fredag 9. desember 2011

Virkelig gode havrekjeks

Både min mormor og min mamma har hatt tradisjonen med å bake havrekjeks i adventen. I år har jeg tatt ansvar og fulgt den opp, ettersom mamma ikke er helt i form.
Jeg blir påleggslei og mister brødskiveapetitten når det nærmer seg jul. Havrekjeks kan vel ikke anbefales som erstatning for grovbrød, men man kan jo forhandle seg fram til et par kjeks med brunost hvis man først spiser en brødskive med leverpostei. Eller?

Oppskriften ble klippet ut fra Mor Hubro/Norsk Ukeblad for cirka 20 år siden, og der går de under navnet "virkelig gode havrekjeks". Siden det er en dekkende beskrivelse ser jeg ingen grunn til å finne på et nytt navn.


Dette er lette, sprø og fine havrekjeks som smaker kjempegodt med smør og brunost (eller aller helst geitost) på. Eneste minuset er at de er veldig skjøre og brekker lett, så man får være lett på hånden når man smører på.

Virkelig gode havrekjeks
4,5 dl lettkokte havregryn
3 dl hvetemel
1,5 dl potetmel
1,5 dl sukker
6 ts bakepulver

1 egg
1,5 dl vann
100 g smeltet margarin
100 g smeltet smult

Bland sammen alt det tørre. Rør i sammenpisket egg og smeltet margarin/smult. Tilsett vannet. La deigen hvile en stund på kaldt sted. Kjevle en ikke for tynn leiv. Deiger med mye havregryn henger dårlig sammen, så du bør være lett på hånden også ved kjevling.
Stikk eller skjær ut kjeks, stek dem pent lysebrune.
200 grader, midt i ovnen ca. 8-10 minutter.
Avkjøles på rist og oppbevares i tett boks.

Tips: En boks med hjemmebakte havrekjeks er en fin-fin gave!




4 kommentarer:

  1. Takk for tips!De hørtes veldig gode ut.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for oppskrift, disse så kjempegode ut!

    SvarSlett
  3. Nam, nam. Dette så godt ut! Kjempefine var de også :)
    Ønsker deg en flott helg!

    SvarSlett
  4. Så deilige de så ut, og ikke minst fine:-) Disse håper jeg vi får tid til å teste...
    God helg til deg:-)

    SvarSlett