onsdag 6. januar 2010

Slukebok


Mange journalister drømmer om å skrive bok. En dag de får tid... Jeg er intet unntak. Hittil har det blitt med tanken.

TV2s Trude Teige har tatt steget. For åtte år siden debuterte hun med den historiske romanen "Havet syng". Sist høst kom hennes krimdebut - "Noen vet".

Sistnevnte har jeg slukt nå på nyåret. Jeg bare måtte komme til veis ende for å bli kvitt uhyggen og ubehaget som nokså tidlig i lesingen fester grepet.
Hovedpersonen, Kajsa Coren, er politisk journalist i Kanal 4. Hun jobber i øyeblikket med å avdekke det som senere skulle vise seg å være en skamplett på velferdssamfunnets polerte overflate - omsorgssvikt mot barn på barnehjem og spesialskoler.
Midt oppi dette "dumper hun borti" en drapssak, der et eldre ektepar blir drept på sin avsidesliggende gård. Coren har forlengst sluttet å arbeide som krimreporter, fordi det ikke er forenlig med ektemannens jobb som politipsykiater.
I skjul fortsetter hun likevel å grave i drapssaken, samtidig som hun følger opp tips i barnehjemssaken. Kanskje finnes det en sammenheng mellom de to sakene?
"Noen vet" er en spenningsroman som både handler om maktpersoner som velger å lukke øynene for det de vet, dynamikken som råder i en nyhetsredaksjon og, ikke minst, ofrene for en systematisk omsorgssvikt i det offentliges regi.
Neppe Nobel-materiale, men en veldig medrivende spenningsroman!

6 kommentarer:

  1. Det er deilig og sitte inne i varmen og lese.
    Jeg har ikke lest så mye i dag, men pakket bort jula... så nå føles det litt nakent.
    Varm vinterklem fra Nordvika. : )

    SvarSlett
  2. Denne boka virka spennande ja. Koselig ålese inne i varmen på kalde mørke dager. Krølle seg i sofakroken og reise vekk....
    Ha en fin torsdag
    Klem

    SvarSlett
  3. Den høres spennende ut! Jeg elsker krimbøker!!! Ha en ellers fin dag i vinterkulden!

    SvarSlett
  4. Høres ut som en bok etter min smak ;o)) Takker for tipset ! Ha en flott dag ;o)

    SvarSlett
  5. Jeg elsker jo krim så dette burde være noe for meg. Tusen takk for kommmentar på bloggen min idag og velkommen som leser.

    SvarSlett
  6. Enig med deg, den var spennende. Jeg leste slutten mens jeg gikk(!) hjem fra jobb, i desembermørket, på holka.

    I etterkant ble jeg litt skuffet, for jeg hadde gjettet sammenhengene, men det var spennende på slutten for det. Ikke Nobel-materiale, nei, men kanskje Riverton-prisen?

    SvarSlett