fredag 18. desember 2009

Farvel til kuleprøven!


For noen år siden ble det vitenskapelig slått fast at det bare var tull å nekte unger å bade like etter et måltid. Ingrid Bjørnov satte sporenstreks opp et regnestykke som viste hvor mange timers bading hun hadde gått glipp av i barndommens somre på grunn av den seiglivede myten. Alle gode foreldre har jo passet på at avkommet har ventet den obligatoriske timen etter mat før de ga seg ut i vannet igjen.

Og alle gode amatør-karamellkokere har jo tilsvarende drevet med fordømrade kuleprøven for å sjekke når karamellmassen har kokt lenge nok til å gi faste karameller. (For de uinnvidde: Kuleprøven består i å ta litt av den boblende karamellmassen på en teskje, senke teskjeen i kaldt vann og så sjekke om massen er fast nok til å trille en kule av. Er den ikke det: Kok lengre. Og min personlige erfaring: Den er aldri fast nok!)

Jeg var bare tolv år første gang jeg prøvde å koke mine egne karameller. Siden den gang har jeg nesten årlig prøvd nye oppskrifter fra diverse julebilag i ukebladene, og hvor mange timer jeg har stått (og stått) ved karamellgryta, må den store mann vite. Vi snakker omtrent tidssløsing i Ingrid Bjørnov/bade-klassen.

Mine standhaftige (og mislykkede) forsøk pågikk hver desember, helt til jeg så kokke-Lise (Finckenhagen) koke karameller på frokost-tv for to år siden.
Jeg, som nesten aldri ser på frokost-tv, hadde en julegave jeg bare måtte strikke ferdig, og dumpet ned foran fjernsynet med strikketøyet. Gudskjelov. For hva skuet mitt øye?
Kokke-Lise lagde perfekte karameller UTEN ørkesløs koking i time etter time. Uten kuleprøve. Uten frustrasjoner. Og de så nydelige ut!
Etter dette ble mitt liv som karamellkoker snudd på hodet, og jeg har nærmest blitt en karamell-misjonær. Skal du koke karameller: Bruk denne oppskriften!

Fløtekarameller
500 gram sukker
200 gram ekstra salt meierismør (setertype)
200 gram kremfløte
1 vaniljestang
50 g kokosfett

Smelt sukker i en jerngryte. Her trengs det tålmodighet. Smeltingen må gå sakte, og du må stå ved gryta og følge med. Dette for å hindre at sukkeret blir brent. Det skal bli klumpefritt og lysebrunt. Rør med tresleiv/tregaffel.

I en egen kjele koker du opp fløte med frø fra vaniljestang. La også selve stanga koke med, men denne må du huske å ta ut.

Når sukkeret er karamellisert heller du den varme fløten over sukkeret. Pass på - dette bobler kraftig!
Rør godt rundt med tresleiv. Tilsett smør og kok opp massen.
Og nå kommer det geniale: La det hele boblekoke skikkelig i 5 minutter.


Trekk gryten til side. Rør inn kokosfettet. (Jeg tror selve hemmeligheten ved karamellene ligger i kokosfettet.) Rør grundig, slik at fettet blander seg med det øvrige.

Hell massen i en bakepapirkledd, liten form - min form måler 18x27 cm, og det gir passe lubne karameller.

La massen avkjøles i romtemperatur. Det tar bare noen få timer før massen er stivnet og kan deles med skarp kniv. Prøvd å få noenlunde lik størrelse på bitene.

Lag "magebelte" av en strimmel bakepapir og pakk deretter karamellene i cellofan.
Oppbevares kjølig.



45 kommentarer:

  1. NAM, disse så rå deilige ut, tar meg selv i å sikle her jeg sitter. Jeg er av den typen som aldri får til karameller, de blir stein harde og uspiselige, men kanskje jeg skal prøve disse hvis jeg får ånden over meg. Nå står imidlertid kjøkkenvask på tapetet. Ønsker deg ei riktig god helg :)

    SvarSlett
  2. Fy, for en slem fristerinne du er! Jeg koker ikke karameller lenger, fordi de alltid må spises med teskje, og da blir det så mye på bare meg liksom..... Nå må jeg kanskje prøve oppskriften din! Jeg bare undrer på om jeg virkelig må ha ekstra salt smør?! Salt er ikke sååå godt....

    SvarSlett
  3. De der må visst prøves!

    Men skal der være 200 GRAM fløte eller 200 ml? Litt uvant å veie fløten liksom.

    SvarSlett
  4. mimouna - det skal være 200 gram, og jeg har ikke sjekket hvor mye dette tilsvarer i rommål.

    SvarSlett
  5. Her er det sannelig mye godt å se på. Skikkelig sukkerbombe-blogg! hehe. Disse ser veldig fine ut, jeg har personlig gitt opp å lage karameller, ble liksom aldri den store suksessen. Kanskje jeg må prøve meg igjen?

    SvarSlett
  6. Disse så supergode ut! Og så flotte de så ut. Det estetiske har også mye å si, og disse var en nytelse for øyet også! Tusen takk for at du deler oppskriften!

