lørdag 4. april 2020

Hedersplassen på påskefrokostbordet


Tomatsild må det være, til både jul og påske. Jeg legges under sterkt press for å servere det på andre/alle tider av året - idErik er helt VILL etter sild. Men jeg holder igjen, for at det fortsatt skal være noe å se fram til som er forbeholdt høytidene. Og selv om det foreløpig bare er palmelørdag, regner jeg påska og tomatsildglasset for åpnet.

Tomatsild er lett å lage, og akkurat denne oppskriften husker jeg at storesøster noterte i full fart fra Ingrid Espelid i Fjernsynskjøkkenet. Hun har deretter skrevet den inn i mammas oppskriftsbok med dato og det hele: 6. desember 1976. Da var jeg bare elleve år. Jeg turte ikke å smake på tomatsilda, men misunte storesøsknene mine litt som likte det så godt.

Oppskriften rekker til et stort glass; jeg bruker et 1-liters norgesglass (som ikke blir helt fullt).

Tomtatsild 
1 pk. kryddersildfilet (250 gram)
1 dl tomatpuré
2,5 dl sukker
0,5 dl olivenolje
4-5 ss eddik (obs: 7 %) - gjerne brun
1 dl kaldt vann
2-3 middels store løk
Noen laurbærblader; opprinnelig oppskrift sier 2, jeg bruker 4-5

Kryddersilden vannes ut som anvist på pakken. Ikke vann den ut for lenge - det må være litt "sting" igjen (ja, ikke stingsild, da, men du skjønner).
Skjær silden i jevne strimler litt på skrå.

Løken deles i to, skrelles og skjæres i tynne skiver.

Mål opp og bland alle ingrediensene til sausen. Om du vil spare oppvask, starter du med sukkeret, deretter vannet, så oljen og til sist tomatpureen (tomatpureen sklir elegant ut av desilitermålet når det er oljet på forhånd). Husk eddiken! Rør alt jevnt. Sausen kan med fordel stå på benken en stund før du "monterer" silden.

Legg et laurbærblad i bunnen av glasset. Deretter løk og sild lagvis; start med løk, avslutt med sild. Smyg laurbærbladene ned langs innsiden av glasset. Hell over sausen til slutt. Stikk en spisepinne eller lignende ned langs innsiden av glasset for å få sausen til å renne ned i bunnen.

La glasset stå på benken over natten. Snu det gjerne opp/ned noen ganger for å hindre at sausen skiller seg. Oppbevares deretter i kjøleskap.

Jeg vil anslå at silden er holdbar i minst to uker, skjønt dette foreløpig ikke er testet i virkeligheten. Den forsvinner mye fortere enn som så.

Her er det dobbel porsjon på gang, fra en julefeiring med fullt hus. Årets påske tilbringes i tosomhet, så det holder med én.



1 kommentar:

  1. Mmmmm, det så godt ut og må prøves!
    Her i huset er vi veldig glade i sild.
    God påske.

    SvarSlett