av de som strømlinjeformer gaveinnpakningen og gjør det likt på alle pakkene. Særlig vakkert kan jo dette være oppunder jul, når du ser store gavehauger dekorert over samme tema. (ved nærmere ettertanke - disse har en tendens til å ligge i ganske velordnede og fargematchede omgivelser også...)

Men - realitetsorientering: På samme måte som jeg aldri kommer til å ha et elegant juletre, kommer jeg vel heller aldri til å begynne med ensartet gavepakking.

Jeg liker rett og slett å ha litt å variere med, både i julestria og ved gaveanledninger året rundt. Jeg liker også å handle gavepapir. Det er så mye fint! Kjennere vil se at jeg er ekstra glad i Panduros papirer, pga. både design og papirkvalitet.

Her kommer et lurt og billig tips til oppbevaring av gavepapir, slik at rullene ikke blir klemt eller lurvete på annet vis.
Det er idErik som har laget denne papirholderen. Vi har én med helårspapir i hjemmekontoret, og en med julepapir oppe på loftet (sistnevnte er tildekket for å beskytte mot støv). Så bytter vi bare etter sesongen. Mens ungene enda brukte bokpapir på skolebøkene ble det oppbevart på samme måte.


Holderen er laget av papp-emballasjerør kjøpt hos Maske i Bodø. Rørene er ca. en meter lange i utgangspunktet. idErik har brukt elektrisk kappsag for å dele dem i tre; det gir fin snittflate. Vanlig sag kan naturligvis også brukes.Rørene er limt med trelim til ei kraftig papplate. Du begynner med ett rør, som limes fast i bunnen. Neste rør limes fast både til bunnen og til naborøret osv. Dette gir et stødig konstruksjon.

Er du flittigere enn meg vil du kanskje deokorere holderen utenpå. Jeg har latt min være naken :-)

Papirholderen på bildet har 3 x 8 rør, tilpasset hyllen som den står på. Her er det bare variere størrelse og antall rør etter hvor beholderen skal stå, og hvor mange ruller du har i omløp.

På denne måten er det enkelt å ta med seg hele papirbeholdningen til spisebordet eller hvor man nå foretrekker å pakke inn gavene. (Jeg kan enda savne vårt gamle kontorbygg Huskestua, i hagen der vi bodde før. Der hadde vi siger og skriver egen pakkedisk - sukk!)

En av leserne har tipset meg om at butikker gjerne får mange slike papprør til overs, etter å ha mottatt plakater. Kanskje kan du få noen gratis om du spør. Vineske er også et gratis alternativ, spør på polet.

Husk blogglotteri med trekning fredag 15. mars.

PS: Følg min 2013-føljetong "Pludrehanne rydder og kaster"


9 kommentarer:

  1. Å det var et godt tips, har også mange ruller...

    SvarSlett
  2. Dekorativ OG smart løsning i ett! Ikke dumt :)
    God helg!

    SvarSlett
  3. Lurt av dere. En bedre løsning enn de jeg/vi har brukt: Ei vineske for 12 flasker med skillevegger av papp. De tolv firkanta rommene tar tre enheter gavepapir uten problemer. Grei å hente fram. Eska får du gratis på polet.

    Hva gjør du med gjenbruk av gavepapirbånd? Før var vi flink med å bruke papirkjernen til t.d. frysefolien. Teipe fast båndet i enden og rulle rundt. Nytt bånd/farge 2 cm bortenfor osv. Dekorativt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vineske var også lurt! Jeg gjenbruker nok ikke gavebånd, med mindre det er tekstilbånd som kan strykes.

      Slett
  4. Kjempe smart var det! Er enig med deg at det finnes mye fint papir, og da er det glimrende å ha oversikt over det man har:)

    SvarSlett
  5. smart :))
    er man fattig student og vil ha sånne ruller gratis kan man gå innom på butikker - de fleste får sånne ruller med plakater inni tilsendt fra leverandører. vi får i allefall hundrevis på helsekosten :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig bra tips - jeg skriver det inn i bloggposten :-)

      Slett