    SvarSlett
  7. Takk for oppskriften! Disse må prøves, de så lekre ut!

    SvarSlett
  8. Mmmm,dette er typisk utspill fra en dreven fristerinne. Hvordan skal man kunne motstå slikt?

    Oppskriften lagres i mine juleoppskrifter, takk, takk;))

    SvarSlett
  9. Åh, disse så lekre ut!!
    Dette må prøves:)
    Takk for at du deler oppskriften med oss;)

    SvarSlett
  10. Disse så jo rett og slett helt profesjonelle ut!

    SvarSlett
  11. Bærre lækkert!
    Jeg blir som Pavlovs hund *sikler*

    SvarSlett
  12. Ja, disse er jo bare yum-yum! Skulle egentlig bare si at jeg fant ut hva Powerade er for noe. Det er et sportsdrikk-merke, virker det som.

    SvarSlett
  13. Åhh hva mye godt du lager. Jeg har vært å handlet det jeg trenger idag så jeg skal prøve å få lagd noe av godteriene. IKKE kuleprøve, det høres for godt ut til å være sant. Hva bra at du fikk med deg akkurat den episoden av frukost tv så at jeg kunne få med meg dette.

    Takk for oppskriftene.

    Pernilla

    SvarSlett
  14. WOW. Dette er nesten for godt til å være sant. Ingen kuleprøve. Tror jeg må en tur på butikken i morgen. Ha en fin helg.

    SvarSlett
  15. Utrolig mye godt du frister med. Slikt som man ikke bør spise for mye av, men veldig godt så det ut. Mannen min elsker bounty - kanskje den oppskriften må prøves ut.

    SvarSlett
  16. Ja hvorfor ikke?! Gubben har nøtteallergi og det virker som all julekonfekt inneholder nøtter. Kanskje jeg skulle prøve å lage karameller. Sist gang jeg prøvde blei guffa helt rennende og etter noen dager i håp at den skulle stivne blei den rett og slett kassert... kjedlige greier...
    Takk for oppskrift :)

    SvarSlett
  17. Tusen takk, disse skal jeg prøve i morgen! Så snill du er som stadig daler:)

    SvarSlett
  18. Disse bare må jeg prøve!! Er sååå lei av kuleprøver og karamellmasse som ikke funker.
    Tuusen takk for oppskrifta!

    SvarSlett
  19. Tusen millioner takk for alle de gode oppskrifter som jeg tar godt vare på:)) Mandag er det gotteridag:)
    Klem Hanne

    SvarSlett
  20. Trodde først dette var ferdigkjøpte saker jeg. Så jo helproff ut.....

    SvarSlett
  21. Skal jaggu si pludre hanne gjør seg flid om dagen, jeg blir så insperert, så nå er jeg akkuart ferdig med bontey kulene...de var KNALL gode, er jo viktig at kokken prøvesmaker, er det ikke:)?! Tror sannelig jeg må lage en porsjon til,enkelt var det også. MMMMM. disse karamellene så jo bare helt herlig ut,men har i grunn fått litt karamellangst etter MANGE, mislykkede forsøk....Men den som gir seg er en dritt(det lærte jeg av Frida, med hjertet i hånden, for sikkert 150 år siden) så mulig jeg bør innta kjøkkenet med mot...og gi det et forsøk til..:) Ha en god natt, det er det snart her, må bare rydde litt....og sette en kakedeig som skal stå natten over....¨klemmer fra Monja

    SvarSlett
  22. Disse så jo bare helt fantastisk gode ut!!!
    Skal prøves! Tusen takk for tipset! :0)

    SvarSlett
  23. Du har så utrolig mye godsaker i bloggen din at det er en fryd å besøke deg.Tror jeg skal teste bounty kulene dine. Takk for oppskriften! og ha en god jul!

    SvarSlett
  24. Ah.. tusen takk for oppskriften!! Men jerngryte... Jeg har bare jernstekepanne... Tror du det blir for lavt? Og MÅ det være jern? Nå spør jeg sikkert fryktelig dumt her :-S

    Men dine karameller så virkelig gode ut...!

    SvarSlett
  25. Så mye du frister med! Både måten du skriver på og bildene du legger ut, gjør at jeg får lyst til å kaste meg over karamellgrytene!

    SvarSlett
  26. Disse så skikkelig gode ut!!! Jeg er som deg; har prøvd å lage karameller uttallige ganger uten å lykkes!! Denne oppskriften må jeg forøvrig prøve ut - en gang. Tror ikke det blir i år, jeg har ikke jerngryte så det må nok anskaffes først! Takk for at du deler oppskrift! Ønsker deg en riktig god jul :-) Klem fra Zelena

    SvarSlett
  27. Takk for oppskriften på karameller! har også strevd og prøvd og...

    SvarSlett
  28. Tusen takk for tips/oppskrift! Den er behørig printet ut og skal testes! Blir nok et blogginnlegg med hilsen til deg når resultatet er i boks! Bokstavelig talt :-)

    Fortsatt fin førjulstid!

