lørdag 9. februar 2013

Festfin dagen derpå


Rester av risengrynsgrøt skal man ta vare på. Da kan man enkelt lage deilig riskrem. (Hvis du vet at familien pleier å skrape grøtgryta hver lørdag kan du koke litt ekstra for å få nok til dessert dagen derpå.)

Mange lager riskrem "på slump". Jeg er litt nøye på både smak og konsistens, så jeg bruker oppskrift fra "Kokebok for den videregående skole" hver gang. Jeg lover at den blir god.

Riskrem til 4-5 p.
1/2 l risgrøt
2 ts vaniljesukker
1-2 ss farin
2 dl kremfløte

Bruk en grøtrest. Pass på at grøten ikke er "for slapt saltet" i utgangspunktet; da blir det litt lite finesse over riskremen - etter min personlige smak.
Rør inn litt sukker mens grøten er varm, og dryss også litt sukker på toppen for å unngå snerk/hinne.
Avkjøl helt.
Rør grøten opp og smak den til med vanilje. Den blir lekrest om du bruker helt hvitt vaniljesukker. (På bildet kan du se at jeg glemte megbort og brukte "ekta vaniljesukker"; derav små prikker.)
Visp fløten stiv (men ikke tørr/kornete), og rør den inn i grøten.

Hell riskremen i serveringsskål, dryss over hakkede mandler. Mandlene kan eventuelt serveres ved siden av.

Serveres med rødsaus. Jeg bruker sauspulver fra pose, type bringebær, for det en den som faller best i smak hos hele familien.

PS: Eksperttips om krempisking finner du her.

Ønsker alle fortsatt god helg og en fin, fin søndag - kanskje med riskrem til dessert?!

PS2: Følg min 2013-føljetong "Pludrehanne rydder og kaster"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar