søndag 18. april 2010

Farmors kavringer



Svigermor overrasket oss med en pose hjemmebakte kavringer ved påsketider. Jeg måtte umiddelbart sikre meg oppskriften, og har nå bakt ny porsjon. Kjempegode!
Vil du prøve?
Farmors kavringer

2 dl fin rug
2 dl grov rug
en neve solsikkekjerner
en neve store havregryn
fyll på med grov og fin hvete til denne blandingen utgjør 7,5 dl mel

7,5 dl hvetemel

1 ss mørk sirup
2 ss olje

3 dl kulturmelk
3 dl vann
1 ts salt
1 pk gjær

Sirup og olje varmes i en kjele. Tilsett melk/vann og varm til blandingen blir fingervarm. Løs opp gjær. Bland væsken med den grove melblandingen pluss salt. Elt inn hvetemel til du får en smidig og passe fast deig.

Heves til dobbel størrelse.
Ta deigen på bordet og del den i emner som til litt store boller. Sett på bakepapirkledd stekebrett og etterhev.
Stekes ved 200 grader til de er gyldne (ca. 15 minutter).


Del bollene med kniv og legg dem tilbake på stekebrettet med snittflaten opp. Tørkes i stekeovn ved 125 grader til de er helt tørre tvers igjennom. Det tar sin tid, gjerne et par timer. Sjekk kavringene ved å bryte i stykker en av de tykkeste. Går tørkingen sakte, kan det hjelpe å sette stekeovnsdøren på gløtt, for da slipper fuktigheten ut.

Kavringene oppbevares i tett pose.

Smaker kjempegodt med smør og brunost, eller i melk/kulturmelk med et sukkerdryss.



8 kommentarer:

  1. Så gøy! Kavringer hørte til min barndom og. Så fint å få oppskrift. Tusen takk! Hege

    SvarSlett
  2. Hadde eg ikkje nett ete kveldsmat, så hadde eg blitt svolten att her ja. Dei såg veldig gode ut, må kanskje prøva desse ut ein dag :)

    SvarSlett
  3. De ser gode ut!
    Jeg har nettopp bakt knekkbrød, godt å ha noe sundt i kakeboksen.
    Så trist at det ikke ble tur til Nice.
    Ha ei fi uke!
    Klem : )

    SvarSlett
  4. De så veldig gode ut. Spesielt med brunost. Dumt at ferieturen deres gikk i vasken, Håper det blir en ny anledning snart.

    SvarSlett
  5. Kavringene ble vel mottatt av liten og stor ! Sundt snadder 😊

    SvarSlett
  6. Er det riktig at det tilsammen skal være 15 dl - altså 1,5 ltr mel? Syns det virker mye i forhold til væsken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det stemmer. Lenge siden jeg har bakt disse nå, så jeg måtte sjekke en ekstra gang med min håndskrevne oppskriftsbok. Du kan jo holde litt igjen på hvetemelet mens du blander, slik at du kan stoppe i tide hvis du syns deigen blir for fast. Lykke til! :-)

      Slett
  7. Hei! Kan man bruke smør isteden for olje?

    SvarSlett