    Hilsen Irén

    SvarSlett
  29. Tusen takk for svar inne hos meg! Jeg dro rett og kjøpte en jerngryte. MEN ... hva gjør jeg feil? Første gangen hadde jeg nok for sterk varme når jeg skulle smelte sukkeret, for det ble mørkebrunt og smakte brent. HEHE.

    Men andre gangen... Da var det helt perfekt frem til det skulle boblekoke. DA ble det brent! Hvordan boblekoker du det uten at det blir brent? :-?

    SvarSlett
  30. Heisann! Kom tilfeldigvis innom bloggen din her en kveld:) og ble så inspirert til å lage disse karamellene:) Men hva gjør jeg feil? Karamellene ble knallharde!!! Dine såg så myke og lubne og gode ut! Forsatt God Jul!

    HR

    SvarSlett
  31. Hei. Nydelig blogg du har, er her inne rett som det er, men er ikkje så flink å skrive kommertarer. Men disse karamellene såg nydelige ut. Så jeg bestemte med for å prøve ut disse....... Men som "Anonym" i forrige innlegg, så ble de KNALLHARDE og endte rett i bosset:( Hva har jeg gjordt galt???????? Hilsen Hildehg.

    SvarSlett
  32. Dere som opplever at karamellene blir knallharde: Jeg kan ikke se annen mulig forklaring enn at sukkeret er blitt for brent. Håper dere ikke har mistet motet. Prøv en gang til, og følg med i sukkersmeltingen hele tiden. Ikke rør unødig ofte underveis. Men på tampen av karamelliseringen, når det bare er noen små sukkerklumper igjen, lønner deg seg å mose dem med tresleiva/tregaffelen for å sette fortgang i sluttsmeltingen. Dette for å unngå at resten av massen blir for brun.

    Ellers er jo jerngryter litt lumske for oss som er oppvokst med bare stål- og aluminiumsgryter. Vi er vant til at kokingen roer seg straks vi tar gryta av platen.
    Jernet magasinerer mye varme, slik at temperaturen holder seg veldig lenge. Dermed blir det ekstra viktig å unngå at temperaturen på noe tidspunkt blir for høy.

    Hmmm - ikke så lett å gi noen veldig gode forklaringer her. Men prøv igjen!

    SvarSlett
  33. Nydelige karameller og lett å få til, men et himla herk å pakke inn...
    Men som min sønn sa - "De er evig gode, mamma!"

    SvarSlett
  34. Hei.Går det an å lage disse med melange?

    SvarSlett
  35. Aiaiaiai... så herlige de ser ut....
    -vann i munn... GOD JUL:-)

    SvarSlett
  36. Hei igjen Hanne.
    Nå har jeg prøvd denne oppskriften også. De ble smellgode!! Elsker alt Lise finckenhagen gjør, jeg Har blogget om disse også på egen blogg. Lenket til deg, og kanskje regner det litt trafikk fra deg til meg som takk håper jeg, for har to innlegg skrevet om på VG de siste weekendene som har sendt meg enorm mange nye lesere.

    SvarSlett
  37. MÅ man bruke jerngryte? har ikke det :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror jerngryte er lurt, fordi den holder på og fordeler varmen på en helt annen måte enn andre gryter. Kanskje du kan låne jerngryte hos noen? Uansett: Lykke til!

      Slett
  38. Trenger et tips her! Prøvde disse i går, sto i romtemp over natten, men måtte sette de kaldt noen timer før jeg i det hele tatt kunne tenke på å begynne å skjære dem opp.
    Men dem tåler ikke romtemp i det hele tatt "begynner å smelte" liksom og setter seg ikke bare fast i hverandre men de går i hverandre igjen. Hva har jeg gjort galt, ikke kokt hardt nok?

    SvarSlett
    Svar
    1. Thomas - så leit at karamellene ikke ble vellykket! Jeg vet sannelig ikke hva det kan skyldes. Det høres ut til at karamellmassen din rett og slett er halvflytende fortsatt? (ett av mine beste karamellminner fra barndommen er forresten en gang mamma opplevde akkurat det samme med sine karameller - da fikk vi unger spise karamell med teskje)
      Du kan ha brukt litt for kort tid på bruning av sukkeret. Smeltingen må foregå sakte.
      Eller, som du selv er ine på, kanskje ikke har latt dem boblekoke hardt nok.
      Du tok vel i delfiafettet? Det tror jeg er kjempeviktig for den fine konsistensen som disse karamellene egentlig skal få.
      Håper du prøver igjen, og får skikkelig gode karameller. Lykke til!

      Slett
  39. Må man bruke vanlig kremfløte eller kan man bruke matfløte, hva er best?

    SvarSlett
    Svar
    1. For å få en myk og smidig karamell må du bruke kremfløte :-) Lykke til!

      Slett
  40. disse skal jeg jammen prøve :) mine ble ikke helt bra ;)

    SvarSlett
  41. Juhu, disse ble kanonbra !!Så ba at jeg ha delt oppskriften din med 2 linker til bloggen din og dette innlegget:)
    TAKK for at du har delt denne oppskriften Hanne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble jeg veldig glad for å høre, Bente :-)

      Slett