mandag 11. februar 2013

Superluftige boller


Dette er bolleoppskriften vi bruker når de skal spises med krem og syltetøy - som i går, på fastelavn. Bollene er ekstra luftige og fine, og du triller dem ut rett etter at deigen er blandet (uten forheving).

Boller, ca. 50 stk.
1 l melk
300 g melis
100 g smør

2 pk. gjær (tørr eller fersk)
2 egg
ca. 1,5 kg hvetemel
1 ts bakepulver
2-3 ts vaniljesukker
2 ts kardemomme

Start med å koke melk, melis og smør. Avkjøl.
Elt inn eggene pluss alt det tørre; jeg bruker kjøkkenmaskinen. Bruker du fersk gjær må denne smuldres og røres ut i litt av deigvæsken før du blander.
Del deigen i 50 like store emner og trill ut bollene med en gang.
Legg dem på bakepapirkledd stekebrett og la heve i halvannen til to timer (for eksempel mens du går en tur).


Pensle bollene med sammenvispet egg hvis du ønsker en blank overflate. Jeg fikk en lur "dings" til jul - en silikon bakepensel med beholder. Den er kjøpt på Kitch'n, og kan naturligvis også brukes hvis noe skal pensles med melk, vann eller olje.

Stekes midt i ovnen, 200 grader i ca. 10-15 minutter.

Til fastelavn fylte vi bollene med vaniljekrem, vispet fløtekrem og syltetøy, pluss melisdryss på toppen. Nam!


PS: Følg min 2013-føljetong "Pludrehanne rydder og kaster"

10 kommentarer:

  1. Mmmm -disse så nydelige ut!
    God ny (rydde-)uke til deg :)

    SvarSlett
  2. Mmmm, de så veldig gode ut! Og for en lur smøre-dings! Jeg har ellers latt meg inspirere av ryddeaksjonen din:-) Hjertelig hilsen Hanne.

    SvarSlett
  3. Tenkte å lage disse, men har bare kjøpt inn 1pk gjær. Vet du om det går bra å halvere oppskriften? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke tenke meg annet. Det må gå bra. Lykke til!

      Slett
    2. De to eggene, er de bare til pensling eller skal de i deigen? ;)

      Slett
    3. De skal i deigen. jeg ser det var litt unøyaktig forklart, så det skal jeg rette opp. Du trenger altså ett egg til, hvis du også vil pensle.

      Slett
    4. Ååja, de ble veldig gode uten egg og ;) hehe

      Slett
  4. Nå står bollene til heving og det ser veldig bra ut foreløbig :) Takk for gode tips! Jeg har puttet kokesjokolade og non-stop inni bollene. De må en tur i frysa etterpå (smake må være lov), men til helgen blir det bursdagsfeiring i huset med kaker og boller :-)

    SvarSlett
  5. er det sukrinmelis du bruker?

    Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tine. Nei, jeg bruker helt vanlig melis :-)

      Slett