torsdag 5. september 2013

Dilla på tørre vafler


Plutselig her en lørdagkveld fikk jeg en fiks idé: Jeg MÅ har tørre vafler. Dette er noe jeg ikke har laget på mange år.

Jeg gikk på cyberjakt etter en oppskrift som så lovende ut. Valget falt på "Bernhards tørre vafler med vanilje", en oppskrift jeg fant i bloggen til min sambygding Gry.

Disse var veldig greie å steike, og smaker himmelsk!

Bernhards tørre vafler med vanilje
4 egg
250 g sukker
250 g smør
500 g potetmel
3 ts bakepulver
1 vaniljestang (eller 3 ts vaniljesukker, som jeg brukte i mangel av vaniljestang)

Smøret smeltes og avkjøles. Skill eggene. Stivpisk hvitene. Bland sukker og eggeplommer, pisk til du har en luftig eggedosis. Bland det smeltede smøret inn i eggedosisen, tilsett siktet potetmel, bakepulver og vaniljesukker. (Bruker du vaniljestang skraper du ut frøene pisker dem sammen med eggeplommer/sukker). Til sist vender du inn de stivpiskede eggehvitene.

Legg røre i varmt vaffeljern og stek til kakene er gyldne og sprø.
Jeg måtte smøre jernet noen ganger underveis. OBS: Her må du bruke Melange. Meierismør skaper kun kaos!

Tørre vafler oppbevares i kakeboks.

Nå har jeg veldig lyst på sånt jern som Gry har...


8 kommentarer:

  1. Mmmm, de så gode ut. Smelter du smøret før du blander det i eggedosisen?

    SvarSlett
  2. Ja, mimouna. Det står helt i starten av forklaringen, men nå har jeg også presisert det like før smøret skal blandes inn :-)

    SvarSlett
  3. Nam nam tørre vafler er godt.Koselig at du blogger igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Monai - ja, det føles godt å være tilbake igjen :-)

      Slett
  4. Svar
    1. Ja, første porsjonen forsvant utrolig fort. (Det gjorde i grunnen porsjon nummer to også, når jeg tenker meg om...)

      Slett
  5. Tusen takk for tips. Disse skal jeg prøve i dag. Er jo så godt med tørre vafler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempegodt, på en gammeldags og veldig koselig måte :-)

      Slett