tirsdag 17. februar 2015

Pute-parade

Plastbegre og fat fra Søstrene Grene. Stoffer fra bruktbutikk.
Her er kveldens produksjon: En hel parade av nåleputer!

Inspirert av julegaven jeg fikk fra min datter forleden jul, skal håndarbeidskaféen i Valnesfjord denne uka lage nålepute i en kopp. (Eller i en telyseholder. Eller i ei skål. Eller i et beger. Eller kanskje i ei miniblomsterpotte.)

Jeg arrangerer kaféen cirka en gang i måneden sammen med ei venninne. Her har jeg produsert noen eksempler, bare for å vise hvor totalt forskjellig uttrykket blir, alt etter valg av kopp og stoff.

Dette er et superenkelt hobbyprosjekt som alle får til, og en nyttig ting som (nesten) alle trenger. Altså en bra gaveidé.

Gjenbruk det du har. Myke stoffer fra bluser o.l. vil være ypperlig!

En liten og en stor. Røde keramikkrus fra Fretex, gamle stoffrester fra "fjernmagasinet".
Du trenger:
kopp eller lignende - ta en titt i skapet eller hold utkikk på loppis
litt fyllvatt
en stoffrest som passer til koppen
hårstrikk (for den sømløse varianten)
eller nål og tråd for å sy en enkel tråklesøm
evt. litt lim

Du lager en passe stor ball ved hjelp av fyllvatt og stoffrest.

Hvis du velger å sy ballen (hvilket jeg anbefaler) gjør du slik: Klipp en stoffsirkel som er en god del større en diameteren på koppen. Sy en tråklesøm langs kanten. Ta tak i begge trådendene og snurp lett sammen, slik at den danner seg en pung. Fyll i så mye fyllvatt som trengs for å få en ball som stikker litt opp over kanten på koppen. Prøv deg fram.
Ballen trenger ikke å fylle koppen i dybden - bare pass på at den blir "putete og fin" i omkrets.
Når ballen har fått passe størrelse, strammer du trådendene helt og knytter sammen. Pakk den stoffkledde vattballen ned i koppen. Ha evt. noen dæsjer med lim inni koppen, slik at nåleputen fester seg.

Hvis du velger den sømløse varianten kan du klippe stoffet i firkant. Legg en ball av fyllvatt på midten av stoffet. Samle hjørnene, rynk stoffet så jevnt du klarer, fest det hele med hårstrikk (en vanlig gummistrikk vil tørke inn og etter hvert slites) . Tuppen som stikker ut nedenfor strikken bør trimmes, slik at den ikke hindrer ballen å komme godt på plass i koppen. Fest evt. med lim som forklart over.

Velger du kopp med hank er det fint å binde en matchende sløyfe i hanken som pynt.

Så forskjellige kan nåleputene bli. Den bittelille i sandkakeform er til den som nesten aldri syr :-)


6 kommentarer:

  1. Kjempeidé! :) Hm... Dette må testes ut :)

    SvarSlett
  2. Så fine de blir! Men er det meningen at ballen skal bli stor nok til å rekke helt til bunnen av koppen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for ditt spørsmål, Maria. Nå har jeg justert i framgangsmåten :-) Ballen trenger ikke å rekke ned til bunnen av koppen!

      Slett
  3. Så koseleg det høyres ut med handarbeidskafè! For eg kunne godt trenge ein kafè med anna enn strikking ;) Smart sett! Takker for inspirasjon, som eg kjem til å bruka straks ;) Svigerdotter mi har byrja brodera, og mister stagid nåler...
    Siri

    SvarSlett
  4. En god ide!
    Skal ta den med til Smisosenteret...der driver vi med litt håndarbeid ;)
    Klem fra Turid.

    SvarSlett
  5. Takk for den gode idèen !
    Di har ein interessant blogg,
    Eg legg meg til som følger så,eg får sjå meir til deg :)

    Fredagsklem frå Anne-Mari

    SvarSlett