fredag 4. februar 2011

Pludrehanne vil ha mer

Noen ganger er én bok ikke nok. Slik er det med romanen "Rebecca". Jeg vil så gjerne at den skal fortsette.

"Rebecca" av Daphne du Maurier ble utgitt allerede i 1938, men det tenker du ikke på når du leser den. Som andre velskrevne klassikere er den tidløs. (Ja, klassisk og tidløs er vel omtrent synonymer.)

Romanen kom i ny og gild pocketutgave i fjor, og fanget min oppmerksomhet på grunn av omslaget. Det har skjedd mer enn en gang tidligere - se her og her.

"Rebecca" regnes som en av du Mauriers beste bøker.

Vi møter en sky og uskyldig ungjente som fortellende hovedperson. Hun befinner seg i Monte Carlo som selskapsdame for en nokså ufordragelig og beregnende rikmannsfrue. Her blir fortellerpersonen kjent med enkemannen Maxim de Winter - rik og ulykkelig. Et noe uvanlig vennskap og etter hvert forelskelse oppstår.

Jeg vil ikke røpe for mye, ettersom dette er en bok jeg vil anbefale andre å lese. Men jeg tror det må være trygt å fortelle av Maxim de Winter og den uerfarne selskapsdamen gifter seg. Han tar henne med hjem til det engelske familiegodset Manderley, hvor den unge konen blir kastet inn i en atmosfære av mørke minner om husets første herskerinne, Rebecca.

Kos deg med en temmelig creepy fortelling - som for øvrig også er filmatisert av Alfred Hitchcock.

9 kommentarer:

  1. Takk for tips! Høres ut som noe for meg :-)
    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  2. Takk for tips!
    Jeg er på 52 bøker på 52 uker kjøret så skal ikke se bort ifra at jeg rekker over denne.
    Ha ei riktig fin helg.

    SvarSlett
  3. Vet du om denne er filmatisert? Handlingen høres så kjent ut, men tror ikke jeg har lest boka.

    Vi velger vin og bøker på samme måte, vi da :o) Kommer over mye bra med denne taktikken! En del middelmådig også, men pytt sann.

    God fredag til deg!

    SvarSlett
  4. Takk for tips, jeg legger meg det på minnet :-)
    Herlig omslag må også sies, denne kan man virkelig ikke lese på iPad...
    Fortsatt fin fredag!

    SvarSlett
  5. Jeg har stått med denne boken i hånden mer en en gang- jeg er veldig begeistret for det omslaget! Og hver gang har jeg tenkt at nå kjøper jeg den... Men så dukker det opp noe annet jeg ender opp med å kjøpe, eller jeg får en telefon og blir distrahert.. Eller hva vet jeg? - det ender alltid opp med at jeg forlater butikken uten denne boken. Men ikke nå, ikke neste gang- DA skal den bli min. Gleder meg!

    Takk for tips:)

    SvarSlett
  6. Ja, den boken er veldig fin. Kanskje jeg skal lese den på nytt? Det er lenge siden jeg leste den.

    SvarSlett
  7. Ja den boka kan anbefales. Jeg falt også for det spreke omslaget da jeg kjøpte den på flyplassen på vei til Syden i høst. En spennende og også gripende bok, men hvordan ble livet deres videre etter .....?? Det skulle jeg likt i vite.
    God helg ønskes!

    SvarSlett
  8. Eg leser sjelden. Får ikkje tid. Styrkker og syr i staden for :)
    Kos deg med lesing i helga
    Klem

    SvarSlett
  9. Har lest både Glassfuglene (og de andre to) og En ettermiddag om høsten etter anbefaling fra deg. Likte dem veldig godt. Du har veldig gode boktips, denne skal nok også leses. :)

    Ha ei riktig god helg!

    Klem, Trine :)

    SvarSlett